دوشنبه / ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۲۰:۴۲
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۵۲۰۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

اجرای طرح جامع شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی در 6 استان کشور

معاون وزیر جهاد کشاورزی از اجرای طرح جامع شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور در شش استان و ۲۷ شهرستان به مساحت ۲۲۳هزار و ۱۲۹ هکتار خبر داد.

حسین شیرزاد رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران درباره استقرار نظام‌های بهره‌برداری در اراضی پایاب سدهای نواحی غربی کشور گفت: یکی از راهکارهای تکنیکی و مدیریتی در افزایش بهره‌وری مصرف آب، خاک و عوامل تولید در بخش کشاورزی کشور، توسعه و تجهیز شبکه ‌های آبیاری و زهکشی، تمهیدات سازه‌ای و مدیریتی، اصلاح ساختار مصرف آب و استقرار نظام بهره‌برداری با استفاده از روش‌های نوین آبیاری، تغییر در الگوی کشت و توجه به تولید محصولات با ارزش اقتصادی است. در این راستا، طرح جامع شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور در شش استان و ۲۷ شهرستان به مساحت ۲۲۳هزار و ۱۲۹ هکتار در حال اجرا است.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با تأکید بر اینکه هدف از اجرای این طرح، بهره‌برداری مناسب از آب ،خاک و منابع تولید، تثبیت جمعیت در مناطق روستایی ، افزایش تولیدات کشاورزی، اشتغالزایی مؤثر و در نهایت، افزایش درآمد و رفاه روستاییان و توسعه مناطق مرزی است، خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی به‌عنوان متولی اصلی نظام‌های بهره‌برداری در ایران، از مدت‌ها قبل، فعالیت خود را در جهت هدایت، حمایت، تأمین و تسهیل سرمایه‌گذاری، تجهیز مزارع و اتخاذ سیاستهای تشویقی در راستای توسعه کشاورزی تعاونی (کشاورز محور) و تجاری (کشت و صنعت و سهامی زراعی) در قالب طرح جامع شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمالغرب کشور به صورت منسجم و سازمان یافته آغاز کرده است.
شیرزاد درباره‌ همکاری‌های مستمر دفتر نظام بهره‌برداری سازمان مرکزی تعاون روستایی با وزارت جهادکشاورزی و مجری طرح اعلام کرد: همزمان با اجرای نظام بهره‌برداری در طرح جامع شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمالغربی کشور از سال ۱۳۹۵، دفتر نظام بهره‌برداری سازمان، همکاری خود را با مجری طرح آغاز کرده و با برنامه‌ریزی در زمینه طراحی ساختار، ایجاد، استقرار ،توانمند سازی و پایدارسازی نظام بهره‌برداری از طریق ساماندهی بهره‌برداران و آموزش ارکان شرکتها، تشکیل گروه‌های هم آب و ایجاد ساختار مدیریت آب در شرکت ها، بازدید میدانی از نظام‌های بهره‌برداری موفق و جلب مشارکت بهره‌برداران و ذی‌نفعان در بهره برداری، نگهداری از شبکه های آبیاری و زهکشی، مدیریت توأمان آب و زمین و اعمال مدیریت یکپارچه تولید به تحقق اهداف کلان طرح یاری رسانده است.
معاون وزیر جهادکشاورزی با اعلام این موضوع که در حال حاضر، براساس اطلاعات مجری طرح تا پایان ۲۵ اسفندماه ۹۷، میزان ۱۶۶هزار و ۴۵۷ هکتار از مجموع مساحت ۲۲۳ هزار و ۱۲۹ هکتار اراضی آماده بهره‌برداری است، افزود: استان آذربایجان غربی با ۶۱ هزار و ۵۷۰ هکتار مساحت کل و ۵۴ هزار و ۹۷۰ هکتار اراضی آماده بهره‌برداری، در صدر استانهای این طرح قرار دارد. برای این استان با ۱۲ هزار و ۸۸۴ بهرهبردار، ۲۴ تشکل نظام بهرهبرداری پیشبینی شده که در حال حاضر ۲۲ تشکل آن تأسیس گردیده و ۲ تشکل دیگر نیز در دست ایجاد است. همچنین ۱۲۹۲ گروه همآب برای این طرح در استان آذربایجان غربی پیش بینی شده که هم اینک ۱۲۶۸ گروه همآب آن ایجاد شده است.
این مقام مسئول در ارتباط با اراضی مشمول طرح در سایر استانهای غربی و شمال غربی کشور یادآور شد: استان کرمانشاه با ۵۲ هزار و ۷۸۰ هکتار مساحت کل و ۴۷ هزار و ۳۹۶ هکتار اراضی آماده بهرهبرداری، دومین استان با بیشترین مساحت تحت پوشش است. این استان دارای ۱۰هزار و ۱۰۴ بهرهبردار است که برای این تعداد، ۳۴ تشکل نظام بهرهبرداری پیشبینی شده؛ ۶ تشکل در دست ایجاد و ۲۸ تشکل آن ایجاد شده است. همچنین از ۸۲۴ گروه همآب پیشبینی شده، برای این تشکل‌ها، ۶۶۶ گروه همآب راه اندازی شده است.
وی ادامه داد: استان اردبیل با ۴۲هزار و ۴۳۵هکتار مساحت کل و ۲۴هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی آماده بهره‌برداری و ۱۳هزار و ۳۲۸ بهره‌بردار، ۶۵ تشکل پیش‌بینی شده دارد که از این تعداد، ۲۷ تشکل ایجاد شده و ۳۸ تشکل نیز در دست ایجاد است و همچنین از مجموعه ۱۴۶۴ گروه هم آب پیش بینی شده ۶۶۰ گروه ایجاد شده است. استان ایلام با ۲۹ هزار و ۶۹۴هکتار مساحت کل، ۲۰هزار و ۶۱۶هکتار اراضی آماده بهرهبرداری و ۴هزار و ۱۱۴ بهره‌بردار، پیش‌بینی شده ۲۹ تشکل نظام بهره‌برداری داشته باشد که از این تعداد، ۱۷تشکل ایجاد و ۱۲ تشکل در دست تشکیل بوده همچنین از ۴۸۱ گروه همآب پیش‌بینی شده در این استان، ۳۹۷ گروه هم آب ایجاد شده است.
وی افزود: دو استان آذربایجان شرقی و کردستان نیز  با اراضی تقریبا برابر، حائز کمترین اراضی مشمول در طرح جامع شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور بوده به‌طوریکه در استان آذربایجان شرقی با ۱۹هزار و ۸۴۰ هکتار مساحت کل ، ۹هزار و ۷۶۸هکتار اراضی آماده بهرهبرداری و ۴هزار و ۲۳۸بهرهبردار، ایجاد ۱۷ تشکل نظام بهرهبرداری در دستور کار قرار دارد، که از این تعداد هم اکنون ۹ تشکل تأسیس و ۸ تشکل دیگر در دست ایجاد است.
همچنین از ۲۲۱ گروه همآب پیش‌بینی شده در این استان، ۲۰۸ گروه هم آب فعالیت خود را آغاز نموده‌اند. استان کردستان نیز با ۱۶هزار و ۸۱۰هکتار مساحت کل، ۹هزار و ۴۷۲هکتار اراضی آماده بهره برداری، دارای ۷هزار و ۷۳۴ بهرهبردار بوده و برای این تعداد، ۱۶ تشکل نظامهای بهرهبرداری پیشبینی که همگی ایجاد شده‌اند. درعین حال تمامی ۵۲۶ گروه همآب پیشبینی شده در این استان نیز تشکیل شده‌اند.

(دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۲۰:۴۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها