دوشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۰۹:۳۶
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۸۵۵۶۳
گزارشگر : ۳۵۱۴
فارس
سرویس سرویس عمومی

3 دلیل کمیسیون کشاورزی مجلس برای رد کلیات طرح تشکیل وزارت بازرگانی

کمیسیون کشاورزی مجلس ضمن رد کلیات طرح تشکیل وزارت بازرگانی اعلام کرد: تفکیک بخش تجارت و بازرگانی از وظایف و اختیارات وزارت جهاد کشاورزی، نه تنها کمکی به حل مسائل موجود در این بخش ها نمی نماید بلکه باعث به خطر افتادن دستاوردها در زمینه تولید نیز خواهد شد.

 همزمان با تاکید مجدد حسن روحانی رئیس جمهور مبنی بر ضرورت احیای وزارت بازرگانی در جلسه افطاری دیشب با فعالین سیاسی، متن کامل گزارش کمیسیون کشاورزی مجلس به عنوان کمیسیون فرعی درباره این طرح منتشر شد.
 
در این گزارش با اشاره به رد کلیات طرح تشکیل وزارت بازرگانی در جلسه مورخ ۱۸ فروردین ماه ۹۸ کمیسیون کشاورزی مجلس با حضور نمایندگان دولت، دلایل این کمیسیون برای مخالفت با تصویب این طرح اعلام شده است.
 
متن کامل گزارش مذکور که توسط احمدعلی کیخا رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس ارائه شده، عبارتست از:
 
دلایل رد
 
۱-محصولات کشاورزی به دلائل مختلفی هم از نظر تولید (به دلیل تاثیرپذیری از شرایط جوی، فسادپذیری و ...) و هم از نظر تجارت و بازرگانی (نوسانات قیمت، کیفیت حمل و نقل، مدت زمان ترخیص کالا و ...) ماهیت متفاوتی نسبت به محصولات صنعتی دارند فلذا تمرکز برنامه ریزی تولید و تجارت محصولات کشاورزی در یک دستگاه اجرائی تخصصی ضرورت دارد.
 
۲- صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی به عنوان بخشی از زنجیره تولید نیازمند سیاستگذاری در یک مجموعه واحد است و براساس تجربیات گذشته در موارد مشابه تحقق اهداف سیاست های حاکمیتی در این خصوص به دلیل فقدان متولی واحد دچار مشکل بوده است.
 
۳- سابقه تمرکز وظایف و اختیارات بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی (مطابق قانون) نتایج قابل قبولی مانند صرفه جوئی ارزی، تحقق خودکفائی گندم، افزایش تولید شکر، افزایش ضریب خودکفائی دانه های روغنی و توسعه همکاری بورس با تولیدکنندگان برخی محصولات کشاورزی مانند زعفران و ... را در پی داشته است. به نظر می رسد تفکیک بخش تجارت و بازرگانی از وظایف و اختیارات وزارت  جهاد کشاورزی، نه تنها کمکی به حل مسائل موجود در بخش تجارت و بازرگانی محصولات کشاورزی نمی نماید بلکه باعث به خطر افتادن دستاوردهای فوق در زمینه تولید نیز خواهد شد.
(دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۰۹:۳۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها