یکشنبه / ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۳:۲۹
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۵۳۳۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
مهر
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

روزگار تیره باغات پس از سیل؛ «انجیر سیاه» به گِل نشست

تیره‌روزی باغات انجیر سیاه پلدختر حکایت سیل مخربی است که تاسیسات آبی را بُرد و گل‌ولای همراه خود را در باغات به جای گذاشت تا قطب تولید انجیر سیاه کشور به گِل بنشیند.

محصولات کشاورزی و باغی شهرستان پلدختر در استان لرستان را بیش از هر چیزی بانام «انجیر سیاه» می‌شناسند، انجیری که به‌واسطه زودرس بودن پیش از هر نوع انجیری راهی بازار می‌شود و خواهان زیادی در سراسر کشور و دنیا دارد.
این محصول در سطح وسیعی از شهرستان پلدختر پرورش داده می‌شود و علاوه بر ایجاد فرصت‌های اشتغال این شهرستان را مستعد تبدیل به قطب صادرات انجیر به کشورهای مختلف دنیا کرده است.
بنا بر آمار ارائه‌شده از سوی مسئولان، ۳۳ درصد انجیر سیاه‌آبی کشور در لرستان تولید می‌شود و لرستان در پرورش و تولید انجیر سیاه در کشور رکورددار است. این در حالی است که ۹۲ درصد این میوه در شهرستان پلدختر تولید می‌شود.
تیره روزی باغات «انجیر سیاه» پلدختر
طی سال‌های گذشته کم آبی و برداشت بی رویه آب از رودخانه کشکان و خشکی رودخانه «مادیان رود»، باغات انجیر سیاه پلدختر را در معرض خشکی و نابودی قرار می‌داد و باغداران همواره در هراس بی آبی درختان چندین ساله خود بودند.
اما امسال بارش‌های شدید باران سیلابی مخرب را رقم زد که باغات انجیر سیاه پلدختر را نیز از خسارات خود بی نصیب نگذاشت؛ باغات انجیر سیاه حاشیه رودخانه کشکان این بار به گل نشستند تا تیره روزی محصول انجیر سیاه پلدختر به عنوان یکی از تولیدات ویژه لرستان همچنان استمرار داشته باشد؛ یک بار خشکسالی و بار دیگر سیلاب معیشت باغداران پلدختری را مورد تهدید قرار می‌دهد.
بسیاری از دستگاه‌های پمپاژ آب حاشیه رودخانه کشکان که باغات و مزارع پلدختر را سیراب می‌کرد همراه با سیلاب و در جریان آب‌های خروشان کشکان از بین رفتند و گل و لای به جا مانده از سیل باغات انجیر را تحت سیطره خود درآورده است.
تأسیسات آبرسانی باغات بیشترین آسیب را دیدند
عبدالرضا بازدار رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در این رابطه در سخنانی با بیان اینکه در جریان سیل اخیر تأسیسات حاشیه رودخانه‌های استان بیشتر آسیب دیدند، اظهار داشت: ایستگاههای پمپاژ، باغات حاشیه رودخانه‌ها، مزارع پرورش ماهی و… استان در این سیلاب دچار خسارت شدند.
وی با بیان اینکه مجموع خسارت‌های وارد شده بیش از هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است، افزود: دو توده باغی در سطح استان داریم که در لرستان منحصر به فرد هستند.
دو توده باغی انجیر و انار لرستان به شدت خسارت دیدند
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان، تصریح کرد: این دو توده باغی شامل انجیر سیاه منطقه پلدختر و انار منطقه سیاب کوهدشت هستند.
بازدار خاطرنشان کرد: ایستگاه پمپاژ و مزارع و باغات حاشیه رودخانه که شامل این دو توده باغی نیز می‌شوند به شدت آسیب دیدند.
جاده رسانی، ایجاد جاده‌های بین مزارع، لایروبی کانال‌ها و باغات در دستور کار است
وی با بیان اینکه بحث جاده رسانی، ایجاد جاده‌های بین مزارع، لایروبی کانال‌ها و باغاتی که دچار گل و لای و رسوب شده بودند در دستور کار است، ادامه داد: این اقدامات با استفاده از امکانات جهاد کشاورزی و ظرفیت نیروهای جهادی و بسیج جهادگر و مشارکت خود مردم در حال انجام است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان، بیان داشت: بر اساس دستور العمل ابلاغی نیز خسارت بلاعوض و تسهیلات بانکی به افراد خسارت دیده در سطوح تعیین شده پرداخت می‌شود.
۵ هزار هکتار از باغات لرستان در سیل آسیب دید
بازدار با بیان اینکه کارشناسان جهاد کشاورزی استان در حال ارزیابی خسارت‌ها هستند، گفت: در استان حدود پنج هزار هکتار باغ در سیلاب آسیب دید که شامل دو توده باغی انجیر سیاه پلدختر و انار منطقه سیاب کوهدشت نیز می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه بیشتر باغات آسیب دیده هستند که با اقدامات فوری و فوتی می‌شود آنها را بازسازی و به بهره برداری رساند، افزود: برای هر هکتار باغ آسیب دیده در استان پنج میلیون تومان خسارت بلاعوض و پنج میلیون تومان نیز تسهیلات بانکی پرداخت می‌شود.
برای هر هکتار باغ آسیب دیده پنج میلیون تومان خسارت بلاعوض و پنج میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان، گفت: چون در حال ارزیابی هستیم، اینکه اعلام کنیم چه میزان آسیب دیده باید در قالب ارزیابی‌ها قرار گیرند و فعلاً به صورت کامل مشخص نیست و فرد به فرد باید مشخص شود که به طور مثال کسی که ۱۰ هکتار باغ دارد چه میزان از آن از بین رفته است.
بازدار، تاکید کرد: تسهیلات و کمک به کسی داده می‌شود که باغ او از بین رفته باشد، آنهایی که بازسازی و ترمیم می‌شوند با اقدامات جهاد کشاورزی قابل بازسازی هستند.
به هر روی، امروز که یک ماه از حادثه سیل لرستان می‌گذرد بازگشت دوباره زندگی و تأمین معیشت باغداران و کشاورزان سیل زده نیازمند عزم جدی است تا هم تولیدات باغی کشور با کمبود مواجه نشود و هم باغداران نسبت به تأمین معیشت خود با انجام اقدامات بازسازی و احیای باغات اطمینان پیدا کنند.

(یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۱۳:۲۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها