چهارشنبه / ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۰۹:۱۴
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۸۵۴۳۶
گزارشگر : ۳۵۱۴
باشگاه خبرنگاران جوان
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

ممنوعیت صادرات، راهکار تنظیم بازار خرما نیست/ قیمت هر بسته خرما در مبدأ ۱۵ هزار تومان

فرخی گفت: با توجه به آنکه ممنوعیت صادرات زمینه را برای حضور جدی رقبا در بازار‌های هدف فراهم می‌کند، از این رو این اقدام راهکار تنظیم بازار نیست.

محسن رشید فرخی، رئیس انجمن ملی خرما ، درباره علل گرانی خرما در بازار اظهار کرد: کاهش ۳۰ تا ۳۵ درصدی تولید در سال زراعی ۹۷-۹۶، نوسان نرخ ارز و رشد صادرات زمینه را برای کاهش عرضه در بازار فراهم کرد که این امر در کنار تورم و ازدیاد تقاضا در ماه مبارک رمضان منجر به رشد چشمگیر قیمت خرما در بازار شد.
 
وی افزود: با توجه به آنکه از چند ماه قبل انجمن خرما پیش بینی این مقطع را کرده بود، از این رو دولت باید قبل از وقوع بحران و تلاطم بازار باید اقدام به رفع مشکل می‌کرد چرا که انجمن خرما قدرت اجرایي ندارد و تنها بازوی مشورتی برای نیرو‌های اجرایی است.
 
فرخی با بیان اینکه قیمت خرما در فروشگاه‌ها سنخیتی با نرخ محصول در مبدا ندارد، گفت: هم اکنون هر بسته ۵۰۰ تا ۶۰۰ گرمی خرما در مبدا با نرخ ۱۵ هزار تومان عرضه می‌شود که نسبت به هفته‌های اخیر افزایشی نداشته است، از این رو دستگاه‌های نظارتی باید با اعمال نظارت‌های بیشتر، قیمت‌ها را در سطح بازار کنترل کنند تا هر بسته ۵۰۰ گرمی خرما در فروشگاه‌ها با نرخ ۳۵ هزار تومان به مشتری عرضه نشود.
 
کمبودی در عرضه خرمای ماه رمضان نداریم/ نرخ هر کیلو خرمای مضافتی در مبدا ۲۳ هزار تومان
 
این مقام مسئول عرضه مستقیم خرما، عدم مداخله دولت در بحث قیمت‌ها و نظارت بر بازار را تنها راهکار تنظیم بازار خرما اعلام کرد.
 
وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت داده‌های کشاورزی را نباید نادیده گرفت، بیان کرد: افزایش ۳ برابری قیمت سم، کود شیمیایی و سایر عوامل تولید بر قیمت نهایی محصول تاثیر گذار است، ضمن آنکه با توجه به رشد چشمگیر قیمت کاغذ نگران جمع آوری خرما برای ۲ ماه آینده هستیم چرا که قیمت کنونی کاغذ چند برابر قیمت خرما تمام می‌شود.
 
رشید فرخی با بیان اینکه ممنوعیت صادرات راهکار تنظیم بازار خرما نیست، اظهار کرد: با توجه به آنکه ۲۵ درصد خرمای تولیدی به بازار‌های هدف صادر می‌شود و از طرفی در چند ماه باقی مانده به سال زراعی جدید صادرات چندانی نداریم، بنابراین ممنوعیت صادرات علاوه بر خراب کردن کارنامه صادراتی ما در بازار‌های هدف موجب شده تا رقبای جدید مثل عربستان صعودی جایگزین ما شوند که این این امر در سال زراعی جدید که از ۲ ماه آینده فرا می‌رسد به زیان تولیدکننده تمام می‌شود چرا که با انباشت کالا در انبار‌ها مواجه خواهیم شد.
 
رئیس انجمن ملی خرما ادامه داد: طبق روال همه ساله قیمت خرما از نیمه دوم ماه رمضان به سبب کاهش تقاضا با روند نزولی در بازار روبرو می‌شود.
 
وی در پایان موجودی کنونی خرما در انبار‌ها را بالای ۱۵۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: با توجه کاهش مصرف خرما ناشی از فصل گرما در هفته دوم ماه رمضان با افت چشمگیر قیمت در بازار روبرو خواهیم شد.
(چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۰۹:۱۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها