یکشنبه / ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۸:۳۱
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۵۳۵۴
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

مقام صنفی: صادرات خرما هنوز ممنوع نیست

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران تاکید کرد «دستوری به گمرک مبنی بر ممنوعیت صادرات خرما ابلاغ نشده و هنوز در حد پیشنهاد ستاد تنظیم بازار بوده است».

یکی از ویژگی های ماه رمضان خرما و چای دم افطار است اما امسال برخی سودجویان قیمت خرما را در دست گرفته اند.
در آستانه ماه مبارک قیمت هر کیلوگرم رطب مضافتی به 35 هزار تا 38 هزار تومان رسید.
همانند گذشته، با افزایش قیمت یک کالا در بازار، انگشت اتهام به سوی صادرات نشانه رفته و نخستین راه‌حل برای تنظیم بازار، ممنوعیت صادرات آن محصول است.
از این رو، در پی گران شدن خرما، ستاد تنظیم بازار مصوب کرد صادرات این محصول با هدف کنترل بازار در ماه مبارک رمضان ممنوع شود.
با این همه، رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران امروز (یکشنبه) اعلام کرد هنوز دستوری به گمرک مبنی بر ممنوعیت صادرات خرما ابلاغ نشده و این موضوع در حد پیشنهاد ستاد تنظیم بازار است.
«محمدحسن شمس فرد» یادآوری کرد 90 درصد نیاز بازار به خرمای مضافتی از تولید داخل تامین می‌شود و صادرات آن شاید کمتر از 10 درصد باشد؛ بنابراین گران شدن این محصول با صادرات آن ارتباطی ندارد.
شمس فرد درباره ویژگی های صادرات خرمای مضافتی گفت: این نوع خرما باید با کانتینرهای یخچال‌دار صادر شود وگرنه زود ترش می‌شود و قابل استفاده نیست.
وی اضافه کرد: اگر به ممنوعیت صادرات خرما نیاز باشد، فقط باید صادرات خرمای مضافتی ممنوع شود نه خرمای صادراتی (خرمای سعمران)؛ وگرنه بازار صادراتی خرما آسیب می‌بیند و حتی ممکن است بازار خود را از دست بدهد.
وی دلیل گران شدن خرما در بازار را سودجویی عده‌ای از مردم دانسته و افزود: کمبود تولید درباره خرما موضوعیتی ندارد.
این مقام صنفی از نامه‌نگاری با وزارتخانه های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت خبر داد که در آن اشاره شده مصرف ایران خرمای مضافتی است و دلیلی بر ممنوعیت صادرات خرمای سایر وجود ندارد.
به گزارش ایرنا، در آرشیو خبرهای چند روز گذشته گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز هنوز ابلاغی مبنی بر ممنوعیت صادرات خرما دیده نمی شود و به گفته برخی منابع آگاه، شماری از مسئولان با این کار موافق نبوده‌اند.
**صادرات خرمای سایر نباید ممنوع شود
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان نیز گفت: خرمایی که از باغ ها و نخلستان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، کرمان و فارس برداشت می‌شود، 2 جنبه مصرفی دارد که شامل صادرات و مصرف روزانه خانوار می‌شود.
«غلامرضا اکبری‌زاده» درباره خرمای سعمران (سایر) توضیح داد: خرمای سایر که یکی از محصولات استان خوزستان است فقط مصرف صنعتی دارد و در مصرف داخلی کشور و سبد خانوارها نقشی ندارد.
به گفته وی، بخش زیادی از این خرما سالیان متوالی است که برای استفاده در مصارف صنعتی به کشورهای مختلف جهان صادر می شود و دلیلی بر ممنوعیت صادرات آن وجود ندارد.

(یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۱۸:۳۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها