یکشنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۴:۴۵
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۵۷۴۳
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

زنبورداران کندوهای خود را در حاشیه رودخانه قرار ندهند/کشاورزان هشدارها را جدی بگیرند

حقیقت گفت: با توجه به آنکه بارش‌های رگباری بهاره زمان مشخصی ندارد، زنبورداران از قرار دادن کندو‌های خود در حاشیه رودخانه‌ها اجتناب کنند.

مسعود حقیقت، مدیرکل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی ازاستمرار بارش‌های رگباری تا پایان هفته خبر داد و گفت: از ساعات بعداز ظهر روز گذشته تا پایان هفته از جنوب تا شمال کشور در استان‌های سیستان و بلوچستان، بخش‌هایی از شمال غرب، فارس، کرمان، اصفهان، یزد، خراسان شمالی، بخشی از خراسان رضوی، شرق استان سمنان و تهران بارش‌های پراکنده را خواهیم داشت.
وی افزود: با توجه به آنکه بارش‌های رگباری بهاره زمان مشخصی ندارد، از این رو زنبورداران سعی کنند کندو‌های خود را در حاشیه رودخانه‌ها قرار ندهند.
حقیقت در توصیه‌ای به گندمکاران گفت: با توجه به بارش‌های پراکنده به گندمکاران مناطق گرمسیری کشور توصیه می‌شود که از دپو محصول خود در محیط‌های باز اجتناب کنند و همواره گندم تولیدی را به محیط مسقف ببرند تا آسیبی به محصول وارد نشود.
این مقام مسئول ادامه داد: پرورش دهندگان میگو در مناطق شمالی و جنوبی نسبت به هوادهی مزارع خود اقدام کنند تا شرایط دمایی منجر به تلفات بچه میگو و میگو نشود.
وی در توصیه‌ای به گلخانه داران گفت: با توجه به وزش باد‌های ناگهانی به گلخانه داران توصیه می‌شود که مراقب سازه‌های گلخانه‌ای خود باشند.
به گفته حقیقت، با توجه به آنکه بارش‌های اخیر برای بروز انواع آفات و بیماری‌ها در مزارع گندم فراهم است، کشاورزان به طور مرتب نسبت به پایش مزارع خود اقدام کنند و در صورت رویت آفت موضوع را با کارشناسان در میان بگذارند.
مدیر کل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی ادامه داد: با استمرار بارش‌های پراکنده در اکثر مناطق کشور به گندمکاران توصیه می‌شود که از روز چهارشنبه به بعد نسبت به سم پاشی و محلول پاشی مزارع گندم خود اقدام کنند.
وی با بیان اینکه امسال تولید گندم در حد مطلوبی قرار دارد، افزود: شرایط مساعد اقلیمی و برداشت گندم در برخی استان‌ها نشان می‌دهد که امسال تولید گندم در وضعیت مناسبی قرار دارد.
مدیر کل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی با اشاره به اینکه بارش‌ها تا پایان اردیبهشت در بسیاری از مناطق کشور همچنان ادامه خواهد داشت، بیان کرد: با توجه به بارش‌های نرمال و فراتر از نرمال در سال زراعی جدید، بخشی از کمبود منابع آب‌های سطحی مربوط به سال‌های گذشته در کشور جبران شده است.
به گفته حقیقت، اگرچه از دیدگاه هواشناسی بارش در سال زراعی جدید مطلوب بوده، اما از لحاظ هیدرولوژیکی بعید است که خشکسالی به طور کامل رفع شده باشد.
مدیر کل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی در پایان درباره تاثیر بارش‌های اخیر بر جبران کمبود منابع آب‌های زیر زمینی تصریح کرد: با توجه به خشکسالی متوالی ۱۱ سال اخیر، بارش نرمال و فراتر از نرمال در یک سال زراعی تنها بخشی از کمبود منابع آبی سال های گذشته را جبران کرده است.

(یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۱۴:۴۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها