سه شنبه / ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۶:۱۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۵۰۱۸
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

کمک ترکیه برای تولید گردوی مقاوم به سرمازدگی در اردبیل

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل به سرمازدگی محصول گردو و تلاش برای تولید گونه مقاوم برای معرفی به باغداران اشاره کرد و گفت: تحقیقات خوبی را با کشور ترکیه آغاز کردیم تا با معرفی ۱۷ گونه نهال و گل بتوانیم خیال کشاورزان را از بابت سرمازدگی و دغدغه‌های مربوط به تولید محصول گردو آسوده کنیم.

خلیل نیکشاد اظهار کرد: ما تاکنون موفق شدیم برای ۶۷ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل نقشه کاداستر تهیه کنیم که از این لحاظ جز استان‌های شاخص و ممتاز کشور محسوب می‌شویم.
وی به توسعه و تجهیز ناوگان مکانیزه استان، اشاره و خاطرنشان کرد: در حال حاضر ضریب مکانیزاسیون در استان ۱.۶ اسب بخار است که ما از این لحاظ جز سه تا چهار استان ممتاز کشور محسوب می‌شویم به طوری که سال گذشته بیش از ۴۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات به متقاضیان پرداخت شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در ۸ سال اخیر برای اولین بار موفق شدیم ۱۰۰ درصد این منابع را جذب کنیم به طوری که با پرداخت تسهیلات در این حوزه کشاورزان موفق شدند ۱۶۰۰ دستگاه ماشین‌آلات و ادوات را خریداری کنند.
نیکشاد به فعالیت‌های این سازمان در حوزه اشتغال نیز اشاره کرد و افزود: ثبت اشتغال از طریق سامانه و با کد ملی انجام می‌شود به طوری که به صورت دقیق در سال گذشته موفق شدیم برای ۵۰۱۸ نفر در حوزه کشاورزی و زیر بخش‌های آن ایجاد اشتغال کنیم. از محل تسهیلات اشتغال روستایی نیز که ۴۵ درصد متعلق به بخش کشاورزی بود ۹۰ میلیارد تومان جذب کردیم تا با ثبت اطلاعات دریافت کنندگان تسهیلات بتوانیم اشتغال آنها را رصد کنیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در مورد فعالیت‌های انجام شده در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی نیز تصریح کرد: در دنیا ۵۵ درصد تولیدات زراعی و باغی به سمت صنایع تبدیلی سوق پیدا می‌کند که در همین راستا ما سال گذشته ۱۴۲ مورد مجوز تأسیس واحدها و صنایع تبدیلی و تکمیلی را صادر کردیم. با فعالیت این صنایع ۱۳۰ هزار تن جذب مواد خام انجام شده تا چرخه تولید این محصولات تقویت شود.
وی از اصلاح نژاد در حوزه دام و طیور، تلقیح مصنوعی دام‌های سبک و سنگین، ورود گاومیش و بز و همچنین فعالیت‌های به‌زراعی و حوزه تحقیقات و آموزش با هدف افزایش تولیدات خبر داد و اظهار کرد: با هدف صرفه‌جویی در مصرف آب سامانه‌های نوین آبیاری در حال توسعه است به طوری که سال گذشته یک هزار و ۳۰۰ هکتار عملیات آبیاری تحت فشار به همراه ۴۵۰ هکتار آبیاری مدرن در دشت پیله‌سحران انجام شده است.
وی ادامه داد: در مجموع بیش از یک هزار و ۲۹۰ هکتار از اراضی استان به همراه یک هزار و ۵۰۰ هکتار آبیاری مدرن در دشت اردبیل در حال انجام است که با احتساب پروژه‌های در حال اجرا ما نه تنها از استان‌های دیگر عقب نیستیم بلکه در این حوزه پیشتاز نیز به حساب می‌آییم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل خاطرنشان کرد: در مرکز تحقیقات مغان، سامیان و همچنین آراللوی اردبیل با تولید بذور مقاوم سعی ما بر این است تا کشت بهاره را به سمت کشت پاییزه با آبیاری کمتر سوق دهیم که در کشت محصولات متنوع نظیر کلزا و چغندر قند به این سمت حرکت کردیم.
وی به توزیع ۲۵۹ هزار نهال یارانه‌دار و توسعه کشت گیاهان دارویی، زعفران، پسته، بادام زمینی و گل سرخ، اشاره و تصریح کرد: استان اردبیل با تولید کلزا، سویا و حبوبات جز استان‌های شاخص کشور محسوب می‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از سمپاشی ۲۵ هزار هکتار از اراضی علیه بیماری‌ها و آفات خبر داد و افزود: با راه‌اندازی سایت تحقیقاتی خشکه‌رود نسل چهارم تولید ملکه زنبور عسل در حال انجام است.

(سه شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۱۶:۱۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها