چهارشنبه / ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۱:۳۱
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۸۵۰۳۶
گزارشگر : ۳۵۱۴
ایسنا
سرویس سرویس عمومی

نقص در فاکتور صندوق‌های مکانیزه ایراد نیست

در سال‌های اخیر فاکتورهای صندوق‌های مکانیزه جای فاکتورهای دستی را گرفته‌اند که در این میان برخی از این فاکتورها اطلاعات دقیق محصول را اعلام نمی‌کند. در این رابطه رئیس بازرسی اتاق اصناف تهران معتقد است عدم اعلام مشخصات دقیق کالا در فاکتور صندوق‌های یکپارچه ایراد قانونی محسوب نمی‌شود و در صورت نیاز مشتری به فاکتور، فروشنده باید فاکتور رسمی صادر کند.

در سال‌های اخیر با ارتقا فناوری، شرایط کسب و کار تا حد قابل توجهی تغییر کرده و حتی استفاده از تکنولوژی و دستگاه‌های به‌روز به یک قانون تبدیل شده است، یکی از این موارد استفاده از صندوق‌های الکترونیکی در واحدهای صنفی و فروشگاه‌ها است که تمام مشخصات کالا، قیمت و توضیحات مورد نیاز طی یک رسید یا فاکتور در لحظه خرید و پرداخت هزینه به صورت کاملاً یکپارچه صادر می‌شود.
 
اما نکته قابل تأمل در این میان عدم اعلام اطلاعات دقیق در رسید برخی از فروشگاه‌ها به ویژه شیرینی فروشی، آجیل فروشی و میوه فروشی‌ها است. در این دسته از واحدها رسید به صورت الکترونیکی صادر می‌شود و در آن اطلاعاتی همچون وزن، قیمت واحد، قیمت قابل پرداخت اجناس و قیمت کل درج می‌شود اما نام و مشخصات محصول درج نشده و تنها به جای آن اصطلاح" متفرقه وزنی" درج شده است.
 
در این رابطه حسین درودیان- رئیس بازرسی اتاق اصناف تهران - گفت: فروشگاه‌ها در سال‌های اخیر به واسطه رشد تکنولوژی از صندوق‌های یکپارچه استفاده می‌کنند که هر فروشگاه با توجه به میزان کسب و کار، درآمد، هزینه و تعداد مشتری؛ به‌روزرسانی صندوق اطلاعات محصول خود را برنامه‌ریزی می‌کند که البته این کار تا حدودی زمان‌بر و هزینه‌بر است.
 
وی ادامه داد: فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای در به‌روزرسانی اطلاعات اقلام در فاکتورهای صادره همواره پیشگام هستند اما این موضوع در فروشگاه‌های کوچک آنچنان دیده نمی‌شود که البته این موضوع خلاف قانون و ایراد قانونی محسوب نمی‌شود.
 
درودیان یادآور شد: در صورتی که رسید چاپی فاقد اطلاعات مورد نیاز مشتری باشد و فرد خواهان فاکتور رسمی و کامل باشد، فروشنده موظف است تا فاکتور رسمی و کامل برای آن صادر کند.
(چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۱۱:۳۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها