جمعه / ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۰:۰۴
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۸۵۶۹۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس اقتصاد

جلوگیری از رانت در ارز صادراتی، اصلی‌ترین شاخص رونق تولید

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران گفت: یکی از اصلی‌ترین شاخصه‌ها برای رونق تولید، سامان دادن به ارز صادراتی، سامانه‌های نیما و سنا است.

احمد مهدوی ابهری، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران گفت: تولیدکنندگان و صادرکنندگان  با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند و در چنین شرایطی که با تحریم ها همراه است، اقدام به تولید کالا و صادرات می‌کنند .
وی ادامه داد: از بین بردن رانت در ارز صادراتی باعث ایجاد شفافیت در بازار می شود و بسیاری از موانع و مشکلات صادرکنندگان و واردکنندگان را از پیش رو بر می دارد.
مهدوی ابهری افزود: متاسفانه سامانه نیما باعث شده تا رانت برای واردکنندگان ایجاد شود و این رانت باعث تحریک تقاضا برای واردات و ارز نیمایی شده است و بالتبع برای رونق بخشیدن به تولید، سر و سامان دادن به ارز صادراتی می تواند کمک شایانی به این موضوع کند.
دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران تصریح کرد: یکی از اصلی ترین شاخص ها برای رونق تولید ، سامان دادن به ارز صادراتی و سامانه های نیما و سنا است، چراکه رانت های به وجود آمده در این بخش میل صادرکنندگان برای عرضه ارز حاصل از صادرات در بازار را افزایش می دهد و این مسئله جدا از افزایش کاذب نرخ ارز، باعث می شود تولیدکننده مواد اولیه خود را با نرخ بالا تامین کند.
وی در پایان گفت: در وضعیت کنونی کشور، تمام تلاش های مسئولین و کار آفرینان باید به سمت رونق بخشیدن به تولید باشد و  ذهن ها را باید روی حل کردن موانع تولید که اساسی ترین قدم در این موضوع است متمرکز شود.

(جمعه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۱۰:۰۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها