یکشنبه / ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۵:۴۱
سرویس : فرآورده های گوشتی و پروتئینی
کد خبر : ۸۵۵۳۸
گزارشگر : ۳۵۵۱
تسنیم
سرویس فرآورده های گوشتی و پروتئینی

قیمت گوشت وارداتی نیمایی شد؛ خبری از پرداخت مابه‌التفاوت نیست

در حالی که عرضه گوشت وارداتی با نرخ نیما در فروشگاههای زنیجره‌ای آغاز شده هنوز خبری از پرداخت ما به التفاوت ریالی یا عملیاتی شدن کارت کالا نیست.

بعد از تصمیم دولت برای توقف واردات گوشت قرمز با ارز 4200 تومانی دیگر اثری از صف‌های طولانی مردم برای خرید گوشت قرمز تنظیم‌بازاری در فروشگاه‌های زنجیره ای و میادین میوه و تره بار مشاهده نمی‌شود.
بررسیهای میدانی نشان میدهد، در حال حاضر گوشت قرمز با دو نرخ متفاوت  ارز نیمایی(8700 تومان) و قیمت آزاد عرضه می‌شود. گوشت قرمزی که (تا روزهای گذشته) در بازار عرضه می‌شد با ارز 4200تومانی به کشور وارد شده و قیمت آن حدود 40 هزار تومان بود اما مدتی است که گوشت قرمز با ارز نیمایی به کشور وارد و در فروشگاه‌ها توزیع می‌شود. گوشت چرخ کرده نیمایی با قیمت هر کیلو 62 هزار تومان توزیع می شود.
این درحالی است که بر اساس قانون بودجه، مصوبات و تصمیمات خود دولت، واردات کالاهای اساسی در سال 98 باید با ارز رسمی 4200 تومان انجام شود. در اخرین روزهای کاری مجلس شورای اسلامی نمایندگان مجلس به اصرار دولت همچنان بر توزیع کالاهای اساسی با ارز 4200 تومان تاکید کردند. این در حالی بود که در نخستین ماه سال 98 خبر خارج شدن 4 قلم کالای از لیست 25 قلم کالای اساسی منتشر شد.
هنوز زمان زیادی از اظهارات محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه (در 7 اسفند 97) درباره  اقدامات دولت برای تنظیم بازار کالاهای اساسی در سال آینده (98)  مبنی بر اینکه «سیاست تخصیص ارز 4200تومانی در حوزه کالاهای اساسی برای سال 98 نیز تکرار می‌شود» نگذشته بود که عباس قبادی دبیر ستاد تنظیم بازار در گفتگو با خبرگزاری تسنیم اعلام کرد که واردات گوشت قرمز تنظیم بازاری با ارز 4200 تومان متوقف شده است.
نوبخت همچنین گفته بود که سیاست دولت این است که همچنان کالاهای اساسی و مایحتاج مردم را با ارز 4200تومانی تأمین کند.
چند روز قبل مدیرعامل یک فروشگاه زنجیره ای خبر از توزیع گوشت با ارز نیمایی در فروشگاه‌های این مجموعه داده بود. بررسی‌های میدانی از برخی فروشگاه‌های شهروند نشان می‌دهد که گوشت با ارز نیمایی فقط به صورت چرخ کرده در این فروشگاه‌ها موجود و اما مانند گذشته از آن استقبال چندانی نشده است.
نکته قابل توجه اینکه در زمان تصویب بودجه در مجلس برای تعیین تکلیف عرضه کالاهای اساسی دو سناریو مختلف برای بازگشت ما به التفاوت قیمت کالای اساسی وارداتی مطرح شد. این در حالی است که تا امروز با وجود عرضه گوشت به نرخ نیمایی و عدم تزریق گوشت با ارز 4200 تومانی (در فروشگاههای زنجیره‌ای) خبری از میزان و یا نحوه تزریق ما به التفاوت ریالی به مردم نیست.

(یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۱۵:۴۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها