دوشنبه / ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۰۱:۳۶
سرویس : رستوران ها و کافه
کد خبر : ۸۵۱۶۴
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایلنا
سرویس رستوران ها و کافه

تعطیلی هفتگی 4 تا 5 رستوران در شیراز / حذف چلو ماهیچه و گردن از منو‌ی غذا خوری‌ها

با یک حساب سرانگشتی و گردش در سطح شهر به خوبی می توان فهمید که به طور میانگین بیش از نیمی از رستوران هاى شیراز مشتریان خود را از دست داده‌اند. قیمت مواد اولیه رستوران ها بیشتر از 50 درصد گران‌تر شده و حالا آنها مجبورند قیمت غذاهایشان را افزایش دهند .این تنها یکی از دلایل کاهش مشتریان رستوران‌ها است.

رستوران‌ها همیشه فضایى براى صرف غذا نیست، گذراندن اوقات فراغت و بهانه‌ای برای دورهمی،چاشنى غذا خوردن در محلى جز خانه است که متاسفانه این روزها این دلخوشی نیز  در کنار سایر دلخوشی‌ها و امیدواری‌ها، از شهروندان این مرز وبوم گرفته می شود.
آن طور که صالحى رئیس اتحادیه رستوران ها و سفره خانه هاى سنتى شیراز مى گوید: افزایش قیمت گوشت، مرغ و دیگر محصولات سبب شده که قیمت مواد غذایى افزایش یابد، به‌طورى که در حال حاضر میزان استقبال مردم از رستوران‌ها به شدت کاهش یافته است.
رئیس اتحادیه رستوران ها و سفره خانه‌هاى سنتى شیراز با بیان اینکه به دلیل نبود مشترى وضع رستوران‌هاى شیراز اصلا مناسب نیست، مى گوید: درتعطیلات نوروز اتفاقاتى مانند بروز سیل در شهر شیراز سبب شد که مسافران از شهر خارج شوند و  رستوران ها بى مشترى بمانند.
کوروش صالحى با بیان اینکه در هفته حدود 4 الى 5 رستوران در شیراز به دلایل مختلف از ادامه فعالیت انصراف داده و تعطیل مى شوند، ادامه مى دهد: گرانى گوشت، مرغ، افزایش 40 درصدى نرخ دستمزدها و ... سبب شده که رستوران ها نیروها و پرسنل خود را تعدیل کنند.
صالحى به قیمت هاى غذا در شیراز اشاره مى کند و مى افزاید: در سال گذشته قیمت یک دست باقالى پلو با گردن در رستوران درجه یک حدود 75 هزار تومان بود و مردم از این غذا استقبال مى کردند و ما روزانه حدود 100 دست از این غذا را مى فروختیم، اما افزایش قیمت محصولات باعث شد که قیمت این غذا در سال جارى به 120 هزار تومان افزایش پیدا کند که این مهم سبب شده فروش ما به 10 الى 15 پرس در روز برسد.
صالحى در ادامه خاطر نشان مى کند: از آنجا که رستوران‌ها با یک سرى هزینه‌هاى جانبى نیز مانند حقوق کارکنان، خرید مواد غذایی  ،شوینده‌هاى بهداشتى و .... مواجه هستند، ناگزیرند برای  ادامه فعالیت مبلغى را جایگزین حق سرویس کنند. برداشتن هزینه حق سرویس در رستوران ها باعث شد که رستوران‌داران به دلیل جبران یک سرى هزینه‌ها، مبلغى را به قیمت غذاهایشان اضافه کنند.
رئیس اتحادیه رستوران‌داران  و سفره خانه‌هاى سنتى شیراز خاطر نشان مى کند: افزایش بى رویه قیمت‌ها و پایین آمدن قدرت خرید مردم، رستوران داران شیراز را با مشکلات عدیده اى مواجه کرده است که در صورت تداوم این روند در آینده اى نه چندان دور بیشتر رستوران ها تعطیل مى شوند.
رستوران ها به بیرون بر تبدیل شده اند
نجات فرد  یکى از رستوران داران در شیراز با اشاره به اینکه وضع بازار رستوران ها در شیراز جالب نیست، مى گوید: افزایش قیمت ها و کاهش مشترى سبب شده که فروش ما در شیراز به شدت کم شود، بطورى که رستوران داران برای بقا و ادامه فعالیت، غذاهایشان را با کیفیت کمتر و سود اندک و ناچیز به مردم مى فروشند.
این رستوران دار در ادامه  مى افزاید: در حال حاضر افرادى که مغازه براى خودشان است هم در شرایط مناسبى به سر نمى برند.
وى با اشاره به اینکه در حال حاضر مردم از خرید غذاهاى ارزان قیمت و انواع خورشت ها استقبال مى کنند،می گوید: در شرایط فعلى بیشتر رستوران ها غذاهاى گران قیمت مانند چلو ماهیچه، گردن ،ماهی .... را از منوى خود حذف کردند.
نجات فر با بیان اینکه قیمت غذاهایى که در گذشته 13 هزار تومان بود در حال حاضر به 20 هزار تومان رسیده است، ادامه مى دهد: از آنجا که قیمت بیشتر مواد غذایى حدود 70 الى 130 درصد افزایش پیدا کرده است، بنابراین رستوران‌داران در جهت بقا و ادامه فعالیت، مجبور به افزایش قیمت غذا شدند.
وى مى افزاید: در حال حاضر بعضى از رستوران داران برای  اینکه بتوانند در حرفه خودشان فعالیت کنند مغازه هایشان را به بیرون بر تبدیل کرده اند، هرچند که در شرایط فعلى میزان استقبال ادارات هم از بیرون بر و رستوران دارها به شدت کاهش یافته است.
نجات فرد با بیان اینکه وقوع سیل در شیراز سبب شد که رستوران ها فروش ایام عید و نوروز را به کلى از دست بدهند، ادامه مى دهد: اگرچه بیشتر رستوران ها و مغازه ها حساب ویژه اى بر روى فروش غذاهایشان در ایام نوروز باز مى کنند، اما این اتفاق سبب شد که فروش ما در این ایام به صفر برسد؛ بطورى که فروش ما در ایام بعد از تعطیلات نوروز به مراتب بهتر از عید بود.
این رستوران دار با اشاره به اینکه دریافت ارزش افزوده سبب شده که رستوران ها به بیرون بر تبدیل شوند، ادامه مى دهد: رستوران داران از بعضى مشتریان مى توانند مبلغ ارزش افزوده را دریافت کنند اما این مبلغ را نمى توان از افرادى که به صورت بیرون بر غذا سفارش مى دهند را دریافت کرد و با اعتراض مشتریان مواجه مى شوند.
سرو قلیان بجای غذا
یک شهروند شیرازی نیز از اینکه اغلب رستوران ها بخاطر جلب مشتری بساط قلیان را برپا کرد‌ه اند نگران است و می گوید : چرا باید رستوران‌ها عوض سرو غذاهای سالم و خوشمزه ،به ارائه قلیان روی بیاورند و از همه بدتر اینکه برای جلب مشتری در فضای مجازی نیز حسابی تبلیغات کنند و جوانان را به سمت خود بکشانند.
محسن ادامه می‌دهد : در شرایطی که اغلب مسئولان نسبت به کاهش اعتیاد در بین جوانان هشدار می دهند به نظرم تغییر کاربری و تبدیل اغلب غذاخوری های سطح شهر به محلی برای کشیدن سیگار و قلیان در کنار غذا فقط و فقط بخاطر حفظ مشتری است که در نهایت دود این کشیدن‌ها به چشم مردم و صد البته بعد از آن به چشم مسئولان می رود.

(دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۰۱:۳۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها