جمعه / ۳۰ فروردین ۱۳۹۸ / ۱۰:۰۹
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۴۹۲۴
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایلنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

تلاش شبانه‌روزی هزار نفر برای جلوگیری از تهاجم ملخ‌ها به مزارع و باغ‌های مردم

از بهمن ماه سال گذشته تا امروز 40 تا 50 توده بزرگ ملخ‌های دریایی از شبه جزیزه عربستان وارد کشور شده است. تراکم بالای این آفت، پتانسیل آن را دارد که 100 درصد یک مزرعه یا باغ را نابود کند. سازمان حفظ نباتات کشور برای مبارزه با ملخ‌های دریایی درخواست 12 میلیارد تومان اعتبار داده که ستاد بحران کشور با 10 میلیارد تومان آن موافقت کرده است.

این سازمان می گوید اعتبار لازم برای مبارزه با مخ‌های مهاجم حداکثر در یک تا دو هفته آیند باید به دست آن‌ها برسد در غیر این صورت کار از کار گذشته و هجوم این آفت در کنار سیل تبدیل به بحران تازه‌ای برای کشور می‌شود.
هجوم ملخ‌های دریایی به کشور اتفاق تازه‌ای نیست و در گذشته نیز رخ داده است، اما آنچه این‌بار هجوم این آفات را تبدیل به تهدید جدی برای تولید بخش کشاورزی کشور کرده، همزمانی آن با سیل و بارندگی‌های اخیر در استان‌های جنوبی است.
مراتع سر سبز حاصل از بارندگی در روزهای اخیر پاسخ خوبی برای نیاز غذایی این آفت سیری ناپذیر است و رشد تولید مثل آن را افزایش می‌دهد. حال علاوه بر سیل، حضور ملخ‌های دریایی نیز تبدیل به تهدید جدی برای تولید بخش کشاورزی استان‌های جنوبی شده است.
سازمان حفظ نباتات کشور برای مبارزه با ملخ های دریایی درخواست 12 میلیارد تومان اعتبار داده که ستاد بحران کشور با 10 میلیارد تومان آن موافقت کرده است.
این سازمان می‌گوید تا امروز اعتبار تخصیص یافته برای مبارزه با مخ های مهاجم را نگرفته در حالی که این اعتبار حداکثر در یکی دو هفته آینده باید به دست آن ها برسد در غیر این صورت کار از کار می‌گذرد و اعتبار تخصیص یافته دیگر به کار نمی‌آید.
سعید معین نمینی، مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور، با بیان اینکه تاکنون هجوم ملخ‌های دریایی تنها به مراتع و عرصه‌های منابع طبیعی خسارت زده است، اظهار کرد: تا امروز  ملخ‌های دریایی  به مزارع و باغ ها ورود پیدا نکرده‌اند، اما پیش بینی می‌شود به زودی این اتفاق بیفتد.
وی با تاکید بر اینکه نمودار حرکتی ملخ‌ها قابل پیش بینی نیست، افزود: زمان و جهت حرکت توده ملخ‌های دریایی از یک نمودار تعریف شده  پیروی نمی‌کند به همین دلیل به هیچ وجه قابل پیش بینی نیست.
معین نمینی ادامه داد: تنها روش مبارزه با این آفت شناسایی منطقه آلوده و سم سمپاشی در حجم و میزان مناسب است تا با افزایش تلفات، فرصت تخم‌گذاری و حرکت از آن‌ها گرفته شود.
به گفته این مسئول، تا امروز 38000 هکتار از مناطق آلوده به این آفت از خرمشهر تا چابهار سم پاشی هوایی و زمینی شده است که 6 استان؛ خوزستان، بوشهر، هرمزگان، فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان را شامل می‌شود.
معین نمینی اضافه کرد: از 9 بهمن تا کنون حدود یک هزار نفر نیرو در 6 استان درگیر، شبانه روز کار می‌کنند تا نگذارند ملخ‌های مهاجم به مزارع و باغ ها برسد و تولید را به مخاطره بیندازند.
وی با اشاره به روند افزایشی ورود ملخ دریایی به کشور، افزود: از اول فروردین تا امروز میزان ورود توده‌های ملخ‌های دریایی از سمت شبه جزیره عربستان به سمت ایران در حال افزایش است به نحوی که فقط در استان هرمزگان حدود 30 توده بزرگ جدید وارد شده است، به عبارت دیگر در کمتر از یک ماه 30 نقطه در استان هرمزگان مورد حمله قرار گرفته که این امر نشان می‌دهد در چه شرایطی سختی قرار داریم.
معین نمینی یادآور شد که ملخ‌های دریایی این قدرت را دارند که به طور کامل یک مزرعه یا باغ را از بین ببرند.
مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور هر چند مبارزه با ملخ‌های دریایی را تا امروز موفقیت آمیز توصیف کرد، اما اضافه کرد که سازمان حفظ نباتات کشور برای ادامه مبارزه با این آفت قبل از تبدیل شدن آن به بحران، نیاز فوری به تامین اعتبار دارد.
معین نمینی میزان اعتبار مورد نیاز برای برطرف کردن خطرملخ‌های دریایی را 12 میلیارد تومان عنوان کرد.
وی گفت: سازمان حفظ نباتات کشور درخواست اعتبار 12 میلیارد تومانی را به ستاد مدیریت بحران کشور داده که این ستاد با 10 میلیارد تومان موافقت کرده است.
معین نمینی تاکید کرد: این مبلغ در یک تا حداکثر دو هفته آینده باید به دست کارشناسان سازمان حفظ نباتات در استان‌های درگیر برسد چرا که تاخیر می‌تواند نتایج سنگینی را برای تولید بخش کشاورزی به همراه داشته باشد.
معین نمینی یادآور شد: اگر ملخ های دریایی تا تیرماه سالجاری مهار نشوند خطر آن تمام کشور را تهدید می‌کند.
ملخ های مهاجم لیمویی رنگ هستند
مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور از کشاورزان و باغداران خواست که نسبت به حضور این آفت در مسیر خود یا در مزرعه یا باغ‌هایشان هشیار باشند.
معین نمینی از کشاورزان درخواست کرد تا در صورت مشاهده ملخ‌های به رنگ زرد لیمویی موضوع را در سریع‌ترین زمان ممکن به اولین مرکز حفظ نباتات منطقه اطلاع دهند تا تیم‌های ردیابی و تیم‌های مبارزه به محل اعزام شوند.
وی تاکید کرد: کشاورزان و باغداران به هیچ وجه نباید دست به اقدام خودسرانه برای مبارزه با این آفت بزنند چرا که در این موارد شناسایی و مبارز با آفت مهاجم برعهده کارشناسان دولتی است.

(جمعه ۳۰ فروردین ۱۳۹۸) ۱۰:۰۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها