یکشنبه / ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۰۹:۵۱
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۸۵۵۲۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

قبادی: قیمت خرید گندم در بودجه، افزایش قیمت ماکارانی را رقم زد

گفت و گوی ویژه خبری امشب ۲۱ اردیبهشت ماه با موضوع ضرورت تشدید نظارت بر تامین و توزیع کالاهای اساسی برگزار شد.

قبادی، معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت در گفت و گوی ویژه خبری اظهار کرد: پیش بینی می‌شود امسال ۱۱ میلیون تن گندم تولید شود و بر این اساس نیازی به واردات آن نخواهیم داشت. تا امروز ۱ میلیون و ۲۳۴ هزار تن گندم خریداری شده که در مقایسه با پارسال ۲۳ درصد بیشتر است.
وی ادامه داد: در بحث ماکارانی بر اساس قانون بودجه ۹۸ قیمت گندم فروش رفته از ۹۵۰ تومان تا ۱۸۵۰ تومان تغییر کرد.
وی افزود: یعنی نرخ فروش گندم به کارخانه ها با تغییر مواجه شد که همین امر سبب تغییر هزینه های دستمزدی و ... شد و هزینه ها هم متقابلا افزایش یافت. در نهایت با افزایش ۷۰ درصدی ماکارانی رو برو شدیم.
قبادی گفت: قیمت ماکارانی از ۳ هزار و ۴۰۰ تومان حتی به ۵ هزار و ۷۰۰ تومان رسید اما در ماه رمضان با کاهش ۲۵ درصدی و تخفیف تلاش بر تنطیم بازار کردیم. اینچنین نبود که دولت به دنبال افزایش قیمت باشد.
سیف، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی در ادامه گفت: دولت در تبصره ۱۴ تکلیف کرده قیمت گندم افزایش یابد و درآمد این هزینه صرف تجهیز منابع شود.
وی افزود: در سال ۹۷ کل گندم کشور یارانه دریافت می کرد و با قیمت کمتری به مصرف کنندگان می رسید. سال ۹۷ هم بخش نان با یارانه باقی ماند. همه نانوایی ها مشمول یارانه بودند.نانوایی های خصوصی یک هزار تومان و نانوایی های دولتی یک هزار و سیصد تومان یارانه می گرفتند.
سیف گفت: شرکت های ماکارانی سازی با کمبود تامین گندم مواجه شدند. نیازی به واردات گندم نداریم و پیش بینی می شود رقم قابل توجهی را خریداری کنیم.
قاضی زاده هاشمی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت و گوی ویژه خبری بیان کرد: بالاخره منابعی که در اختیار دولت بود محدود بود و سازمان برنامه هم توان تامین منابع بیشتر برای خرید گندم را نداشت و مجبور به انتخاب بین بد و بدتر شدیم.
وی افزود: کارشناسان معتقد بودند با قیمت پیشنهادی خرید گندم امکان تولید گندم وجود نخواهد داشت.
در ادامه قبادی بیان کرد: با بارش‌های امسال هیچ احتیاجی به واردات گندم نیست.
وی ادامه داد: تن ماهی مثل ماکارانی در سبد خانواره خیلی نقش پررنگی ندارد و بخش عمده آن هم وارداتی است. قوطی که تن ماهی در آن کنسرو می‌شود از ارز دولتی به ارز نیمایی تغییر یافت که دلیل افزایش قیمت تن ماهی همین بود.
حسینی شاهرودی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ارتباط تلفنی با گفت و گو ویژه خبری ابراز کرد: در سال گذشته، مجلس و کمیسیون اقتصاد مجلس مخالف تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی بود، زیرا معتقد بود دولت نتوانسته مبلغ نفت را به حمایت از جامعه هدف برساند.
وی افزود: عزت مردم با مدیریت ضعیف دولت زیر سوال می‌رفت. در نتیجه معتقد بودیم به جای ارز ۴۲۰۰ تومانی به مردم یارانه نقدی بپردازیم، ولی دولت مخالفت کرد.
حسینی شاهرودی گفت: در نهایت به سمت ثبت سفارش و واردات اقلام اساسی رفتیم که متاسفانه این اتفاق هم تاکنون نیفتاده است.
عضو کمییسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: مجلس تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه کالای اساسی اقلامی نظیر ماکارانی و تن ماهی را حذف نکرد بلکه معیشت کلی مردم را مد نظر قرار داد زیرا معتقد بود اگر شخصی برنج مصرف نمی کند حداقل بتواند ماکارانی را مصرف کند.
قبادی در واکنش به گفته های نماینده مجلس شورای اسلامی، گفت: در قانون بودجه صراحتا نام گندم آورده شده است و لحاظ شده گندم با قیمت واقعی به کارخانجات بفروش برسد.
وی گفت: قیمت شکر در خرده فروشی، ۳ هزار و ۴۰۰ تومان بود و خود من خرید کردم اما قیمت شکر هنوز به حالت عادی برنگشته است.
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی بیان کرد: نوسانات فصلی در تمام دنیا طبیعی است اما میزان نوسانات بستگی به عوامل دارد. در حوزه شکر به واسطه بارندگی ها و سیل فروردین، بخشی از شکر از بین رفت.
وی گفت: در این فصل هم می دانیم فروش شکر تنها دست ۸ شرکت تولید نیشکر هست. از اوایل اسفند تا امروز ۳۹۵ هزار تن پیش فاکتور شکر تقدیم کردیم. ۳۰۹ هزار تن پول به حساب ریخته شده و ۳۰۶ هزار تن از انبار ما خارج شده است.
سیف ادامه داد: کل شکر مورد نیاز ماهانه ما ۱۸۰ هزار تن است ولی حدود دو سوم شکر را تامین کردیم این نوسانات به علت هیجانات تقاضا مازاد است.
وی گفت: امروز ۹۰ تن شکر دولتی در کرج توسط دادستانی این استان کشف شد و فرد محتکر در بازداشت شده است.
وی بیان کرد: کارخانه های نیشکر به کمک بازار بیایند و منابع شکر را که برای مردم است را از انبارهای خود خارج کنند.
در ادامه برنامه قبادی تصریح کرد: وقتی نیاز کشور ۱۸۰ هزار تن است و ماه مبارک رمضان هم اوج مصرف شکر است بایستی ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار تن شکربه بازار تزریق می شد.
معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت با اشاره به تاثیر سیل خوزستان در منابع خام شکر گفت: شکر موجود شکر خام است و باید به شکر سفید تبدیل می شد ولی سیل منجر به کندی ورود این شکر سفید به بازار شد زیرا کارخانه های نیشکر با خساراتی مواجه شدند.
قاضی زاده هاشمی در ادامه گفت: روند توزیع و تولید روند غیر مطمئنی است و تا زمانی که کالاها به ارزش رسمی نرسند این جریان با همین منوال ادامه دارد.
وی افزود: دولتمردان از پرداخت یارانه نقدی یا کالابرگ الکترونیکی برای حمایت از جامعه هدف ها نترسند. تجربه ثابت کرده با همین روش فعلی نمی توان بحران را مدیریت کرد.
حسینی شاهرودی در ادامه برنامه بیان کرد: هیجانات بازار تنها ناشی از مصرف نیست بلکه عدم نظارت درست، هیجانات سیاسی و عدم توزیع صحیح است و ما در دونرخی بودن کالاها همواره ضرر کردیم. توزیع نقدی یارانه از جمله اقلام اساسی باید عملیاتی شود.
وی افزود: در جنگ اقتصادی قرار داریم و باید منابع حاصل از فروش نفت به جامعه هدف برخورد کند؛ این نوسانات امروز در شکر دیده می شود و فردا در کالاهای دیگر. شکر در بسیاری از کالاها تاثیر گذار است.
قبادی پاسخ داد: کشوری مثل ایران با این شرایط جنگ اقتصادی در تامین کالا شرایط خوب و عادی دارد. بسیاری از کالاها در فضای رقابتی در سالهای گذشته حتی یک درصد هم افزایش قیمت نداشتند.
سیف گفت: همه صنوف ما حواله و میزان تخصیص مناسبی در تامین شکر دریافت کردند و اعلام می کنیم هیچ مشکلی در تامین شکر نداریم. ۵۰ هزار تن به انجمن شیرینی و شکلات شکر تخصیص دادیم و بیش از ۱۰ هزار تن به استان ها تزریق شده است.
وی ادامه داد: از ابتدای امسال روزانه بین ۸۰۰ تا یک هزار و ۵۰۰ تن بین فروشگاه های زنجیره ای توزیع شده است. با رسیدن به شب های قدر هیات مذهبی با گرفتن معرفی نامه از اوقاف می توانند شکر تهیه کنند.
در ادامه قاضی زاده هاشمی با اشاره به قیمت خرما اطهار کرد: از قیمت جدید خرما اطلاعی ندارم اما قیمت ها متفاوت است.
مدیر عامل شرکت های بازرگانی دولتی گفت: زمانی که چهار بازار ما از جمله ارز بهم می خورد تمام بازارهای ما هم دچار مشکل می شود. خرما کالای وارداتی نیست زیرا ما دومین تولید کننده خرما در دنیا هستیم و سال گذشته ۲۵۶ هزار تن خرما صادر کردیم.
وی افزود: کشف قیمت خرما در بازارهای ارزی در قیمت داخلی تاثیر گذاشته است اما این قیمت بیانگر نبود کالا نیست، خرما رطب به قیمت هرکیلو ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان در اختیار صنوف قرار می گیرد.
سیف گفت: اینکه قیمت بنزین درخارج در داخل تاثیر گذار نیست دلیلش این است که بازار بنزین تنها دست دولت است ولی کالای اساسی وخوراکی چنین نیست.
حسینی شاهرودی با اشاره به نوسانات قیمت خرما گفت: نظام توزیع با مشکل فرسودگی مواجه است باید به سمت نحوه توزیع نوین و کالابرگی حرکت کنیم.
وی افزود: افزایش قیمت کالاها هیچ دلیل و مولفه اقتصادی ندارد بلکه دلیل اصلی سوداگری و دلالی هاست.
قبادی ابراز کرد: از مرحله ثبت سفارش، تخصیص و تامین ارز و گمرک و ترخیص سامانه جامع تجارت در حال بهترین پیگیری است اما در خصوص کالای داخلی این روند محرز نیست.
وی افزود: ۷۰ درصد ارز تخصیص یافته به هدف می خورد. سروسامان گرفتن واردات نهاده دامی و بازار آن به دلیل نظارت سفت و سخت وزارت صمت بود.
سیف ادامه داد: متغیرهایی نظیر تورم و رشد اقتصادی تاثیر گذار است. در خرما ساختار ما تهیه اقلام به صورت خرد است.

(یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۰۹:۵۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها