سه شنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۰:۰۸
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۸۵۷۹۳
گزارشگر : ۳۵۱۴
سرویس اقتصاد

اقتصاد، دولت و مردم از به حاشیه کشاندن بخش خصوصی ضرر می‌کنند

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: دولت باید قبول کند هر چه بخش خصوصی به حاشیه کشانده شود، دولت،‌مردم و اقتصاد ضرر می‌کنند و خود دولت بیشترین ضرر را خواهد کرد.

مسعود خوانساری امروز در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: رشد اقتصادی سال گذشته منفی بوده و در سال ۹۸ پیش بینی می شود با توجه به اوضاع اقتصادی رشد اقتصادی منفی باشد و در پایان سال جاری قطعا حجم اقتصاد کشور نسبت به سال ۹۶ کوچکتر خواهد بود.
 
رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه به نظر می رسد تحریم ها در حال گسترش است بیان داشت: بنابراین پیش بینی می شود فشار بیشتری به بخش خصوص بخصوص بر تجارت و تبادلات بانکی وارد شود.
 
وی اظهار داشت: همچنین کاهش منابع دولت از محل فروش نفت و سایر درامدها قطعا فشار بیشتری به بخش خصوصی در حوزه های تولیدی و توزیعی وارد می‌کند.
 
خوانساری با اشاره به اینکه درامد بسیاری از بنگاه ها در سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، گفت: متاسفانه آنچه در مورد درامدهای مالیاتی در بودجه پیش بینی شده است افزایش درامد است.
 
وی همچنین به فشار تامین اجتماعی بر ای درامدزایی بر بنگاه ها اشاره کرد و بیان داشت: گسترش دخالت ها در قیمت گذاری ها سبب برخی مسائل مانند احتکار می‌شود.
 
وی با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در مورد اولویت قرار دادن بحث معیشت مردم گفت: اقتصاد ایران پتانسیل ها و ظرفیت فراوانی دارد که باید تلاش کرد علیرغم موضوعات پیش آمده و بحث تحریم ان را تبدیل به فرصت کنیم و خیلی از مشکلات ساختاری را با توجه به اتکا به بخش خصوص حل و فصل کنیم.
 
رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: دولت باید قبول کند کت هرچه بخش خصوصی به حاشیه کشانده شود مردم و اقتصاد ضرر می کنند و خود دولت بیشترین ضرر را می کند.است.
 
وی همچنین در مورد مشکلات ناشی از تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی گفت و بیان داشت:‌در سال 97 برخی بنگاه‌های اقتصادی تعطیل شدند و پیش‌بینی می‌شود در سال 98 به دلیل تحریم‌ها و کمبود تقاضا بنگاه‌های بیشتری تعطیل شود و در نهایت نارضایتی در بخش تولید داشته باشیم.
 
وی اظهار داشت: همان طور که رهبری فرمودند اصلاح فضای کسب و کار باید در اولویت اول دولت قرار گیرد و بنابراین این موضوع باید در اولویت سران سه قوه ، دولت و اتاق قرار گیرد.
 
وی با اشاره به رای بالای هیات نمایندگان اتاق برای انتخاب گفت: با توجه به اعتمادی که به ما شده وظیفه سنگینی در دوره نهم بر عهده داریم.
 
خوانساری با بیان اینکه اقدامات خوبی در دوره پسابرجام در دوره هشتم انجام گرفت، بیان داشت: اگر بحث تحریم‌های اخیر پیش نمی‌آمد، قطعا می‌توانستیم کارهای خوبی انجام دهیم.
 
وی در ادامه به ۳ استراتژی اتاق بازرگانی تهران در دوره نهم اشاره کرد و گفت: گسترش حضور و تاثیر در تصمیم‌گیری‌ها ی اقتصادی یکی از این استراتژی هاست.
 
وی گفت:‌ البته در سه سال گذشته خیلی از مطالب و پیشنهادات بخش خصوصی در نظام مورد توجه قرار گرفته اما مشکلاتی هم وجود داشته به طوری که به خاطر تصمیمات خلق‌الساعه مجبور بودیم به جای دخالت و تصمیم‌سازی به کارهای روزمره و رفع مشکلات ناشی از این تصمیمات بپردازیم.
 
وی اظهار داشت:‌البته با توجه به مشکلات پیش آمده به نظر می‌رسد دولت مجبور باشد برای رفع برخی از مشکلات دست خود را به سمت بخش خصوصی دراز کند.
 
رئیس اتاق بازرگانی تهران بیان داشت: استراتژی دوم در خصوص تمرکز و روابط بین‌الملل و تمرکز به کشورهای همسایه و کشورهایی که دارای مرز زمینی و همچنین آماده همکاری با ما در دوره تحریم هستند، است.
 
خوانساری اظهار داشت: استراتژی سوم نتیجه‌محور شدن فعالیت‌های داخلی اتاق است و باید یکپارچگی بین کمیسیون‌ها، روابط عمومی و پژوهش ایجاد شود.
 
وی با اشاره به تشکیل کمیسیون‌ها و اتاق در هفته جاری گفت: انتظار این است که رؤسای کمیسیون‌ها حل مسئله کسب و کار را اولویت اول خود قرار دهند.
 
رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت:‌آنچه برایند فرایند اتاق در 4 سال آینده خواهد بود، این است که رتبه ایران را با وجود تمام مشکلات در کسب و کار ارتقاء دهیم. زیرا اگر قوای سه‌گانه و اتاق دست به دست هم بدهند، این امر محقق می‌شود.
 
خوانساری گفت: دوره سختی را پیش رو داریم، تحریم‌ها هم شدیدتر می‌شود اما باید تلاش کنیم تا با تمرکز بر ظرفیت‌های داخلی موانع را پشت سر بگذاریم.
(سه شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۱۰:۰۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها