دوشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۱:۲۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۵۵۷۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

آخرین جزئیات مبارزه علیه آفت ملخ صحرایی/ احتمال حمله بیوتروریسم ملخ صحرایی در حال بررسی است

میر گفت: بنابرآخرین آمار تاکنون سطح مبارزه با ملخ‌های صحرایی در سطح ۲۰۰ هزار هکتار در ۷ استان جنوبی کشور صورت گرفته است.

محمدرضا میر، سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور درباره آخرین وضعیت هجوم ملخ‌های صحرایی به کشور اظهار کرد: بنابر آخرین آمار تاکنون سطح مبارزه با ملخ‌های صحرایی در سطح حدود ۲۰۰ هزار هکتار در ۷ استان جنوبی کشور صورت گرفته است.
وی با اشاره به اینکه تا کنون آفت ملخ صحرایی خسارت جدی به باغات و مزارع کشور وارد نکرده است، افزود: در برخی نقاط به صورت جزئی خسارت به باغات کشور وارد شد که خوشبختانه با اقدام به موقع سازمان حفظ نباتات و جهاد کشاورزی استان مبارزه شیمیایی هوایی علیه آفت صورت گرفت و به این ترتیب آفت در آن مناطق کنترل شده است.
میر ادامه داد: تاکنون بیشترین مبارزه علیه آفت ملخ صحرایی در سطح ۵۳ هزار هکتار در استان سیستان و بلوچستان، ۵۰ هزار هکتار هرمزگان و حدود ۴۳ هزار هکتار جنوب کرمان صورت گرفته است.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه از اوایل بهمن تا کنون ۱۴۰ ریزش در استان‌های جنوبی کشور داشتیم، بیان کرد: طبق پیش بینی‌های فائو، ریزش ملخ صحرایی تا اواخر اردیبهشت ادامه دارد و بدین منظور ردیاب‌ها و دیدبان‌های ملخ‌های صحرایی به صورت شبانه روزی در حال فعالیت هستند و در صورت رویت ریزش اقدام به کانون کوبی و مبارزه علیه آفت می‌کنند.
وی با بیان اینکه براساس پیش بینی فائو احتمال حملات ملخ‌های جدید صحرایی از اواخر اردیبهشت دور از انتظار نیست، افزود: با توجه به فراهم بودن آفت کش‌های مورد نیاز و استقرار ۱۰ فروند هواپیما سم پاش در استان‌های جنوبی جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد و همواره امیدواریم بدون هیچگونه خسارتی آفت را در مزارع و باغات کنترل کنیم.
سخنگوی سازمان حفظ نباتات درباره مباحث مطرح شده پیرامون احتمال بیوتروریسم حملات ملخ‌های صحرایی و اظهار نظر فائو در این زمینه گفت: نمایندگان فائو از ریزش حمله ملخ‌ها در ایران بازدید کردند و هم اکنون به عربستان رفتند تا بررسی‌های لازم را انجام دهند، اما طبق اظهارات کارشناسان اعلام نتیجه قطعی یک تا ۲ ماه زمان نیاز دارد و تا آن موقع نمی‌توان اظهار نظری راجع به این موضوع داشت.
میر درباره آخرین وضعیت تخصیص اعتبارات به ملخ‌های صحرایی بیان کرد: اعتبارات لازم به مبارزه علیه آفت ملخ صحرایی اختصاص داده شده است و هیچ نگرانی در این زمینه نداریم، چرا که در صورت نیاز باز هم اعتبارات جدید به این امر اختصاص می‌یابد.
این مقام مسئول در توصیه‌ای به کشاورزان گفت: به کشاورزان مناطق جنوبی توصیه می‌شود که در صورت رویت دست جات ملخ سریعا به مدیریت جهاد کشاورزی استان‌ها اطلاع دهند تا هر چه سریع‌تر نسبت به مبارزه علیه آفت اقدام شود.
وی هجوم ملخ‌های صحرایی به نوار شمالی کشور را تکذیب کرد و گفت: اگرچه شایعاتی مبنی بر رویت ملخ‌های صحرایی در منطقه آق قلا در چند روز گذشته اعلام شد، اما ملخ مشاهده شده در نوار شمالی کشور صحرایی نیست و طبق روال همه ساله در این مناطق با ملخ مراکشی بومی مواجه هستیم که امسال به سبب افزایش بارندگی ها، جمعیت این ملخ‌ها افزایش یافته است.
سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشوردر پایان تصریح کرد: براساس آخرین آمار تا بیست و یک اردیبهشت در سطح حدود ۲۰ هزار هکتار علیه آفت ملخ مراکشی مبارزه صورت گرفته است.

(دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۱۱:۲۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها