چهارشنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۲:۳۶
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۸۵۶۶۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایلنا
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

رد ورود سویه جدید بیماری تب برفکی به کشور

خبر از افزایش بیماری تب برفکی و تلفات دام در بیخ گوش پایتخت می‌رسد. استان قم که یکی از استان‌های قطب تولید شیر و گوشت کشور به شمار می‌رود، در روزهای اخیر درگیر بیماری تب برفکی شده است. شیوع این بیماری در دامداری‌های قم علاوه بر کاهش چشمگیر تولید، تلفاتی نیز به همراه داشته است.

استان قم یکی از کانون‌های اصلی بیماری تب برفکی در کشور است،‌ این استان در برخی از سال‌ها آمار بالایی از ابتلا و تلفات بر اثر این بیماری را داشته است. در هفته اخیر دامداری‌های استان قم بار دیگر درگیر این بیماری شده‌اند، اما این‌بار افزایش ابتلا و تلفات درحالی است که به ادعای دامداران این استان واکسیناسیون انجام شده و تمام اقدامات پیشگیرانه نیز صورت پذیرفته است.
از نظر کارشناسان بروز یک بیماری در مناطق کانون بیماری امری طبیعی است، اما افزایش شیوع و تلفات علیرغم واکسیناسیون و اقدامات پیشگیرانه می‌تواند نشانه‌ای از بروز سویه جدیدی از بیماری در کشور باشد. موضوعی که علی‌رضا رفیعی پور رئیس سازمان دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا آن را رد کرد.
وی عدم رعایت مسائل مربوط به ایمنی زیستی را دلیل بروز این بیماری و تلفات عنوان کرد.
رفیعی پور تاکید کرد: بیماری تب برفکی در کشور نسبت به ماه‌های مشابه سال قبل کاهش داشته و بصورت کانون‌های پراکنده بدون همه گیری مشاهده می‌شود که کاملا تحت کنترل است.
این مسؤل دولتی همچنین کمبود واکسن دامی در کشور را شایعه دانست و گفت: واکسن دامی به وفور و متنوع در دسترس دامداران قرار دارد و هیچ کمبودی در این زمینه نداریم.
 رفیعی پور یکی از عوامل موفقیت کنترل تب برفکی را تامین مناسب واکسن طی یکسال گذشته برشمرد.
کاهش 64 درصدی تلفات گاوی بیماری تب برفکی در 45 روز ابتدای سال
همچنین مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیمارهای دامی سازمان دامپزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آخرین وضعیت بیماری تب برفکی در کشور، اظهار کرد: در 45 روز نخست سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل تعداد کانون‌های گاوی بیماری تب برفکی با 5 درصد کاهش از 178 مورد به 169 مورد و تعداد کانون‌های گوسفندی و بز بیماری تب برفکی با 60 درصد کاهش از 143 مورد به 57 مورد رسیده است.
بهمن نقیبی ادامه داد: در همین مدت تعداد ابتلای گاوی بیماری تب برفکی با 41 درصد کاهش از 3.268 راس به 1.943 راس و تعداد ابتلای گوسفندی و بز با 80 درصد کاهش از 4.390 راس به 860 راس رسیده است.
وی آمار تعداد تلفات دام‌ها از بیماری تب برفکی در 45 روز نخست سال نسبت به مدت مشابه سال قبل را اینگونه اعلام کرد: تعداد تلفات گاوی بیماری تب برفکی در 45 روز ابتدای سال 98 نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش 64 درصدی از 201 راس به 72 راس و تعداد تلفات گوسفندی و بز بیماری تب برفکی با کاهش 78 درصدی از 746 راس به 163 راس رسیده است.
نقیبی یادآور شد: بیماری تب برفکی بیماری بومی ایران است و در فصول مختلف ابتلا به آن دیده می شود.
وی توجه به واکسیناسیون به موقع، رعایت امنیت زیستی در واحدهای دامداری و رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه‌ای را از جمله راهکارهای مقابله با بیماری تب برفکی برشمرد.
مدیرکل دفتر بهداشت و بیمارهای دامی سازمان دامپزشکی، اطمینان خاطر داد که گزارشی از ورود سویه جدید بیماری تب برفکی به سازمان دامپزشکی کشور ارسال نشده است.
نقیبی تاکید کرد: بررسی تمام نمونه‌های سال 97 و ابتدای سال 98 نشان می‌دهد، از سال 97 تا امروز در کشور سویه جدیدی از بیماری تب برفکی بروز نکرده است.

(چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۱۲:۳۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها