شنبه / ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۰۹:۳۶
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۸۵۷۰۸
گزارشگر : ۳۵۱۴
فارس
سرویس اقتصاد

بانک مرکزی اسامی صادرکنندگانی که ارز خود را باز نگردانده‌اند منتشر کند

رئیس کنفدراسیون صادرات گفت: بانک مرکزی در راستای شفاف‌سازی و جلوگیری از ورود هرگونه هجمه به صادرکنندگان متعهد لیست صادرکنندگانی که ارز صادراتی را به کشور بازنگردانده‌اند اعلام کند.

محمد لاهوتی در پاسخ به سوالی عدم بازگشت ارز صادراتی به کشور، گفت: در کشور ما در هر دوره‌ای درباره مطلبی موضوعات و آمارهای مختلفی مطرح می‌شود و نظرات متفاوتی درباره آن بیان می‌شود، فارغ از اینکه این موضوعات و آمارهای مطرح شده نزدیک به واقعیت است یا خیر، اما با توجه به قدرت رسانه و مخصوصاً قدرت فضای مجازی این مسائل در اذهان به عنوان واقعیت  جا می‌افتد.
 
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: یکی از این موضوعات هجمه‌ای است که تحت عنوان بازگشت ارز صادراتی به صادرکنندگان کشور وارد شده است.
 
وی با اشاره به صدور بخشنامه‌های متعدد و متنوع بانک مرکزی  پیرامون نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات در سال 97،که منجر به تذکر مقام معظم رهبری برای اصلاح آن رویه شد، بیان داشت: تقریبا تا اوایل آبان ماه 97 تعدد و تغییرات بخشنامه‌ها پیرامون موضوع ذکر شده آنقدر گسترده و فراوان بود که حتی مشاهده می‌شد بخشنامه‌های جدید بخشنامه‌های قبلی را نقض می‌کند.
 
لاهوتی اظهار داشت: بنابر این در چنین فضا و شرایطی قطعاً فعالان اقتصادی نمی‌توانستند فراغ بال نسبت به اقداماتی که باید انجام دهند، داشته باشند که از جمله آنها می‌توان  به بازگشت ارز صادراتی اشاره کرد.
 
وی گفت: بعد از آن هم بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای که صادرکنندگان را برای بازگشت ارز صادراتی سطح‌بندی می‌کرد، کار را سخت‌تر کرد و این موضوع هم یکی دو ماه بازگشت ارز صادراتی را به تعویق انداخت.
 
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به رفع مشکلات بخشنامه‌های یادشده در بهمن ماه سال گذشته گفت: بدین ترتیب بازگشت ارز صادراتی به چرخه اقتصادی مخصوصاً بازگشت ارز حاصل از صادرات محصولات غیر پتروشیمی، غیر فلزی و فلزات رنگی سرعت بیشتری گرفت.
 
عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: چنانچه تا پایان بهمن سال گذشته 35 درصد از ارز صادراتی به کشور بازگشت.
 
وی افزود: بر اساس اعلام بانک مرکزی در اسفند 97 و فروردین 98 بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور سرعت بیشتری گرفت به طوریکه بازگشت 2.2 میلیارد یورو ارز صادراتی به کشور علیرغم تعطیلات در این ایام، میزان بازگشت ارز صادراتی را به بیش از 50 درصد افزایش داد.
 
لاهوتی با اشاره به فرصت سه ماهه صادرکنندگان برای بازگشت ارز صادراتی بیان داشت: بر این اساس صادرکنندگان از اول دی ماه سال 97 اقدام به صادرات کرده‌اند، برای رفع تعهد ارزی تا سال 98 فرصت دارند و اگر این عدد که حدود 13 میلیارد دلار است را از کل صادرات غیرنفتی کم کنیم به جرأت می‌توان گفت که حدود 70 درصد از ارز صادراتی سال 97 تا 9 ماهه اول سال گذشته به کشور بازگشته است وا گر کل سال را در نظر بگیریم میزان بازگشت ارز صادراتی 50 درصد می‌شود.
 
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: با توجه به اعلام رسمی ریاست بانک مرکزی مبنی بر برگشت 60 درصد ارز حاصل از صادرات و همچنین زمان باقیمانده برای رفع تعهد سه ماهه پایان سال و واقعی شدن قیمت پایه‌های صادراتی به جرأت می‌توان اعلام کرد که کل ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد در کشور باز خواهد گشت.
 
وی در پاسخ به این سؤال که برای جلوگیری از اینگونه اتفاقات چه باید کرد،‌گفت: با توجه به هجمه‌های اخیری که در مورد عدم بازگشت ارز صادراتی به صادرکنندگان شده است، مقرر شد تا بانک مرکزی نسبت به اعلام میزان بازگشت ارز صادراتی اقدام کند تا از اینگونه چندگویی‌ها جلوگیری شود.
 
لاهوتی اظهار داشت: در شرایط کنونی که کشور نیازمند آرامش است و دشمنان قسم خورده ما متعهد شده‌اند که اقتصاد ما را زمین‌گیر کنند اینگونه اظهارنظرها از مسئولین اقتصادی کشور نه تنها بعید است بلکه باعث تعجب است.
 
وی گفت: بنابر این لازم است تا دستگاه‌های مختلف با هماهنگی با هم اظهارنظر کنند تا از اعلام هرگونه آمار غیرواقعی جلوگیری شود.
 
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران بیان داشت: به نظر می‌رسد در شرایط کنونی همانگونه که بانک مرکزی لیست دریافت‌کنندگان ارز 4200 تومانی را اعلام کرد در راستای شفاف‌سازی و جلوگیری از ورود هرگونه هجمه به صادرکنندگان متعهد لیست صادرکنندگانی که ارز صادراتی را به کشور بازنگردانده‌اند اعلام کند.
 
وی گفت: نشان دادن همه صادرکنندگان به عنوان متخلف قطعا ضرری که برای منافع ملی دارد بیشتر از ضرری است که به خود صادرکنندگان می‌شود.
 
این فعال اقتصادی اظهار داشت: شرایط جامعه به گونه‌ای است که اگر انگشت اتهام به اشتباه به سمت گروهی نشانه رود، برطرف کردن این اشتباه امکانپذیر نیست لذا مسئولین و افرادی که قدرت بیان اظهارات‌شان را از طریق رسانه‌ها دارند باید در رابطه با مطالبی که بیان می‌کنند دقت لازم را داشته باشند تا از بروز اینگونه مسائل پیشگیری شود.
 
وی اظهار داشت:‌در حالی که برخی صادرکنندگان ادعا می‌کنند با ارز حاصل از صادرات خود  مواد اولیه وارد کرده‌اند اما 30 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات غیرنفتی در بین هیچکدام از موارد مربوط به واردات مواد اولیه نبوده و عملاً مشمول صادرات بدون بازگشت ارز می‌شود.
(شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۰۹:۳۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها