شنبه / ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۰۸:۱۴
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۵۲۷۸
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

گزارشی از مسمومیت قارچ‌های وحشی نداشتیم/تولید روزانه قارچ به ۶۰۰ تن رسید

افشار گفت: با توجه به نصب بنر و تابلو‌های هشدار دهنده در ورودی رویشگاه ها، تا کنون گزارشی از مسمومیت قارچ‌های خودرو نداشتیم.

محمد حسن افشار رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی از بهبود شرایط تولید قارچ خبر داد و گفت: در حال حاضر روزانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ تن قارچ در کشور تولید می‌شود که رقمی حدود ۱۰۰ تن از این میزان روانه بازار استان تهران می‌شود.
وی قیمت کنونی فروش هر کیلو قارچ را ۱۲ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به افزایش هزینه‌های کارگری و تورم، امسال قیمت تمام شده هر کیلو قارچ با احتساب ۲۵ درصد تولیدکننده ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومان است که این امر بدان معناست که تولیدکنندگان همچنان در حاشیه زیان هستند.
افشار درباره آخرین وضعیت صادرات قارچ بیان کرد: طبق روال همه ساله صادرات قارچ در تابستان به سبب گرمای هوا و نبود وسایل حمل و نقل مناسب کاهش می‌یابد که در نهایت ازدیاد عرضه منجر به افت شدید قیمت در بازار داخل می‌شود که به همین خاطر هیاتی به عراق اعزام می‌شود تا بتوانیم صادرات را از طریق کامیون‌های سردخانه دار از درب واحد‌های تولیدی به مقصد عراق انجام دهیم تا مشکلی در کیفیت قارچ ایجاد نشود.
این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به آنکه قارچ‌های صادراتی با وسایله نقلیه مناسب در مرز بارگیری نمی‌شود، از این رو به سبب دمای بالای ۳۰ تا ۳۵ درجه سانتی گراد در مرز، قارچ کیفیت خود را از دست می‌دهد که همین امر کاهش تقاضا برای خرید قارچ ایرانی را به همراه دارد که با اعزام هیات از وزارت جهاد کشاورزی و انجمن درصدد رفع مشکل هستیم.
وی قیمت قارچ در ماه مبارک رمضان را پیش بینی کرد و گفت: با توجه به کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی تقاضا برای خرید قارچ از سوی رستوران‌ها و خانوار در ماه مبارک رمضان پیش بینی می‌شود که قیمت قارچ با روند نزولی در بازار روبرو شود که از این رو در تلاشیم تا با جمع آوری قارچ مازاد و هدایت به سمت صنایع تبدیلی از زیان تولیدکنندگان جلوگیری کنیم.
رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی تولید قارچ امسال را ۱۸۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: اگرچه سرانه کنونی مصرف به ازای هر نفر ۱.۲ کیلوگرم است، اما به سبب افزایش تولید با فرهنگ سازی مناسب در نظر داریم که تا پایان سال سرانه مصرف را به ۱.۵ کیلوگرم برسانیم.
افشار در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه تاکنون گزارشی از مسمومیت قارچ‌های وحشی اعلام نشده است، تصریح کرد: با توجه به اقدامات انجمن با دفتر گل و گیاه وزارت جهاد کشاورزی، بنر‌ها و تابلو‌های هشداردهنده در ورودی‌های مراتع و رویشگاه‌ها نصب شد که این امر در کنار اطلاع رسانی رسانه‌ها در جلوگیری از مسمومیت مصرف قارچ‌های وحشی و خودرو تاثیر بسزایی داشته است.

(شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۰۸:۱۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها