چهارشنبه / ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۸:۲۴
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۸۵۴۶۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس سرویس عمومی

دستیابی به دانش تولید کلوچه فراسودمند و رنگ خوراکی از چای

رییس پژوهشکده چای کشور از دستیابی محققان این پژوهشکده به دانش فنی تولید ۲۰ محصول جدید و فناورانه از چای خبر داد و گفت: رنگ خوراکی و کلوچه فراسودمند از چای تا پایان امسال برای تجاری‌سازی و تولید انبوه در اختیار سرمایه‌گذاران قرار خواهد گرفت.

محمدنقی پاداشت با بیان این‌که در برخی از کشورهای تولیدکننده عمده چای، این محصول در صنایع غذایی، دارویی، رنگ سازی و لوازم آرایشی - بهداشتی کاربرد دارد، افزود: در بسیاری از کشورها، از چای افزون بر چای سیاه و سبز در تولید محصولات دیگری نظیر عطر، اسانس، بستنی، کیک و کلوچه و فرآورده‌هایی چون پودر، عصاره و نوشابه چای، چای سرد، چای فوری، قرص، قطره و روغن بذر چای استفاده می‌کنند.
وی در خصوص ارزش افزوده فرآورده‌های جدید چای مثالی زد و افزود: قیمت جهانی هر کیلوگرم چای خشک سیاه ۴ دلار و ۸۶ سنت است؛ این درحالی است که هر شامپو چای ۳۰۰ میلی لیتری ۱۵ دلار و هر بسته قرص چای هم تا ۲۵ دلار فروخته می‌شود.
پاداشت ادامه داد: ارزش تقریبی نیمی از محصول برگ سبز چای تولیدی کشور، حدود ۱۲۹ میلیارد تومان است که اگر از همین مقدار برگ سبز چای برای محصولات جدید و جانبی استفاده شود، تا ۵برابر معادل ۶۴۵ میلیارد تومان ارزش افزوده به دنبال دارد.
رییس پژوهشکده چای کشور افزود: این پژوهشکده تاکنون به دانش تولید ۲۰ محصول جدید و فناورانه از چای نظیر عرق چای، عصاره سبز، رنگ خوراکی، بستنی چای، کلوچه فراسودمند، ساپونین که در تولید سموم کشاورزی کاربرد دارد، روغن بذر چای و انواع نوشیدنی‌های چای دست یافته است.
پاداشت خاطرنشان کرد: آخرین پژوهش‌های حوزه به‌زراعی چای و دانش تولید محصولات فناورانه و جانبی چای را که در این پژوهشکده تهیه می‌شود، هر سال در قالب کتابچه‌ای در اختیار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پارک‌های علم و فناوری، وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی، سازمان چای، صندوق توسعه حمایت از چای و حتی برخی از اتحادیه‌ها و اصناف مرتبط با صنعت چای قرار می‌دهیم.
رییس پژوهشکده چای کشور با تاکید بر این موضوع که دستیابی به دانش فنی تولید یک محصول به تنهایی کافی نیست، گفت: محصولی که به عنوان یک تولید فناورانه معرفی می‌شود، مراحل تولید را در سطح آزمایشگاه گذرانده و برای اینکه به مرحله تجاری سازی برسد، باید بررسی‌های اقتصادی و مالی آن انجام شود تا سرمایه‌گذاران از توجیه پذیر بودن تولید انبوه آن فرآورده جدید مطمئن شوند.
پاداشت با اشاره به اینکه در حوزه پژوهش به بررسی اقتصادی و مالی یک محصول فناورانه جدید، طرح نیمه صنعتی می‌گویند، گفت: از ۲۰ محصول فناورانه و جانبی چای که در این پژوهشکده معرفی شده، دو محصول رنگ خوراکی و کلوچه فراسودمند چای، مراحل پایانی طرح نیمه‌صنعتی یا بررسی مالی و اقتصادی را پشت سر می‌گذارند و تا پایان امسال برای تجاری‌سازی و تولید انبوه در اختیار سرمایه‌گذاران قرار خواهد گرفت.
وی با اشاره به اعتبارات محدود بخش پژوهش گفت: اعتبارات این پژوهشکده صرف دستیابی به دانش فنی و معرفی محصولات جدید می‌شود و اعتبار چندانی برای بررسی مالی و اقتصادی دستاوردها باقی نمی‌ماند و برای این کار نیاز به مشارکت مالی سرمایه‌گذاران است.

(چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۱۸:۲۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها