سه شنبه / ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۱:۳۷
سرویس : کسب و کار، برندینگ
کد خبر : ۸۵۲۱۸
گزارشگر : ۳۶۳۲
جهاد کشاورزی
سرویس کسب و کار، برندینگ

توافقنامه سه جانبه در حوزه صنعت زنبورداری امضا شد/ضرورت تشکیل زنجیره ارزش و برندسازی عسل

توافقنامه کاری مشترک با هدف توسعه کسب و کار و تجارت زنبورداری ایران در بازارهای بین المللی میان وزارتخانه های جهاد کشاورزی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صندوق حمایت از توسعه زنبورداری کشور امضا شد.

 این توافقنامه برای مدت سه سال و در قالب شش ماده به امضای معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیر عامل صندوق حمایت از توصعه صنعت زنبورداری کشور رسید.

در مراسم امضای این توافقنامه کاری مشترک، معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی بر ایجاد زنجیره ارزش در حوزه زنبورداری کشور تاکید کرد و گفت: با بهره گیری از تکنولوژی و دانش باید محصولات جانبی و فرآوری عسل و ارزش افزوده آن افزایش یابد، زیرا خام فروشی در حوزه کشاورزی دیگر ارزش نیست.

دکتر مرتضی رضایی با اشاره به فرآورده های عسل اظهار داشت: رویال ژل به عنوان یکی از محصولات فرآوری شده عسل از ارزش افزوده بالایی برخوردار است و امروز این محصول در دنیا به صورت میلی گرم و به صورت کپسول مصرف می شود.

وی افزود: در سال گذشته بر اساس سرشماره کلنی ها و زنبورداری های کشور ۳ تا ۴ تن رویال ژل در ایران با استفاده از تکنولوژی و دانش تولید شد.

رضایی در عین حال بر ورود به بازارهای جهانی عسل و فرآورده های آن تاکید و تصریح کرد: یکی از اهداف این توافقنامه کاری مشترک، انتقال دانش و آموزش مهارت در صنعت زنبورداری و کارشناسان فنی و شناسایی بازارهای جهانی برای صادرات عسل و محصولات جانبی آن است.

وی با بیان این که باید برندسازی در مورد عسل و فرآورده های آن در کشور تکمیل شود، گفت: برندهای محلی نیز ارزش خاص خود را دارند و باید روی آن کار و استانداردسازی شود.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه اظهار داشت: ایران به دلیل برخورداری از ۷ تا ۹ اقلیم مختلف برای انواع فعالیت ها در حوزه کشاورزی بستر مناسبی دارد و دارای رتبه در جهان است به طوری که از نظر تولید مرغ رتبه هفتم و تولید عسل رتبه سوم جهان را به خود اختصاص داده است.

در این مراسم، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر افزایش بهره وری در صنعت زنبورداری به منظور افزایش درآمد تولید کنندگان تاکید ورزید.

دکتر عیسی منصوری امضای این توافقنامه کاری مشترک را نقطه عطفی برای ایجاد تحول در توسعه صنعت زنبورداری عنوان کرد و گفت: زمینه های ایجاد آزمایشگاه های مرجع برای محصول عسل فراهم شده و تلاش می کنیم از ظرفیت های تکنولوژی های جدید سازمان یونیدو برای نوآوری در تولید، آموزش و توسعه بازار نیز استفاده کنیم.

وی افزود: ارزیابی های ما در سا ل ۹۵ نشان می دهد که میزان بهره وری بر ازای هر کندو در مقایسه با سایر کشورها، وضعیت مطلوبی ندارد و تولید محصولات جانبی و فرآوری شده از عسل به میزان کافی نیست.

منصوری با اذعان به این که صنعت زنبورداری در این دوره پر چالش اقتصادی از ظرفیت خوبی برای رشد برخوردار است، اظهار داشت: ارزیابی ها حاکی از آن است که این صنعت می تواند با بهره گیری از تکنولوژی های جدید و دانش جهانی، دوره رونق را تجربه کند و در عین حال برای کشاورزان که تنها در یک یا دو فصل سال مشغول کار هستند، در سایر فصول اشتغالزایی و درآمدزایی کند.

(سه شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۱۱:۳۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها