دوشنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۲:۳۲
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۸۵۷۶۳
گزارشگر : ۳۶۳۲
جهادکشاورزی
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

تولید بذر واکسن عوامل بیماری زای دام، طیور و آبزیان در کشور

رئیس سازمان دامپزشکی کشور از تولید بذر عوامل بیماری زای دام، طیور و آبزیان در آینده نزدیک توسط شرکت دانش بنیان خبر داد.

دکتر علیرضا رفیعی پور در حاشیه بازدید از کارخانه لبنیات پاستوریزه پاک در نشست خبری اظهار داشت: در مورد بذر واکسن های دام، طیور و آبزیان با پیشنهاد سازمان دامپزشکی کشور به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور برای نخستین بار یک شرکت دانش بنیان اعتباری را برای توسعه این بذر دریافت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه ایران سال هاست برای تولید واکسن دام، طیور و آبزیان بذر واکسن وارد می کند، گفت: در چند ماه گذشته و در راستای مقابله با تحریم ها، در موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، یک شرکت خصوصی و مرکز تشخیص بیماری های سازمان دامپزشکی اقدام به تولید بذر واکسن آنفولانزای فوق حاد پرندگان شده است.

وی خاطر نشان کرد: انتقال تکنولوژی واکسن تب برفکی روغنی برای نخستین بار در سال ۹۷ در کشور آغاز شده است و بخش خصوصی در کنار واردات باید به سمت انتقال تکنولوژی تولید واکسن در داخل حرکت کند.

رئیس سازمان دامپزشکی گفت: ظرف ۶ تا ۷ ماه آینده سایت جدید تولید واکسن های متنوع در بخش دام و طیور با انتقال تکنولوژی ایجاد می شود.

وی با بیان اینکه ایران در شرایط جنگی قرار گرفته و دشمنان تولید اقتصاد کشور را نشانه گرفته‌اند، اذعان داشت: ما هر لحظه برای کنترل شرایط با حضور مراکز تولید آماده هستیم.

رفیعی پور همچنین از استاندارد شدن کشتارگاه خرمشهر خبر داد و گفت: این کشتارگاه استانداردهای بین المللی را پاس کرده و از این رو از کشورهای پیشرفته به لحاظ بهداشتی مانند استرالیا امکان انتقال دام زنده به این کشتارگاه مرزی و بندری وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه امسال برای نخستین بار ۵۰۰ نفر شتر مولد از قطر وارد کشور شده است، تصریح کرد: قرار است تا سقف ۱۰ هزار نفر شتر از قطر به کشور وارد شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزو: این شترها مولدند و به منظور تولید بچه شتر برای مسابقه وارد کشور می شود و شترداری صنعت سودآور و اشتغال زایی است.

وی صادرات محصولات لبنی به کشورهای مختلف را سه میلیون تومان و کرد و گفت: سال گذشته مجوز واردات ۳۷۵ هزار تومان گوشت گرم و منجمد گاوی و گوسفندی صادر کردیم که از این میزان ۱۵۱ هزار تن آن وارد شد.

رفیعی پور گفت: سال گذشته مجوز واردات یک میلیون و ۳۰۰ هزار راس گوسفند را دادیم که از این میزان ۱۰۰ هزار راس وارد کشور شد.

وی ادامه داد: سال ۹۷ مجوز واردات ۲۷ میلیون تن نهاده دامی را صادر کردیم که ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان آن به کشور وارد شد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد: طی سال جاری مجوز واردات ۳۵ هزار تن گوشت را داده‌ایم که به صورت روزانه و هفتگی وارد کشور می شود.

وی افزود: به منظور مقابله با تحریم ها، امکان واردات گوشت و دام زنده را از ۴۲ کشور جهان فراهم کرده ایم.

رفیعی پور در بخش دیگری از سخنان خود درباره کاهش کانون برخی بیماری های دامی اظهار داشت: بیماری های مشترک انسان و دام در سال ۹۷ در مقایسه با سال ۹۶ با اقدامات انجام شده حدود ۱۰ درصد کاهش یافته است.

میزان کاهش بیماری سل را طی این مدت ۴۰ درصد، تب مالت بیش از ۳۰ درصد، بیماری مشمشه ۷۵ درصد، بیماری سیاه زخم بیش از ۴۳ درصد و بیماری تب کنگو را ۴۲ درصد عنوان کرد.

رفیعی پور درباره اقدامات سازمان دامپزشکی کشور با وقوع سیل در چند ماه اخیر گفت: این سازمان هنگام وقوع سیل در کنار دامداران و تولیدکنندگان بوده به طوری که طی چند ماه اخیر برای مبارزه با عوامل بیماری زا حدود یک میلیون راس دام را سمپاشی و ۸۰۰ هزار متر مربع از اماکن نگهداری دام را ضد عفونی کرده است.

وی اضافه کرد: در این مدت بیش از ۴ میلیون راس دام بر علیه بیماری های مشترک انسان و دام واکسینه شده اند.

در این نشست، معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره مبارزه با تب برفکی گفت: طرح سراسری مبارزه با بیماری تب برفکی در سه سطح دام‌های عشایر، دام‌های روستایی و واحدهای صنعتی اجرا شده و تعداد کانون های آلوده به این بیماری از ۱۲ هزار و ۸۳۰ مورد در سال ۸۴ به ۹۵۲ مورد کاهش یافته است.

دکتر ماکنعلی افزود: در ۴۵ روز نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ در استان آذربایجان غربی در جمعیت گاوی ۵۳ درصد و در جمعیت گوسفند و بز ۷۰ درصد کانون بیماری طرح برفکی کاهش یافته است.
وی اظهار داشت: یکی از مهمترین اقدامات سازمان دامپزشکی کشور برای رونق تولید کاهش بیماری تب برفکی است زیرا این بیماری می تواند ۲۵ درصد تولید شیر کشور را کاهش دهد.

(دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۱۲:۳۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها