چهارشنبه / ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۰۸:۰۹
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۸۵۴۳۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

دلال بازی در فروش آرد اصفهان

نایب رئیس انجمن علوم و فنون غلات اصفهان با بیان اینکه گندم و آرد کافی در کشور وجود دارد، گفت: متأسفانه دلالان، آرد و گندم را از اصفهان و یا شهرهای دیگر خریداری و برای سودآوری لب مرز با قیمت بالا می‌فروشند.

محمدرضا خواجه در خصوص تغییر ساعت نانوایی‌های اصفهان در ماه رمضان، اظهار کرد: به‌طور معمول نانوایان اصفهان در سه شیفت صبح، ظهر و شب پخت نان دارند، اما در ایام ماه رمضان، با توجه به روزه‌دار بودن و کاهش تعداد مشتریان، شیفت صبح پخت نان حذف می‌شود.
وی افزود: به‌طورمعمول در ماه رمضان با افت تعداد مشتریان و با کاهش مصرف نان مواجه هستیم و نانوایان از ساعت ۱۰ صبح تا یک بعدازظهر و همچنین از ساعت ۴ بعدازظهر تا زمان افطار پخت نان دارند.
این کارشناس نان تأکید کرد: با کاهش مصرف نان در ماه رمضان به نوعی شاهد ذخیره‌سازی آرد خواهیم بود.
وی، راهکار کنترل وضعیت آرد در استان را مبارزه با دلال‌بازی عنوان کرد و گفت: اختلاف قیمت آرد آزاد با دولتی حدود ۲۰۰ هزار تومان است. در حال حاضر یک کیسه آرد دولتی ۳۳ هزار تومان و یک کیسه آرد آزاد ۱۰۰ تومان است که البته آرد آزاد در مرز ۲۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود.
خواجه پیشنهاد داد: برای مقابله با ایجاد اختلال در توزیع آرد و تأمین نان مردم باید از خروج آرد از استان‌ها جلوگیری کنیم.
وی با بیان اینکه از حدود ۳۴۰ آسیاب آرد در کشور، ۲۰ آسیاب در استان اصفهان فعالیت دارند، تصریح کرد: در حالی که کمبود آرد در کشور داریم، آسیاب‌های اصفهان با ۶۰ درصد ظرفیت خود تولید می‌کنند و دلیل آن نبود گندم کافی در کشور است.
به گفته نایب رئیس انجمن علوم و فنون غلات اصفهان، میزان مصرف آرد در استان اصفهان حدود ۳۰۰ هزار کیسه آرد در ماه است.
وی با بیان اینکه به دنبال سیل اخیر، حداقل ۵۰ درصد تولید گندم دو استان گلستان و خوزستان کاهش یافت، اظهار کرد: متأسفانه دلالان، آرد و گندم را از اصفهان و یا شهرهای دیگر خریداری و برای سودآوری لب مرز با قیمت بالا می‌فروشند.
خواجه با اعتقاد بر اینکه به اندازه کافی آرد و گندم در کشور موجود است، تصریح کرد: خروج خارج از شبکه آرد توسط دلالان به کشورهای همسایه، بر بی‌ثباتی بازار دامن زده شده است.
وی در خصوص گرانی نان در این شرایط، اظهار کرد: در حال حاضر نرخ دستمزد کارگران نانوایان افزایش یافته، همچنین نرخ بیمه نانوایان ۵۰ درصد نسبت به پارسال گران شده است، از سوی دیگر نرخ مخمر نانوایی‌ها به عنوان جایگزین جوش‌شیرین حدود ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.
این کارشناس نان با بیان اینکه پیش‌ازاین یک کیسه مخمر ۱۱۰ هزار تومان بود که اکنون به ۲۱۰ هزار تومان افزایش یافته است، افزود: به دلیل کمبود مخمر در برخی استان‌ها حتی تا نرخ ۳۰۰ هزار تومان نیز فروخته می‌شود.
وی، علت کمبود مخمر در کشور را صادرات به کشور همسایه و همچنین سیل اخیر خوزستان عنوان کرد و گفت: مجتمع نیشکر هفت‌تپه تولیدکننده بخشی از مواد اولیه است که در سیل اخیر، بخشی از این مجموعه آسیب دید که این موجب کمبود ملات به‌عنوان مواد اولیه مخمر شده است.
خواجه تصریح کرد: در صورت کمبود و افزایش قیمت مخمر نان، احتمال لغزش نانوایان در استفاده دوباره از جوش‌شیرین وجود دارد.

(چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۰۸:۰۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها