دوشنبه / ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۳:۰۱
سرویس : شیرینی و شکلات
کد خبر : ۸۵۳۸۸
گزارشگر : ۳۵۵۱
فارس
سرویس شیرینی و شکلات

قیمت شکر چرا بالا رفت؟/واردات‌ چندبرابری هم بازار را تنظیم نکرد

قیمت شکر تا 300 درصد رشد کرده است، به گفته وزیر جهاد کشاورزی اندکی کمتر از نیاز شکر در کشور تولید می‌شود و چند برابر نیاز واردات انجام شده اما قیمت همچنان قصد پایین آمدن ندارد.

قیمت قند و شکر طی سه ماه گذشته حدود ۳۰۰ درصد افزایش یافته و از کیلویی ۳ هزار تومان به ۱۰ هزار تومان رسیده است.
این افزایش در حالی صورت گرفته که وزیر جهاد کشاورزی در پیام نوروزی افزایش تولید شکر را یکی از موفقیت‌های بزرگ بخش کشاورزی مطرح کرد و گفت: «تولید شکر در کشور به آستانه خودکفایی رسیده است.»
وزیر جهاد کشاورزی گفت: «در سال گذشته ۲ میلیون تن شکر تولید شد و این دستاوردهای به رغم تحریم‌های دشمنان صورت گرفته است».وی این میزان تولید را رکورد جدید و توفیقی چشمگیر بیان کرد.
صحبت‌های بالاترین مقام بخش کشاورزی درباره تولید ۲ میلیون تنی و رسیدن به آستانه خودکفایی زمانی مطرح می‌شد که  قیمت‌ها از همان روز مرتب بالا می‌رفت و تا الان ادامه دارد.
ایران سالانه نیاز به ۲.۲ میلیون تن شکر دارد که با رقمی که وزیر جهاد کشاورزی گفت فاصله کشور تا رسیدن به این خودکفایی درحدود ۲۰۰ هزار تن باید باشد. اما واردات شکر در کشور رقم بسیار درشت تری بوده  است به گفته رویترز، شرکت بازرگانی دولتی ایران تنها در ماه اسفند ۱۵۰ هزار تن شکر از هند خریداری کرد.
صحبت‌های سایر مسئولان بخش کشاورزی هم همچنین در مورد اینکه مشکلی در تأمین شکر وجود ندارد ادامه داشت. یزدان سیف مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران که مسئولیت تأمین این محصول اساسی در کشور را نیز دارد، گفت: تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری ۵۰۰ هزار تن شکر توسط بخش دولتی و خصوصی وارد کشور می‌شود و مشکلی در تأمین شکر در ماه مبارک رمضان نداریم.
وی روز گذشته تأکید کرده که موجودی شکر در بخش دولتی کشور ۴۰۰ هزار تن و در بخش خصوصی به میزان ۱۷۰ هزار تن است و تا پایان اردیبهشت ماه نیز ۵۰۰ هزار تن شکر توسط بخش خصوصی و دولتی وارد کشور خواهد شد.وی در عین حال گفت:‌ واردات شکر تا پایان شهریورماه امسال به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن خواهد رسید.
تناقض‌گویی در صحبت‌های مقامات وزارت جهاد کشاورزی کاملا مشهود است. از یک سو تولید شکر کشور را ۲ میلیون تن اعلام می کنند که نیاز به ۲۰۰ هزار تن واردات شکر است تا نیاز کشور تأمین شود، از سوی دیگر خبر می دهند که یک و نیم میلیون تن واردات شکر انجام می‌شود. چطوری می‌شود به جای 200 هزار تن، 7 برابر آن یعنی یک میلیون و 400 هزار تن وارد کرد.
*احتکار شکر عاملی برای افزایش قیمت
مؤلفه دیگری می‌تواند این موازنه‌های بازار را برهم بزند که از جمله آن احتکار این کالای اساسی در بازار است تا برخی بتوانند از این محل سود خوبی به جیب بزنند.
۶ اسفندماه ۹۷ دادستان عمومی خلخال اعلام کرد «انبار شکر در شهرستان خلخال کشف شد.»
دادستان خلخال اعلام کرد ۹۰ کیسه شکر ۵۰ کیلویی از این انبار توقیف و پس از تشکیل پرونده قضایی در اولویت رسیدگی قرار می‌گیرد.
فرمانده انتظامی شهر بابک هم در ۲۵ اسفند از کشف ۴ تن شکر در انبارهای این شهر خبر داد.
فرمانده انتظامی شهر بابک گفته است مأموران پلیس از یک واحد صنفی حدود ۴ تن شکری که احتکار شده بود را کشف کردند.
خبرهای احتکار شکر بسیار بوده، اما آمار احتکاری که مسئولان اعلام می‌کنند مربوط به بخشی است که آنها کشف کرده‌اند و طبیعی است که رقم احتکار بسیار بالاست که هنوز کشف نشده‌ است.
۱۴ اردیبهشت سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی از دستگیری محتکری که ۵۷ تن شکر انبار کرده بود خبر داد.
سخنگوی تعزیرات حکومتی در عین حال تأکید کرده بود که با توجه به حساسیت موضوع، به زودی حکم پرونده صادر می‌شود و به اطلاع عموم می‌رسد.
*کاهش 400 هزار تنی تولید شکر کمتر از پیش‌بینی‌ها
در دیگر سو صحبت‌های بهمن دانایی دبیر انجمن صنایع قند و شکر نشان می‌دهد میزان تولید شکر آنگونه که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی پیشتر اعلام کرده بودند نیز درست از آب درنیامده است، البته بخشی از این کاهش تولید به دلیل عوامل پیش‌بینی نشده مانند سیل بوده که ۲۰۰ هزار تن تولید شکر کشور را کاهش داده است، اما ۲۰۰ هزار تن کاهش دیگر نیز به دلیل کمبود حق‌آبه‌های آب کشاورزی چغندرکاران کشور بوده است.
بهمن دانایی گفت:‌ «در سال جاری تولید شکر ۴۰۰ هزار تن کاهش یافته است.»
بنابراین بالا رفتن قیمت شکر در سال جاری تحت تأثیر دو عامل کاهش  و احتکار در بازار بوده است.
کاهش تولید در حدود ۴۰۰ هزار تن بوده اما حدود سه برابر آن شکر وارد کشور می‌شود و باز قیمت‌ها بالا می‌رود، بنابراین عامل اصلی را باید روی دلیل دوم جستجو کرد که احتکار این کالای اساسی در بازار باعث شده عرضه نتواند تقاضای بازار را تأمین کند، نظارت و برخورد جدی با محتکران و در حقیقت مجرمان حلقه مفقوده در این بخش است که شیرینی شکر را به کام مردم تلخ کرده است.
آیا روند افزایشی قیمت شکر متوقف می‌شود و قیمت پایین می‌آید؟
قیمت شکر پایین می‌آید
بهمن دانایی دبیر انجمن قند و شکر کشور خبرهای خوشی را اعلام کرده است برداشت چغندرقند آغاز شده و ۷ کارخانه فعال در استان خوزستان مشغول فرآوری هستند. آنطور که دانایی گفته است قیمت قند و شکر تا یک ماه دیگر کاهش خواهد یافت.
وی پیش‌بینی‌کرده است که حدود ۱۱۰ هزار تن قند و شکر از چغندر پاییزه به زودی به بازار تزریق شود، همچنین ۱۶۰ هزار تن هم شکر باقیمانده از سال گذشته است و ۸۰۰ هزار تن ثبت سفارش جدید صورت گرفته که از اواخر اردیبهشت واردات آن آغاز خواهد شد.
دانایی همچنین گفت:‌ ۶۰۰ هزار تن واردات شکر توسط شرکت بازرگانی دولتی انجام شده و ۶ کشتی در بندر امام، چابهار و بندرعباس لنگر انداخته است.
دبیر انجمن صنایع قند و شکر پیش‌بینی کرد که قیمت شکر تا یک ماه آینده کاهش یابد.

(دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۱۳:۰۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها