شنبه / ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۳:۰۹
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۸۵۲۹۹
گزارشگر : ۳۵۱۴
تسنیم
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

افزایش قیمت بنزین موج تورم در مواد غذایی ایجاد می‌کند

دبیر کل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران گفت: در شرایط عادی اقتصادی افزایش صددرصدی قیمت بنزین کمتر از ۵درصد هزینه‌های تولید در بخش مواد غذایی ایجاد می‌کند، اما در شرایط اقتصادی کشور ما موج تورم ایجاد می‌کند.

کاوه زرگران دبیر کل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران اظهار کرد: شبکه حمل و نقل زمینی کشور بخش عمده تولیدات غذایی کشور را حمل می‌کند و  بخش کمی از آن از طریق خطوط ریلی جابه‌جا می‌شود و افزایش قیمت گازوئیل تأثیر مستقیمی بر افزایش قیمت هزینه تمام‌شده مواد غذایی دارد، اما به نظر می رسد که در این مرحله دولت قصد دارد تنها قیمت بنزین را افزایش دهد. 
 
وی با بیان اینکه در شرایط عادی اقتصادی افزایش صددرصدی قیمت بنزین کمتر از  5درصد هزینه‌های تولید را افزایش می‌دهد، افزود: ارتباط میان افزایش قیمت بنزین و سایر کالاها از جمله محصولات غذایی در کشور به‌خاطر شرایط اقتصادی موجود متفاوت است؛ زیرا افزایش قیمت هر کالایی اثر روانی در جامعه دارد و موج تورم ایجاد می‌کند.
 
دبیر کل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران ادامه داد: در اقتصاد بیمار کشور با افزایش قیمت بنزین می‌توان هر اتفاقی را در حوزه قیمتها انتظار داشت، اما باید ببینم که نهاد نظارتی چگونه می تواند به مسئولیت خود عمل و شرایط را کنترل کند.
 
وی تصریح کرد: اقتصاد کشور به‌دنبال بهانه‌ای برای تورم است و افراد فرصت‌طلب افزایش قیمت‌های زیادی را ایجاد می‌کنند و شرایط بودجه‌ای کشور نیز آن را می‌طلبد و در مقام عمل کسی یارای مقابله با آنها را ندارد.
 
 
زرگران گفت: در تمام کشورهای توسعه‌یافته دنیا قیمت سوخت متعادل است، اما در ایران به سوخت و بنزین یارانه پرداخت می‌شود و با توجه به شرایط بودجه‌ای دولت یارانه بزرگی روی دوش دارد و به‌دنبال آن است که این بار را از روی دوش خود بردارد.
 
وی افزود: قیمت واقعی بنزین 7 تا 8هزار تومان اعلام شده است و بهتر است دولت به جای افزایش دو برابری یا سه برابری به یکباره قیمت را آزاد کند، زیرا تأثیر تورمی افزایش قیمت پله‌ای با بنزین قیمت واقعی یکسان است.
(شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۱۳:۰۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها