چهارشنبه / ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۸:۲۲
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۵۴۶۴
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

نرخ میوه در ایران نسبت به هزینه‌های آن گران نیست

نایب‌رئیس اتحادیه میادین میوه و تره‌بار اصفهان گفت: به دلیل اینکه کشاورزی ایران هنوز صنعتی نشده، هزینه‌های تولید آن برای کشاورز بالا است و در عرضه ناچار به جبران هزینه‌هایش است.

علی مهر کش در خصوص وضعیت بازار میوه و دلایل افزایش نرخ محصولات، اظهار کرد: نرخ میوه نسبت به هزینه‌های آن همچون تأمین تخم میوه اصلاح شده، کود و دستمزد کارگر گران نیست.
وی افزود: به‌طور معمول تخم میوه اصلاح شده، خارجی و وارداتی است که نسبت به سال گذشته ۳۰۰ درصد گران شده است و این موجب افزایش قیمت محصول می‌شود.
نایب‌رئیس اتحادیه میادین میوه و تره‌بار اصفهان تصریح کرد: در حال حاضر هر کیلو هندوانه در میدان میوه و تره‌بار ۳,۰۰۰ تومان عرضه می‌شود؛ یکی از دلایل افزایش نرخ هندوانه صادرات است، از سوی دیگر با توجه به اینکه کشت هندوانه کیلویی ۵۰۰ تومان برای کشاورز توجیه اقتصادی ندارد، مقابله با صادرات، منطقی نیست.
مهرکش افزود: در حال حاضر هر کیلو گرمک در میدان میوه و تره‌بار اصفهان ۶,۰۰۰ تومان و ملون ۶,۵۰۰ تومان فروخته می‌شود.
وی ادامه داد: درحالی‌که در تهران، زردآلو با نرخ ۷۰ هزار تومان عرضه می‌شود، اما قیمت این محصول امروز در اصفهان ۳۵ هزار تومان تعیین شد، همچنین هر کیلو آلوچه بین ۱۷ تا ۵ هزار تومان و توت‌فرنگی بین ۱۸ تا ۱۲ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.
نایب‌رئیس اتحادیه میادین میوه و تره‌بار اصفهان با اشاره به نرخ برخی صیفی و سبزیجات در میدان میوه و تره‌بار، گفت: امروز هر کیلو لوبیا سبز گلخانه‌ای ۱۰ هزار تومان، لوبیا سبز بوته‌ای ۴ هزار تومان، سیب‌زمینی ۵ هزار تومان، پیاز ۴۵۰۰ تومان، گوجه بین ۵۰۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان، لیموترش ریزبین ۲۱ تا ۲۳ هزار تومان، لیمو سنگی بین ۸۰۰۰ تا ۴,۰۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شد.
وی افزود: با توجه به اینکه محصول سیب‌زمینی را سرِ زمین از کشاورز خریداری و مستقیم به کشورهای عربی صادر می‌شود نمی‌توان با نرخ پایین، محصول را وارد میدان اصفهان کرد و احتمال دارد سیب‌زمینی با ۶,۰۰۰ تومان قیمت‌گذاری شود.
مهر کش همچنین در خصوص افزایش نرخ خرما در ماه رمضان، گفت: به‌طور معمول برداشت خرمای ایران دو ماه مرداد و شهریور است و با وجود اینکه سال گذشته تولید خرمای ایران کاهش یافته بود از همان زمان هشدار دادیم برای مقابله با افزایش قیمت آن، باید جلو صادرات خرما گرفته شود، اما این کار صورت نگرفت و ماه رمضان امسال قیمت خرما گران شد.
وی گفت: امروز خرما مضافتی بم در میدان اصفهان ۳۰ هزار تومان، رطب تازه سطلی بین ۱۸ تا ۱۵ هزار تومان و خرما خشتی ۱۲ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.


(چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۱۸:۲۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها