شنبه / ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ / ۱۱:۴۲
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۸۴۹۴۰
گزارشگر : ۳۵۱۴
فارس
سرویس سرویس عمومی

اعتراض به نبود نماینده کشاورزان در هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب‌

رئیس مجمع ملی تشکل‌های کشاورزی گفت: اگر نماینده کشاورزان در ترکیب «هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب‌» نباشد، از نظر ما صرفاً یک کتاب چاپ شده است و این گزارش هیچ اثری نخواهد داشت.

 رئیس جمهور روز سه‌شنبه 27 فروردین در حکمی به محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران مأموریت داد تا ریاست «هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها» با عضویت شخصیت‌های علمی در تخصص‌های مرتبط را به عهده گرفته و ظرف 6 ماه گزارش ملی این رخداد را ارائه کند.
 
مسعود اسدی رئیس مجمع ملی تشکل‌های کشاورزی در اعتراض به ترکیب این هیأت ویژه تعیین شده از سوی رئیس جمهور اعلام کرد: اگر رئیس جمهور می‌خواهد سه نفر از نمایندگان تشکل‌های کشاورزی را در این ترکیب قرار دهد، چرا که این نمایندگان تمام زوایای آشکار و پنهان و دلایل وقوع سیل را که اشتباهات انسانی نیز در آن دخالت داشتند واقف هستند.
 
رئیس مجمع ملی تشکل‌های کشاورزی گفت: «این هیأت ویژه می‌خواهد از مدیران دولتی سؤال کند که پاسخ آنها هم از قبل تعیین شده است در سیل اخیر مسببان انسانی وجود داشته که اگر جمهوری اسلامی از آنها بگذرد، جفا در حق مردم است». 
 
وی با بیان اینکه این هیأت ویژه مرکب از 21 نفر که تماماً استادان دانشگاه و یک نفر از اتاق بازرگانی هستند، گفت: ترکیب اینها معمولاً سیاسی است و اکثراً‌ متعلق به گروه و جناحی هستند و تفکرات سیاسی آنها مانع از اعلام گزارش منطقی است و درست خواهد شد. 
 
اسدی تأکید کرد: در صورتی که جامعه تشکل‌های کشاورزی در این ترکیب «هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها» حضور داشته باشد، این گزارش صرفاً یک کتاب چاپ شده تلقی خواهد شد و از نظر ما وجاهت قانونی ندارد. 
 
رئیس مجمع ملی تشکل‌های کشاورزی با بیان اینکه اگر چه اقدام روحانی در تعیین این هیأت کاملاً ضروری است، اما ترکیب آن هدف خاصی را دنبال می‌کند و سرپوش گذاشتن به سوء مدیریت‌های دولت است. 
 
وی تأکید کرد: در سیل اخیر که 24 استان کشور را درگیر کرد، خسارت زیادی به مردم و دولت وارد شد که در شرایط تحریم بسیار ناگوار بود، اما در نگاه دقیق‌تر مشخص است که سهل‌انگاری دولت در این باره کاملاً‌ مشهود است و هیچ اقدام پیشگیرانه‌ای را برای جلوگیری از وقوع سیل انجام نداده است و این یک نوع سوءمدیریت محسوب می‌شود.
 
اسدی در تشریح دلایل سوءمدیریتی دولت گفت: به رغم اینکه سیل سال 95، هزار میلیارد تومان به دلیل نبود سیل‌بند و اقدامات آبخیزداری  به کشور خسارت زد، اما دولت عبرت نگرفت و در سال 96 هم تنها 60 میلیارد تومان برای احیا و مرمت سیل‌بندها اختصاص داد که این اوج سوء مدیریت از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور است. 
 
رئیس مجمع ملی تشکل‌های کشاورزی با بیان اینکه در جریان سیل اخیر علاوه بر سوءمدیریت دولت مسببان انسانی هم در وقوع سیل نقش داشت، گفت: در برخی استان‌ها خطای انسانی وجود داشت و در رهاسازی آب سدها هیچ برنامه و اقدام دقیقی صورت نگرفت. 
 
به گزارش فارس، رئیس جمهور هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها را به ریاست محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران تشکیل داده و مأموریت داده تا با عضویت شخصیت‌های علمی مستقل و خبره در تخصص‌های مرتبط ظرف 6 ماه گزارش ملی رخداد سیل اخیر را اعلام کند.
 
روحانی در بخشی از حکم خود به نیلی اعلام کرده که از تکرار اشتباهات و کاستی‌ها جلوگیری شود و ظرفیت مدیریت سیلاب در این اقلیم خشک و نیمه‌خشک به حداکثر برسد و مردم حق دارند پاسخ‌های علمی، معتبر و دقیق درباره ابعاد مختلف این سیلاب‌ها، میزان آمادگی کشور در مقابل سیلاب، شیوه مدیریت بحران، برآورد خسارات و شیوه جبران خسارات و اصلاحات ضروری برای افزایش آمادگی ملی در برابر سیلاب را دریافت کنند. 
(شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۸) ۱۱:۴۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها