پنج شنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۲:۴۶
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۸۵۶۸۳
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

شایعه پیش خرید، آفت جان خوشه های طلایی

خوشه های طلایی کردستان که سال گذشته خود را به مقام دوم کشور رسانده اند گویی امسال از نیش آفت دلالان در امان نیستند و شایعه پیش خرید زودتر از داس کشاورز بر تن این خوشه ها می خورد.

مدتی است که شایعه پیش خرید محصول گندم کاران کردستانی از سوی دلالان و افراد فرصت طلب به گوش می رسد این سودجویان درصدد هستند با پیش خرید محصولی که اکنون در حال جوانه زدن است روزگار را به کام کشاورز و مردم تلخ کنند.
حدود 2 ماه تا تیر که زمان آغاز برداشت گندم از مزارع استان کردستان است مانده و کشاورزان در این ایام در تدارک سمپاشی و صیانت از گندم زارهای خود هستند تا بهترین محصول را در ترسالی امسال برداشت کنند.
پیش بینی ها حاکی از آن است که امسال حدود یک میلیون و 200 هزار تُن محصول گندم از مزارع کردستان برداشت شود و سازمان جهاد کشاورزی نیز خرید یک میلیون و 150 هزار تُن از این محصول را در برنامه کاری خود قرار داده است.
دولت نیز در راستای حمایت از دسترنج کشاورزان و تحکیم گام های خود در تامین امنیت غذایی کشور قیمت تضمینی گندم را با حدود 18 درصد افزایش نسبت به سال گذشته از 15 هزار ریال به 17 هزار تا 17 هزار و 500 ریال رسانده و روند خرید این محصول در برخی از استان های جنوبی از چند روز گذشته آغاز شده است.
این روند طوری ادامه دارد که طبق اعلام مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت جهاد کشاورزی خرید تضمینی گندم حدود 30 درصد نسبت به مدت مشابه خود افزایش داشته باشد البته برخی کارشناسان بر این باورند اگر شایعه پیش خرید گندم توسط دلالان با چند برابر نرخ اعلامی دولت صحت داشت شاهد افزایش خرید گندم آن هم در چند روز پس از آغاز خرید از سوی مراکز مورد تایید نبودیم.
عضو شورای مرکزی بنیاد گندمکاران کشور در این ارتباط معتقد است: تحرکات جزیی دلالان در برخی نقاط کشور به گوش می رسد از این رو با توجه به اهمیت محصول گندم در تامین امنیت غذایی کشور دولت باید بیش از گذشته به فکر گندمکاران بویژه در ارتباط با خرید تضمینی باشد.
سیدحسین رحیمی با بیان اینکه گندمکاران جز افراد بنیادی در تامین امنیت غذایی هستند و همه ساله بی منت محصول خود را در اختیار دولت قرار داده اند تا هر کدام سهمی در خودکفایی کشور داشته باشند، اظهار داشت: بهتر است دولت نیز امسال با توجه به افزایش قیمت ها علاوه بر پرداخت به موقع هزینه بهره برداران برخی بسته های تشویقی نیز به آنها ارایه کند تا سیلوهای دولتی را به هر مقصد دیگری ترجیح دهند.
وی با اشاره به نامگذاری امسال به نام رونق تولید از سوی رهبر معظم انقلاب افزود: انتظار می رود دولت بتواند با توجه به اهمیت گندم در زندگی مردم در قیمت خرید تضمینی آن نیز بازنگری داشته باشد تا گام های بیشتری در حمایت از بهره برداران برداشته شود.
چندی پیش استاندار کردستان در نشست کمیسیون قاچاق کالا و ارز کردستان گفته بود: موضوع خرید و فروش خارج از ضابطه آرد و پیش خرید محصول گندم را باید از هم اکنون پیگیری کرد و نسبت به پیش فروش خارج از ضوابط گندم نیز به کشاورزان هشدار داد.
بهمن مرادنیا تاکید کرد: کسانی که بالاتر از قیمت مصوب در حال پیش خرید گندم کشاورزان هستند بطور حتم برای قاچاق آن برنامه ریزی می کنند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم در این ارتباط معتقد است طبق بررسی های میدانی این سازمان با برخی از دستگاه های اجرایی دیگر استان، پیش خرید گندم در استان آن هم با چند برابر نرخ اعلامی دولت اتفاق نیفتاده و این مساله شایعه ای بیش نیست.
خالد جعفری در ادامه با بیان اینکه شاید دلالی با یک تا 2 هزار ریال بالاتر از قیمت تضمینی اقدام به وسوسه کشاورزان کند که این مساله نیز در دست بررسی است و هم اکنون در استان بدنبال خرید سیستمی گندم و قطع واسطه ها در خرید تضمینی هستیم.
وی یادآور شد: سال گذشته با خرید تضمینی گندم در سیستم پهنه بندی موفقیت های بزرگی در استان حاصل شد که امسال نیز با توجه به این تجربه، خرید تضمینی انجام و سعی می شود با هماهنگی های لازم همانند پارسال حقوق بهره برداران در سریعترین زمان ممکن پرداخت شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه اگر خطر دلالی گندم را تهدید کند این آسیب متوجه تمام استان های کشور است، گفت: افزایش 30 درصدی خرید تضمینی در چند روز از آغاز این طرح نشان از عدم صحت این مساله دارد.
وی یادآور شد: در سال زراعی جاری 592 هزار هکتار از مزارع استان زیر کشت محصول گندم رفته که شامل 560 هزار هکتار دیم و 32 هزار هکتار آبی است و پیش بینی می شود از یک میلیون و 200 هزار تُن تولید گندم استان یک میلیون و 150 هزار تُن تولید مازاد بر مصرف کشاورزان خریداری شود.
جعفری همچنین در خصوص قاچاق گندم اظهار داشت: مرزهای کشور بویژه استان به گونه ای است که امکان قاچاق گندم وجود ندارد علاوه بر آن صادرات گندم هم ممنوع است.
نماینده شرکت بازرگانی دولتی در کردستان نیز در این ارتباط با بیان اینکه از هم اکنون مقدمات خرید تضمینی گندم در استان در حال انجام است، گفت: فراخوان مراکز خرید گندم برای آمادگی بیشتر در خرید تضمینی گندم مازاد بر نیاز بهره برداران اعلام شده است.
جمال صالحی با اشاره به اینکه تاکنون 99 مرکز خرید دولتی و خصوصی برای انجام خرید تضمینی گندم استان اعلام آمادگی کرده اند، اظهار داشت: این شرکت شرایط داوطلبان را بررسی کرده و به تجهیزات 96 واحد ایراد وارد کرد و فرصتی 2 ماهه به آنها برای رفع مشکلات شان داد.
وی همچنین شایعه پیش خرید گندم را رد کرد و افزود: افزایش 30 درصدی خرید این محصول در استان های جنوبی گواهی بر عدم صحت این موضوع بوده و در این استان نیز جلسات مختلفی برای بررسی این موضوع تشکیل شده است.
تاکنون موردی از این موضوع گزارش و یا مشاهده نشده اما انتظار می رود مسئولان دستگاه های اجرایی مرتبط در استان برای مقابله با این موضوع از هم اکنون در راستای تامین اعتبار خرید گندم تضمینی اقدام کنند.
در سال زراعی گذشته عاملان خصوصی و دولتی خرید تضمینی گندم در این استان حدود یک میلیون و 27 هزار و 478 تُن گندم را خریداری کردند و مطالبات گندم کاران که حدود 13 هزار و 613 میلیارد ریال بود تا 30 مهر ماه به صورت کامل پرداخت شد.
با این پرداخت به موقع دولت نشان داد در سال گذشته زراعی در عمل به وعده های خود به گندمکاران خوش قول بود و با توجه به نزدیک بودن فصل برداشت گندم در این استان برنامه ریزی های بیشتری از هم اکنون برای این منظور لازم است.
استان کردستان در سال گذشته زراعی توانست با خرید تضمینی یک میلیون و 478 هزار تنی افزون بر رشد 2 برابری نسبت به سال گذشته در خرید، رتبه دوم کشوری را نیز از آن خود کند.
کردستان قادر به انبار حدود 600 هزار تُن گندم است که این میزان شامل 400 هزار تُن در سیلوها و مراکز دولتی به صورت بلند مدت و حدود 200 هزار تُن نیز در کارخانه های آرد بخش خصوصی است.

(پنج شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۱۲:۴۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها