چهارشنبه / ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۰:۴۷
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۵۲۴۲
گزارشگر : ۳۶۳۲
جهاد کشاورزی
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

تولید شکر در شرکت توسعه نیشکر جانبی آغاز شد

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: پس از خروج سیلاب، تولید شکر در شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی دوباره آغاز شده است.

دکتر محمود شمیلی در خصوص روند پیشگیری از وقوع خسارات سنگین به این مجموعه، خروج سیلاب، احیای مجدد این شرکت و بازگشت آن به تولید، اظهار داشت: از ابتدای سال ۹۸ و پیش از اعلام هشدار عمومی، با توجه به اینکه مجموعه ما دارای سیستم هواشناسی اختصاصی است، از احتمال بروز سیلاب در منطقه مطلع شدیم و از همان روز اول سال به مدیران عامل ۷ مجموعه کشت و صنعت اطلاع دادیم که وقوع سیلاب قطعی است. در این راستا، کمیته‌های بحران تشکیل و کشیک های شبانه روزی و اقدامات اولیه‌ای انجام شد.

وی در ادامه افزود: خوشبختانه همکاران ما در کمیته مدیریت بحران، شرایط ورود سیلاب به کشت و صنعت ها را بررسی کردند و مبادی ورودی و خروجی، احتمال بروز آسیب خصوصا به نقاط حساس را شناسایی کردند و به منظور کاهش آسیب به مجموعه، تجهیزات و وسایل حساس از دستگاه های کارخانجات باز و به همراه ماشین آلات حساس به نقاط امنی منتقل شد.

شمیلی در ادامه با اعلام اینکه ما بر اساس پیش بینی ها و برنامه ریزی ها، آماده مقابله با سیلاب بودیم گفت: از آنجا که مبادی ورودی شناسایی شده بود، سیل بندهای روستاهای مجاور را به عنوان خط اول مقابله با سیل تقویت کردیم اما با عنایت به اینکه رهاسازی آب به قدری زیاد و حجمی بسیار عظیم و غیرقابل انتظار داشت، سیل بندهای روستاییان تخریب شد و آب با سرعت و حجمی زیاد به سمت مجموعه ما حرکت کرد.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی تصریح کرد: در کشت و صنعت های منطقه شمالی ما که به سدها نزدیکتر است، آب از ۴ نقطه وارد مجموعه شرکت کشت و صنعت شعیبیه شد و سیلاب کل مزارع کشاورزی آن را فرا گرفت ولی خوشبختانه با تدابیری که در بخش صنعت دیده شده بود خصوصاً آنکه این بخش در قسمتی مرتفع است، سیلاب وارد بخش صنعتی نشد اما در مجموعه کشت و صنعت دهخدا علی رغم اینکه بررسیهای لازم انجام شده بود و تمهیداتی نیز برای مقابله و کنترل سیلاب اندیشیده شده بود، متاسفانه سیلاب با شدت و از سه نقطه به کشت و صنعت دهخدا که به لحاظ ارتفاع از مجموعه شعیبیه پایین تر است، وارد شد و در عرض سه روز عرصه ۱۲۰۰۰ هکتاری این کشت و صنعت را فرا گرفت.

وی افزود: متاسفانه به دلیل اینکه بخش صنعتی این مجموعه در قسمتی پایین تر قرار داد، آب وارد آن شد ولی چون دستگاه ها و وسایل حساس آن جابجا شده بود و انبارهای شکر آن نیز ایزوگام شده بود و روی ایزوگام ها کیسه شن گذاشته بودیم و پشت کیسه شن ها نیز خاکریزی ایجاد شده بود، این سه سد تدافعی ایجاد شده، مانع از ورود آب به داخل انبارها شد.

شمیلی در ادامه با اشاره به اینکه این شرکت ۵ مجموعه در جنوب خوزستان دارد گفت: با شکستن سیل بند استان های مجاور، سیلاب کشت صنعت حکیم فارابی، سلمان فارسی و دعبل خزاعی رو در بر گرفت. در مجموعه دعبل خزاعی، علی رغم مدیریت همکاران ما و اینکه سیلاب از یک منطقه وارد و از سویی دیگر خارج شد، اما ۴۰ درصد از مزارع به زیر آب رفت. مجموعه فارابی نیز دارای اوضاع مشابهی بود که علی رغم کنترل سیلاب، ۲۵ دردصد مزارع آن به زیر آب رفت. اما در مجموعه کشت و صنعت سلمان فارسی، سیلاب از دو مسیر متفاوت در شمال و جنوب در اثر شکستن سیل بندها وارد مجموعه شد و علی رغم اینکه حتی در محوطه صنعتی نیز ۵ سیل بند احداث شده بود، سیل بندها شکست و آب به سمت واحدهای صنعتی پیش رفت.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در ادامه گفت: دو شرکت کشت و صنعت امیرکبیر و میرزا کوچک خان نیز از یک سو مورد تهدید سیلاب بود اما به لطف خدا و با همکاری خوبی که نهادها، و ارگان های مختلف استان خصوصاً استاندار و مقامات انتظامی و امنیتی داشتند، آب به سوی منطقه‌ای مرزی که فاقد زراعت بود هدایت شد و به دلیل این شرایط اشتثنایی منطقه مجاور آن، این دو شرکت از خطر سیلاب در امان ماندند.

او ترمیم سیل بندها را از مهمترین اقدامات این شرکت دانست و گفت: سیلاب از شرکت کشت و صنعت امام خمینی کاملاً خالی شده و تولید در آن آغاز شده است و سیلاب در کشت و صنعت دهخدا نیز به میزان ۵۰ درصد خالی شده است و صرفاً خروج سیلاب از کشت و صنعت های جنوبی باقی مانده است که به نسبت سایر کشت و صنعت های ما ۸۰ متر پایین تر است و چون به دریا نزدیکتر است، خروج سیلاب از آنها سخت است.

وی اظهار امیدواری کرد که تا هفته آینده کشت و صنعت دعبل خزاعی، فارابی و سلمان فارسی را از سیلاب خارج می کنیم و مجدداً دستگاه ها را مونتاژ کرده و مثل سایر واحدها تولید را شروع خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با اعلام اینکه «ما در حال حاضر انبارهای شکر را باز کرده ایم و در قسمت هایی که درگیر با موضوع سیلاب نشده بود، تصفیه شکر خام را آغاز کرده ایم» گفت: در مجموع ۴ کارخانه ما، ۳ مجموعه ما تا دیروز فعال شده است و انشااله کشت و صنعت دهخدا نیز تا آخر هفته اینده وارد مدار تولید و فراوری می شود.

محمود شمیلی بخش مهمی از خسارت وارده را به زراعت این شرکت دانست و گفت: علی رغم اینکه انبارها با تلاش و همت همکاران، از ورود سیلاب مصون ماند و اما زراعت ما به زیر آب رفت. ما بخشی از محصول را برداشت کرده بودیم اما بخشی دیگر متاسفانه امکان برداشت وجود نداشت و زیر آب است که برای آن تمهیداتی در نظر داریم .

وی با اشاره به اینکه خسارت محصول نیشکر به دلیل اینکه فرایند کاشت تا برداشت ۲.۵ الی ۳ سال طول می کشد، همیشه سه ساله برآورد می شود، افزود: خسارت سیلاب در بخش کشاروزی صرفاً معطوف به محصول نیست چرا که سیستم آبیاری و زهکشی این شرکت مکانیزه است و سیلاب به ایستگاه پمپاژ، کانال های آبرسان، تاسیسات و تجهیزات وابسته نیز خساراتی وارد کرده است. اما در عین حال این میزان خسارت، می توانست بسیار بالاتر از این مقدار باشد اما خوشبختانه با تمهیداتی که توسط همکاران ما در کمیته های مدیریت بحران اندیشیده شده بود، میزان خسارت وارده به قدری نیست که نتوانیم مجدداً این شرکتها را احیا و راه اندازی کنیم.

شمیلی در خصوص براورد خسارت وارده تصریح کرد: ما تا این لحظه همچنان درگیر سیلاب هستیم و نمی توانیم آمار کامل و دقیقی از این میزان خسارت ارائه بدهیم اما تا این لحظه ۳۸۰۰۰ میلیارد ریال براورد خسارت این مجموعه است. که البته بعد از خروج آب از کشت و صنعت های جنوبی، میزان براورد کلی خسارت وارده را اعلام خواهیم کرد.

او در پایان تاکید کرد: انشااله با برنامه ریزی ها و تدابیر صورت گرفته، علی رغم حجم عظیم خسارات وارده، نمی گذاریم این شرکت دچار مشکلات عمده شود و امیدواریم بعد از رفع خطر سیلاب، بتوانیم این شرکت را به جایگاهی که قبلا داشته برسانیم.

گفتنی است به سبب نیاز کشور به شکر و جلوگیری از واردات آن، در سال ۱۳۶۲ شورای شکر تشکیل و طی مطالعاتی که از سال ۱۳۶۳ تا ۱۳۶۵ توسط صندوق مطالعات شکر صورت گرفت، ضرورت تاسیس شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی به تصویب مجلس رسید و این شرکت در سال ۱۳۶۹ تاسیس شد و اجرای طرح مطالعاتی مذکور را بر عهده گرفت.

بند (هـ) تبصره ۲۹ قانون برنامه اول، وزارت کشاورزی (سابق) را مکلف کرد تا به منظور خودکفایی در تامین شکر مورد نیاز کشور به ایجاد ۷ واحد کشت و صنعت نیشکری به وسعت ۸۴ هزار هکتار خالص کشت نیشکر و احداث کارخانجات شکر، تصفیه شکر، خوراک دام، تخته صنعتی (MDF)، کاغذ و کارخانجات بیوتکنولوژی مورد نیاز کشور از قبیل خمیر مایه و الکل با ظرفیت مناسب اقدام کند.

در حال حاضر تمام کشت و صنعت های شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی تولید الکل، خمیرمایه، MDF و خوراک دام در ظرفیت های تعریف شده و راه اندازی شده اند.

(چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۱۰:۴۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها