شنبه / ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۳:۵۵
سرویس : چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
کد خبر : ۸۵۷۱۹
گزارشگر : ۳۵۱۴
ایسنا
سرویس چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی

دلالان به خانه کشاورزان رخنه کرده‌اند

عضو شورای ملی زعفران اعلام کرد که دلالان طی سال‌های اخیر ترفندهای جدید یاد گرفتند و مشتریان خارجی را از کشورهای مختلف همچون چین به خانه روستاییان تولیدکننده زعفران می‌برند و چوب حراج به زعفران ایرانی می‌زنند تا سود بیشتری نصیب‌شان شود.

زعفران ایرانی همان طلای سرخی است که سال‌هاست ایرانی‌ها برای همه کشورها و مردم دنیا آن را تولید می‌کنند و با وجود سهم بیش از ۹۵ درصدی ایران در تولید زعفران، نمی‌توانیم نقش کلیدی در بازار جهانی ایفا کنیم چرا که برخی دلالان، سود جیب‌شان از ایران و زعفران ایرانی اهمیت بیشتری دارد.
 
علی حسینی - عضو شورای ملی زعفران- در این باره به ایسنا گفت: دلالان همچنان حضور پررنگی در بازار دارند و در این بازه زمانی با شایعه پراکنی سعی دارند تا بازار را در اختیار بگیرند و به هر قیمتی که دل‌شان می‌خواهد زعفران ایرانی را بفروشند اما اینها همان کسانی هستند که هیچ نقش و جایگاهی در تولید و بازار زعفران ندارند و تنها به برند این محصول ارزآور ایرانی ضربه می‌زنند.
 
وی افزود: برخی از این دلالان برای آنکه به مشتریان خارجی ثابت کنند زعفران را از کشاورزان به صورت مستقیم خریداری می‌کنند آنها را به خانه‌های تولیدکنندگان زعفران ایرانی در روستاهای کشور می‌برند و در واقع با چوب حراج زدن به زعفران ایرانی، ضمن جلب اعتماد مشتریان خارجی، به دنبال قدری سود بیشتر برای خودشان هستند.
 
عضو شورای ملی زعفران ادامه داد: از سوی دیگر شاهد خروج قانونی و غیرقانونی زعفران و پیاز زعفران به کشور افغانستان هستیم، همین می‌شود که دلالان ایرانی برای افغانستانی‌ها کار می‌کنند و به برند زعفران ايرانی ضربه می‌زنند تا فقط پول بیشتری گیرشان بیاید.
 
حسینی اظهار کرد: وضعیت تولید زعفران در سال گذشته بسیار مناسب بوده و حدود ۴۰۰ تن از این محصول ارزآور را برداشت کردیم و امسال با توجه به افزایش بارندگی‌ها پیش‌بینی می‌شود که تولید بیشتری داشته باشیم و با توجه به اینکه در آینده نزدیک تولید زعفران به حدود ۵۰۰ تن می‌رسد باید بیش از پیش به این نکته توجه کنیم که بازاری برای زعفران ایرانی فراهم کنیم تا این محصول ارزآور ایرانی به تهدیدی برای کشاورزان تبدیل نشود.
(شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۱۳:۵۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها