دوشنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۳:۲۹
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۸۵۷۶۸
گزارشگر : ۳۶۳۲
فارس
سرویس سرویس عمومی

ایران جایگاه سوم تولید عسل در جهان دارد/ وجود فرآورده‌های ارزآورتر از زعفران در عسل

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی، گفت: ایران جایگاه سوم تولید عسل در جهان را دارد، اما فرآورده‌های ارزآورتر از زعفران وجود دارد که هنوز به آن نپرداخته‌ایم و بازار جهانی با برند سایر کشورها پر شده است.

مرتضی رضایی معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی امروز در جشنواره روز جهانی زنبورعسل که در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، گفت: ایران سالانه 90 هزار تن عسل به ارزش 3 هزار میلیارد تومان تولید می‌کند و هزار تن هم به کشورهای دیگر صادر می‌کند.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی در عین حال گفت: زنبور عسل فرآورده‌های دیگری غیر از عسل دارد که بسیار ارزشمند است و ما در بازارهای جهانی در این زمینه کاری نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه هر یک کندو می‌تواند ژل رویال به ارزش 355 دلار تولیدکند، گفت: این قیمت‌ها با ارزش‌تر از زعفران است و اگر ژل رویال تبدیل به مواد آرایشی و درمانی شود ارزش آن چند صد برابر خواهد شد.

رضایی همچنین گفت: زهر زنبور عسل هم بسیار ارزشمند است و هر گرم آن 80 دلار ارزش دارد و در بازارهای جهانی مبادلات آن در حد میلی‌گرم انجام می‌شود و متأسفانه کشور ما در این حوزه‌ها هیچ کاری نکرده است و بازارهای جهانی با برند سایر کشورها مانند آمریکا پر شده است.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه حوزه صنعت زنبور عسل بسیار برای کشور سودآور است، گفت: ارزش صادراتی آن می‌تواند با ارزش‌تر از بسیاری محصولات دیگر مانند زعفران باشد.

وی همچنین گفت: ارزش 90 درصد زنبور عسل به خاطر عملیات گرده‌افشانی است و 10 درصد ارزش آن در تولید عسل و فرآورده‌های آن نهفته است به طوری که زنبور عسل در تولید یک سوم غذایی جهان نقش دارد.

رضایی با اشاره به آخرین سرشماری سال 97، گفت: در کشور 8 میلیون و 434 کلونی و 85 هزار زنبورستان وجود دارد که 138 هزار نفر به طور مستقیم در آن شاغل هستند.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در کشور سالانه 90 هزار تن عسل، 1460 تن موم، 122 تن گرده و 3.4 تن ژل رویال تولید می‌شود.

وی سرانه تولید عسل را 1110 گرم، سرانه مصرف عسل را 1079 گرم و میزان صادرات را هزار تن عنوان کرد و گفت: ارزش تولیدات عسل کشور 3 هزار میلیارد تومان است.

رضایی با بیان اینکه تولید عسل در کشور مصداق اقتصاد مقاومتی است، گفت: در این صنعت کمترین وابستگی و بیشترین ارزش افزوده وجود دارد.

*تدوین سند توسعه زنبور عسل

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اقدامات انجام شده در وزارت جهاد کشاورزی برای تولید عسل، گفت: سندی با 7 محور تدوین شده و اجرای آن تا سال 1404 هدف‌گذاری شده است در این سند به تضمین کیفیت محصولات، افزایش و بهره‌وری تولید، افزایش توسعه محصولات جدید با ارزش افزوده بالا، حفظ و تنوع ژنتیکی، بازارهای صادراتی، تحقیق، آموزش و ترویج، کاهش ریسک و افزایش تاب‌آوری صنعت تأکید شده است.

(دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۱۳:۲۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها