یکشنبه / ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۳:۵۳
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۸۵۳۳۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایلنا
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

احتمال لغو ممنوعیت کشت برنج در استان‌های جنوبی/ برنج در بازار بیش از نیاز است

مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهادکشاورزی از احتمال لغو ممنوعیت کشت برنج در استان‌های جنوبی در پی بارندگی‌های اخیر خبر داد و گفت: با توجه به اینکه میزان تولید و واردات برنج در بازار بیش از نیاز است، سودجویی فرصت طلبان قیمت‌ها را بالا برده است.

فرامک عزیزکریمی با بیان اینکه با توجه به بارندگی‌های اخیر، استان‌های جنوبی در شرایط خوب آبی قرار دارند، ‌اظهار کرد: تصمیم برای کشت برنج در استان‌های جنوبی به کارگروه‌های هر استان سپرده شده است. با توجه به شرایط خوب بارندگی‌ها احتمال لغو ممنوعیت وجود دارد.
وی ادامه داد: یکی از اعضای اصلی این کارگروه‌ها نماینده‌های ما از ادارات جهادکشاورزی استان‌ها هستند که نظر مثبتی نسبت به لغو کشت برنج در سالجاری دارند،‌ ضمن اینکه سیل‌های اخیر به بخشی از مزارع و باغات جنوب کشور آسیب زده است و کشت برنج می‌تواند جایگزین خوبی در این شرایط برای کشاورزان باشد.
این مسئول دولتی با تاکید بر اینکه قبل از اعمال ممنوعیت و در سال‌های معمول 60 تا 80 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان‌های جنوبی به ویژه استان خوزستان به زیر کشت برنج می‌رفت،‌ گفت: با لغو ممنوعیت 260 هزار تا 280 هزار تن شلتوک برنج در این استان‌ها تولید می شود.
عزیزکریمی میزان آسیب سیل به اراضی مورد استفاده برای کشت برنج در استان‌های شمالی را 30 هزار هکتار عنوان کرد و افزود: هر چند سیل اخیر به اراضی مورد استفاده برای کشت برنج و خزانه‌های نشاء در استان‌های شمالی آسیب وارد کرد، اما پیش بینی می شود سطح زیر کشت برنج و تولید این محصول افزایش یابد.
به گفته وی، انتظار می‌رود سطح زیر کشت برنج در دو استان  گیلان و مازندران به 450 هزار هکتار برسد و میزان تولید برنج در این استان‌ها 10 درصد افزایش یابد.
عزیزکرمی اظهار کرد: اراضی آسیب دیده از سیل در سریع‌ترین زمان ممکن احیاء و نشاء‌های از دست رفته جایگزین شد و اکنون کشت برنج برای سال جدید در این اراضی در حال انجام است.
وی درباره آخرین وضعیت تولید و تامین برنج کشور، گفت: سال زراعی گذشته 2 میلیون و 100 هزار تن برنج تولید شد، همچنین یک میلیون و 615 هزارتن برنج نیز وارد کشور شد که در مجموع بیش از نیاز ماست.
عزیزکرمی یادآور شد: میزان واردات برنج برای تامین نیاز سال جاری 600 هزار تن بیشتر از سال گذشته است.
مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهادکشاورزی میزان نیاز کشور به برنج را 2 میلیون و 900 هزار تا 3 میلیون تن عنوان کرد.
عزیزکرمی دلیل اصلی گرانی برنج را نه کمبود تولید و عرضه بلکه سودجویی برخی افراد فرصت طلب دانست.

(یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۱۳:۵۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها