دوشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۱:۴۶
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۸۵۵۷۸
گزارشگر : ۳۵۵۱
فارس
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

شرایط زیست آرتمیا در دریاچه ارومیه مهیا شد

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور با اشاره به مهیا شدن شرایط برای زیست تنها موجود زنده آب دریاچه ارومیه،گفت: براساس آخرین ارزیابی دریاچه ارومیه در هر مترمکعب از آب ۴۰۰ عدد نوزاد، ۴۰۰ عدد آرتمیای جوان و ۲۰۰ عدد آرتمیای بالغ وجود دارد.

علی نکوئی‌فرد با بیان اینکه هم اکنون میزان جلبک دونالیلا سالینا به عنوان غذای اصلی آرتمیا ۱۲- ۱۰ میلیون سلول در هر لیتر آب دریاچه است، افزود: اگر شرایط زیستی دریاچه خوب و غذا مطلوب باشد، به طور متوسط عمر این جاندار ارزشمند تا سه ماه است.
وی گفت: آرتمیای ماده در شرایط عادی و مطلوب روزانه ۵۴ نوزاد و در طول عمر خود ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ تخم مقاوم (سیست) آزاد می‌کند و تخم آرتمیا با توجه به کیفیت آن با قیمتی بین ۸۰ تا ۱۳۰ دلار قابلیت فروش دارد.
نکوئی‌فرد اضافه کرد: آرتمیا اورمیانا در شوری بین ۱۰ تا ۳۰۰ گرم در لیتر قابلیت زیست دارد، ولی ۸۰ تا ۱۵۰ گرم شوری در هر لیتر شرایط مطلوب برای زیست این موجود به شمار می رود که این شرایط هم اکنون فراهم است.
وی گفت: نگرانی از نابودی نسل باقی مانده از آرتمیااورمیانا با بهبود شرایط دریاچه از بین رفته است و در صورت بروز مجدد بحران در آینده می‌توان شاهد وجود این نسل به صورت خود احیایی بود.
نکوئی‌فرد تصریح کرد: در شرایط خشکی سیست (تخم) در نمک می‌تواند قدرت حیات خود را پایدار نماید و موضوع بستگی به شرایط زیست محیطی آن دارد؛ به گونه‌ای که جنین موجود در تخم مقاوم می‌تواند تا چندین سال خود را در نمک حفظ کند.
رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور با بیان اینکه سیست آرتمیا از سال ۱۳۷۶ در این مرکز به صورت خشک و در شرایط خلاء در سردخانه نگهداری می شود، افزود: یکی از شرایط نگهداری تخم آرتمیا نگهداری در آب نمک اشباع و شیوه دیگر نگهداری خشک شده آن در جوار نمک است؛ هر چند در شرایط خشک و آبگیری شده توان ادامه بقا تا ۲۰ سال را دارد ولی در برخی مناطق از دریاچه قدرت احیا پس از ۲۰ سال نیز ثبت شده است.
وی با اشاره به نوع تغذیه این جاندار نیز اظهار کرد: آرتمیا هر چیزی زیر ۵۰ میکرون باشد بدون فیلتر کردن اعم از باکتری، مخمر، جلبک و شیرابه را می‌خورد.
این مسئول افزود: جلبک‌های ریز که باعث تقویت آن می‌شود به ویژه جلبک دونالیلا عمده‌ترین تغذیه این گونه آرتمیاست که هم اکنون بیش از ۱۰ میلیون سلول در هر لیتر از آب دریاچه ارومیه وجود دارد و این زیست بوم از این جلبک‌ها غنی است.
وی با اشاره به پایش ذخایر آرتمیا گفت: دومین بانک ژن آرتمیای جهان در این استان تأسیس شده و اکنون سیست‌های۴۲ نقطه از جهان و ۱۷ نقطه از کشور و حوزه دریاچه ارومیه در بانک ژن آرتمیا جهت تعیین هویت و صدور شناسنامه ژنتیکی واقع در مرکز تحقیقات آرتمیای کشور نگهداری می‌شود .در این راستا بانک ژن زنده آرتمیا ارومیانا نیز در ۸ استخر در وسعت ۱۰۰۰ مترمربع راه‌اندازی و آرتمیا اورمیانا در آن نگهداری می‌شود.
نکوئی‌فرد اظهار کرد: طی دو سال اخیر پایش ذخایر آرتمیای دریاچه ارومیه در چهار ایستگاه منتهی به جنوب دریاچه انجام می‌شد و امسال مقرر شده تا در ۱۰ نقطه از دریاچه پایش انجام شود. البته این موضوع وابسته به تأمین اعتبار بوده و تا زمان تأمین اعتبار نمونه‌برداری به طور انتخابی انجام خواهد شد.
آرتمیا با نام علمی Artemia جانداری است سخت ‌پوست که در آب‌های شور زندگی می‌کند، پیش از این دریاچه ارومیه یکی از غنی‌‌ترین منابع آرتمیا در جهان به شمار می رفت؛ آرتمیا در صنایع تکثیر میگو و ماهی و سایر آبزیان به عنوان غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد.
طبق گزارش‌ها، قیمت هر کیلوگرم آرتمیا در بازارهای جهانی با توجه به کیفیت آن حدود ۸۰ تا ۱۳۰ دلار است.

(دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۱۱:۴۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها