سه شنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۰:۱۲
سرویس : فراورده های روغنی
کد خبر : ۸۵۷۹۴
گزارشگر : ۳۵۱۴
ایرنا
سرویس فراورده های روغنی

روغن کرمانشاهی برندی برای تصاحب بازارهای هدف

با وجود محبوبیت ملی روغن حیوانی کرمانشاهی، فعالیت های مربوط به تولید این محصول در استان پراکنده و صادرات آن به خارج از کشور بسیار اندک است که حرکت هایی با ایجاد یک تشکل برای ارتقا تولید و صادرات آن آغاز شده است.

عطر و طعم منحصر به فرد این روغن نه تنها به تایید مشکل پسندان رسیده بلکه شهرت ملی و محبوبیت کشوری یافته و روغن حیوانی اعلای کرمانشاهی به عنوان یکی از بهترین سوغات و هدایا در خاطر گردشگران حک شده است.
روغن حیوانی کرمانشاهی که از آن به عنوان یکی از سالم ترین و مقوی ترین روغن ها یاد می شود، علاوه براینکه طعم متفاوتی به غذا می بخشد انرژی مورد نیاز بدن را نیز تامین می کند.
روغن حیوانی که به اسم روغن زرد نیز شناخته شده است، از شیر گاو و گوسفند تهیه می‌شود پس از اولین مرحله تولید روغن حیوانی، دوشیدن شیر از گاو یا گوسفند است که یا به شکل سنتی و یا به شکل صنعتی تولید می شود و استان کرمانشاه به دلیل تنوع و تعدد مراتع گیاهی از قابلیت منحصر بفردی در این زمینه برخوردار است.
با وجود این همه قابلیت و توانمندی صادرات این محصول به خارج از کشور به دلایل متعدد تقریبا صفر است و در اکثر مواقع تنها به عنوان سوغات، ردپای آن در خارج از کشور پیدا می شود، از همین رو تحرکاتی برای اینکه روغن حیوانی کرمانشاهی بتواند به بازار جهانی ورود پیدا کند آغاز شده که مجمع انتخابات هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان روغن حیوانی استان کرمانشاه، در هفته گذشته برگزار شد و با انتخاب اعضای هیأت مدیره، این تشکل فعالیت خود را آغاز کرد.
ارتقا در تولید، بسته بندی، توزیع و صادرات از اهداف اصلی این تشکل عنوان شده است.
 
**عشایر کرمانشاه سالانه 900 تن روغن حیوانی تولید می کنند
مدیرکل امور عشایری استان کرمانشاه به ایرنا گفت: میزان تولید روغن حیوانی در سال گذشته نزدیک به 900 تن بوده که نسبت به سال 96 تفاوت چندانی نداشته است.
بهزاد محمدی افزود: 60 درصد منابع طبیعی استان در اختیار عشایر است که چرای دام در این مراتع علاوه براینکه موجب بالارفتن کیفیت گوشت شده موجب ارتقا فرآورده های لبنی و روغنی می شود.
البته آمار دقیقی از میزان روغن تولید شده توسط روستاییان استان کرمانشاه در دست نیست.
روغنی کرمانشاهی هم اکنون کیلویی 75 تا 130 هزار تومان در بازار به فروش می رسد که نوع گوسفندی آن به علت کیفیت بهتر گرانتر است.

**نزدیک به 50 فعال اقتصادی عضو انجمن هستند
دبیر اتاق بازرگانی، صنایع و معادن کرمانشاه نیز در گفت و گو با ایرنا، به شهرت جهانی روغن کرمانشاهی اشاره کرد و گفت: لازم بود برای فعالیت منسجم تر، یک تشکل برای تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی تولید این محصول در بخش سنتی، صنعتی و صادراتی ایجاد شود چرا که تا قبل از این از داشتن تشکل، اتحادیه و انجمن محروم بودند.
داریوش پناهی از وجود نزدیک به 50 تولیدکننده و فعال اقتصادی در این تشکل خبر داد و افزود: این افراد می توانند فعالیت خود را منسجم تر تحت یک مدیریت واحد در قالب این تشکل انجام بدهند و ما نیز پیگیر امور آنان خواهیم بود.
پناهی ادامه داد: این تشکل رسما توسط اتاق ایران به ثبت رسیده است و در سطح کشور به نخستین تشکل تولیدکنندگان روغن حیوانی تبدیل شد.
به گفته پناهی، این روغن در کرمانشاه توسط عشایر، کارخانجات و واحدهای صنعتی تولید می شود ولی بخش عمده آن به روستاها و شهرهای شمالی استان اختصاص دارد.
وی با بیان اینکه توزیع این روغن در داخل کشور است، افزود: صادرات متفرق و بیشتر به شکل سوغات به خارج از کشور ارسال می شود که با تشکیل این انجمن به دنبال تغییر و تحول و ارتقا در این بخش هستیم.

**کمبودهایی که در عرصه تولید روغن حیوانی احساس می شد
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن کرمانشاه هم در گفت و گو با ایرنا، از تولید روغن حیوانی به عنوان یک قابلیت بزرگ در استان یاد کرد و اظهار داشت: بدون اینکه در سالهای گذشته کار خاصی در این زمینه انجام شده باشد ولی برند مرغوبیت و تولید روغن را در استان داریم چرا که روغن حیوانی کرمانشاهی، برند شناخته شده ای است.
کیوان کاشفی افزود: از همین رو اقدام هایی برای این محصول به عنوان پتانسیل اقتصادی استان آغاز شد و با پیشروی در این حیطه، متوجه برخی خلاء ها و کمبودها شدیم و حتی از اطلاعاتی همچون میزان تولید سالانه آن در استان و میزان مصرف در داخل و خارج از استان ناآگاه بودیم.
به گفته وی، در این بررسی متوجه شدیم که صادرات این محصول تقریبا صفر است و اشکالات متعددی در بسته بندی وجود دارد و تقلب های بسیاری برای تولید آن انجام می شود چراکه نوع گوسفندی و گاوی آن هرکدام دارای یک کیفیت است.
این مسوول ادامه داد: به همین دلیل یک تیم را برای بررسی این موارد تشکیل دادیم که منجر به انجام طرح مطالعات کاملی شد و هم سطح میزان تولید سالانه و هم میزان ارتقا تولید آن برآورد شد چرا که می توانیم تا سه برابر میزان کنونی تولید کنیم.

**در بخش بسته بندی جای کار بسیار است
کاشفی از موضوع بسته بندی به عنوان بحث بزرگی یاد کرد و گفت: با وجود اینکه چند واحد صنعتی به بسته بندی کوچک و بزرگ می پردازند ولی هنوز جای کار بسیار است.
وی اضافه کرد، به این دلیل که روغن حیوانی از نوع غذایی است برای صادرات به کشورهای مختلف نیاز به ایزوله ویژه ای دارد که در دستور کار قرار دارد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن کرمانشاه با تاکید براینکه تولید روغن حیوانی در نقاط مختلف استان از کیفیت مختلفی برخوردار است، افزود: روغنی که از نواحی گیلانغرب تولید می شود بسیار معطر است ولی میزان غلظت روغنی آن کمتر است و در برخی نقاط این خصوصیات برعکس است.
 
**روغن صادراتی اعلا باید همه ویژگی های یک روغن خوب را داشته باشد
وی معتقد است، برای اینکه به روغن مطلوب صادراتی برسیم باید آن را به گونه ای مخلوط کنیم که همه خصوصیات و ویژگی های مثبت یک روغن اعلا را داشته باشد و اگر بخواهیم به استانداردهای جهانی و صادرات آن را وصل کنیم باید این نمونه را در چند نمایشگاه خارجی در عرض دید عموم قرار دهیم که این مقوله هم از اهداف اصلی راه اندازی این تشکل است.
وی ادامه داد: هدف از راه اندازی این تشکل این بود که یک متولی خاص در این حوزه باشد و انسجامی برای فعالان اقتصادی آن ایجاد شود و علاوه بر آسیب شناسی در بازاریابی یاری رسان باشد بحث تشکیل یک تشکل تخصصی در دستور کار قرار گرفت و مجوز آن را نیز اخذ کردیم و هفته گذشته انتخابات آن برگزار شد.
کاشفی اظهار داشت: براین هدف هستیم که قبل از راه اندازی هر تشکل اقدامات کارشناسی صورت گیرد و همزمان با تشکیل آن یک بسته کارشناسی و چراغ راه به آن داده می شود تا بتوانند به صورت منسجم یافته ای فعالیت کنند و اتاق از آنان حمایت مادی و معنوی خواهد کرد.
 
**بسته بندی ارتقا می یابد
وی به بحث ارتقا بسته بندی و صادرات روغن حیوانی کرمانشاهی تاکید کرد و افزود: اگر در چندین نمایشگاه بین المللی این روغن با کیفیت مناسبی عرضه شود می توانیم بازار خوبی برای آن ایجاد کنیم.
این مسوول خاطرنشان ساخت، بخشی از روغن تولید شده استان توسط کارخانه های لبنی انجام می شود و چندین کارخانه به صورت اختصاصی به تولید این روغن می پردازند و برخی دیگر به شیوه سنتی انجام می دهند و به صورت حلبی بسته بندی می کنند.
کاشفی افزود: با توجه به این شرایط باید قابلیتی ایجاد کنیم که به تولید به شیوه مشخص برای صادرات دست بیابیم و همه این امور باید توسط این تشکل انجام شود.
کاشفی از پرداخت تسهیلات در حوزه کشاورزی در صورت نیاز برای این اقدام خبر داد و اظهار داشت: توسعه، بسته بندی و گرفتن ایزوله صادراتی مهم ترین اهداف ما در این تشکل خواهد بود.
اعضای هیأت مدیره این تشکل شامل پنج عضو اصلی است که برای مدت سه سال انتخاب می‌شوند و یک بازرس نیز برای مدت یکسال انتخاب خواهد شد.
(سه شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۱۰:۱۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها