شنبه / ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۵:۵۴
سرویس : فراورده های روغنی
کد خبر : ۸۵۳۱۲
گزارشگر : ۳۶۳۲
ایلنا
سرویس فراورده های روغنی

پیش بینی ۵۵۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی با توسعه کشت دانه های روغنی

مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی از صرفه جویی ۵۵۰ میلیون دلاری در حوزه تامین دانه‌های روغنی با توسعه کشت داخلی در سال جاری خبر داد.

علیرضا مهاجر با بیان اینکه علی‌رغم خسارت سیل به استان‌های شمالی و جنوبی پیش بینی می‌شود ۴۰۰ هزارتن دانه روغنی در داخل تولید شود، اظهار کرد: این حجم از تولید ۲۰ درصد از نیاز کشور را در سال‌جاری تامین می‌کند.

وی ادامه داد: پیش بینی ما برای تولید سالجاری ۴۵۰ هزار تن بود که با توجه به خسارات ناشی از سیل به ۴۰۰ هزارتن کاهش می‌یابد.

به گفته مشاور وزیر و مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی؛ در سیل‌های اخیر ۲۰ تا ۳۰ درصد از مزارع دانه‌های روغنی در استان‌های شمالی و جنوبی به زیر آب رفته و کاملا نابود شده است.

مهاجر با تاکید بر اینکه وابستگی کشور به واردات دانه‌های روغنی هر ساله در حال کاهش است، افزود: طرح توسعه کشت دانه‌های روغنی با توجه به وابستگی ۹۶ درصدی کشور به واردات این محصولات آغاز شده به نحوی که میزان تولید آن‌ها از ۴۶ هزارتن در سال ۹۴ به ۳۴۰ هزارتن در سال ۹۷ رسید که رشد ۷ برابری تولید دانه‌های روغنی را طی ۳ سال نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: فقط در سال گذشته توانستیم ۴۵۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی با توسعه کشت دانه‌های روغنی در کشور داشته باشیم که پیش بینی می‌شود این رقم در سال‌جاری به ۵۵۰ میلیون دلار برسد.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به افزایش نرخ دلار در کشور صرفه‌جویی ارزی در این حوزه را قابل توجه دانست و قدم برداشتن در توسعه کشت دانه‌های روغنی را ضرورتی اجتناب ناپذیر دانست.

مهاجر در پایان یادآور شد: توسعه کشت دانه‌های روغنی علاوه بر کاهش وابستگی کشور به واردات روغن خام، بخشی از نیاز ما به نهاده دامی کنجاله را نیز تامین می‌کند و واردات آن را کاهش می‌دهد
(شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۱۵:۵۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها