دوشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۸:۰۴
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۸۵۵۹۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

صادرات بدون برنامه جوجه یک‌روزه، گرانی می‌آورد

مشاور مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی معتقد است اگر مانند سال‌های گذشته بدون برنامه‌ریزی صادرات جوجه یک‌روزه داشته باشیم، مجددا شاهد کمبود و افزایش قیمت این محصول و نهایتاً گرانی گوشت مرغ هستیم.

چند هفته‌ای است که نوسانات در بازار گوشت مرغ کمتر شده و تقریباً این محصول پروتئینی با قیمت مصوب کیلویی ۱۱ هزار ۵۰۰ تومانی فروخته می‌شود و به گفته مرغداران قیمت جوجه یک‌روزه گوشتی نیز به عنوان یکی از نهاده‌های تولید مورد نیاز آن‌ها با کاهش قیمت نسبت به ماه‌های گذشته مواجه شده است.
در این شرایط، معاون وزیر جهاد کشاورزی خواهان آزاد شدن صادرات جوجه یک‌روزه شده است. محمد علی کمالی سروستانی - مشاور اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی- درباره این که چنین تصمیمی چه پیامدهایی می‌تواند داشته باشد، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته مقرر شده برای تأمین جوجه یک‌روزه میزان جوجه‌ریزی به ۹۵۰ هزار قطعه در ماه برسد که با در نظر گرفتن ۶۶ هفته به عنوان سن حذف گله مولد مرغ مادر، حدود ۱۲۵ میلیون قطعه جوجه یک روزه در ماه تولید می‌شود که در سال به دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون قطعه خواهد رسید.
وی افزود: با توجه به این‌که نیاز کشور و صنعت پرورش طیور ۱۱۵ میلیون تا نهایتاً ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه یک‌روزه است، باید مازاد بر این نیاز را صادر کنیم و امکان آن وجود دارد و وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند در صورت افزایش قیمت جوجه یک‌روزه و گوشت مرغ جلوی صادرات آن را بگیرد.
مدیرعامل سابق اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی ادامه داد: اگر بدون برنامه‌ریزی صادرات جوجه یک‌روزه انجام شود، مجدداً شاهد كمبود این نهاده تولید و گرانی آن خواهیم بود که نتیجه‌ای جز نوسان و افزایش قیمت در گوشت مرغ در پی نخواهد داشت. اما نباید این همه نوسان در صادرات داشته باشیم و صادرات برنامه محور باید در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی و متولیان امر قرار گیرد.
کمالی سروستانی با بیان این‌که صادرات جوجه یک‌روزه و تنظیم بازار گوشت مرغ مسئله برنامه پذیری است، گفت: باید برای صادرات جوجه یک‌روزه یا هر محصول دیگری که مازاد تولید آن وجود دارد، کف و سقفی بر اساس نیاز داخلی در نظر گرفته شود تا در وهله نخست توجه فعالان و متولیان به بازار داخلی آن محصول باشد و از آن غافل نشویم.

(دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۱۸:۰۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها