پنج شنبه / ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ / ۰۷:۲۶
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۸۴۹۰۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس سرویس عمومی

برندسازی، عاملی تعیین‌کننده در تحقق رونق تولید

برند سازی یکی از عوامل بسیار موثر در تحقق رونق تولید به شمار می‌رود و در توسعه هر چه بیشتر تولید نقش بسزایی دارد.

آنچنان که در گزارش های پیشین با موضوع بررسی ضروریات و الزامات تحقق شعار سال مطرح شد، ایجاد رونق در عرصه تولیدی کشور، مستلزم پیش نیاز‌های خاص به خود است که در فقدان و خلاء آن دستیابی به اهداف تعیین شده در این حوزه امکان پذیر نخواهد بود.
یکی از این پیش نیاز‌ها به برند سازی در عرصه تولیدی کشور معطوف می‌شود، به واقع برند سازی هم مولود رونق تولید است و هم تقویت کننده آن، و این تاثیرگذاری و تاثیرپذیری حاکی از نقش برجسته و عمیق مولفه مذکور در ارتقای توان و بنیه تولید داخلی است.
طبیعتا هر محصول و کالای برندی، از تقاضای بالایی برخوردار است، زیرا کالاهای برند دارای ویژگی‌های خاصی هستند که اصلی‌ترین و محوری‌ترین آن به کیفیت بالای آنها معطوف می‌شود، این وجه اشتراک تمامی کالا‌های برند در جهان است که آن را از اقلام و محصولات دیگر تا حدود بسیاری متمایز می‌سازد و همین وجه تمایز باعث بالا بودن قیمت آن کالا به نسبت نمونه‌های مشابه می‌شود.
تعدد و تکثر کالا‌ها و محصولات برند، رونق بخش تولید خواهد بود
محمد حسین میر فتحی، یکی از تولید کنندگان فعال در تشریح نقش موثر و سازنده برند و برند سازی در رونق تولید اظهار کرد: این یک اصل و قاعده اثبات شده است که کالا‌ها و محصولات برند، از تقاضای بالایی برخوردار هستند و به نوعی، بازار عرضه و فروش آن‌ها مطلوب است.
وی افزود: در این میان، باید بین برندگرایی و برند سازی تفاوت‌هایی جدی قائل شد، زیرا در حالت اول، اقتصاد کشور دچار خسران می‌شود، زیرا جامعه اسیر تجملات و تولیدات خارجی می‌شود، اما در حالت دوم، تولیدکنندگان بومی و داخی تلاش می‌کنند با ساخت و عرضه محصولات با کیفیت آن را در قالب و دایره محصولات برند بگنجانند و به تبع در چنین شرایطی، تولیدات اینچنینی در هر دو حوزه بازار داخلی و بازار خارجی از مشتریان بسیاری برخوردار خواهند شد و همین تقاضای بالا (در خرید و تهیه چنین اقلامی) زمینه ساز رونق تولید، درآن کالا می‌شود. میرفتحی در ادامه بیان کرد: به واقع دستیابی به رونق تولید، بدون تقاضای مطلوب برای خرید و تهیه آن، ناممکن است و تبعا کالا و محصول برند، متضمن افزایش خرید و جذب فزاینده‌تر مشتری است.
این فعال صنعتی و تولیدی گفت: همین ویژگی و خصیصه بارز باعث شده است تا اکثر قریب به اتفاق کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی، در بررسی شاخص‌ها و مولفه‌های اثر گذار در توسعه تولید و شکوفایی اقتصادی به موضوع برند سازی تاکید موکد کنند.
وی افزود: تردیدی وجود ندارد که در سایه تعدد و تکثر محصولات و کالا‌های برند، ضریب تقویت رونق در حوزه تولیدی کشور مضاعف خواهد شد و حصول چنین موفقیتی، تضمین کننده شکوفایی تولیدی و به تبع آن رونق و توسعه اقتصادی خواهد بود و این موضوع هدف خطیری است که با تحقق آن بسیاری از مشکلات اقتصادی جامعه نیز مرتفع می‌شود.
میرفتحی در ادامه بیان کرد: برند سازی مستلزم برخورداری از نیروی انسانی نُخبه و کارشناس، تامین مواد اولیه به میزان کافی، افزایش حداکثری میزان کار مفید، فرهنگ نهادینه شده حمایت از کالای داخلی در میان اقشار و گروه‌های اجتماعی و ده‌ها مولفه اثرگذار دیگر است که می‌باید به آن‌ها توجه شود.
وی افزود: از دیگر سو، رونق فزاینده تولید خود عاملی اثرگذار در تسهیل برند سازی است و با اوصاف مذکور می‌طلبد فعالان عرصه تولیدی و دستگاه‌های ذی ربط صنعتی در کشور، برای برند سازیِ هر چه بیشتر در تولیدات این مرز و بوم، تلاش افزون تری را لحاظ کنند که در سایه چنین توفیقی، حتی صادرات کشور و تسخیر بازار‌های خارجی (به مدد تولیدات با کیفیت و برند سازی شده داخلی) به نحو مطلوب و شایسته تری انجام می‌پذیرد.
شکوفایی اقتصاد‌های بزرگ  با ایجاد  نام‌های بزرگ/برند سازی، موید عیار و توان تولیدی کشور است
چندی پیش، محمد رضا مودودی، سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران در جمع خبرنگاران بیان کرد: اقتصاد‌های بزرگ زمانی شکوفا شده اند که نام‌های بزرگ ایجاد کرده اند و آن را به بلوغ رسانده اند و این در شرایطی است که تعداد چنین شرکت‌هایی در داخل کشور، (با ویژگی‌های اشاره شده) بسیار کم است و بدون تردید برای کسب سهم هر چه بیشتری از بازار‌های جهانی، نیازمند برندسازی هستیم.
وی در ادامه می‌افزاید: حدود ۱۰۰ هزار واحد صنعتی در کشور با گستره و تنوع بالا مشغول به فعالیت هستند، اما از این میان کمتر تولید کننده‌ای از توان رقابت با برند‌های جهانی برخوردار است.
مودودی می‌گوید: از میان ۱۰ هزار تولید کننده داخلی که محصولات خود را به آنسوی مرز‌ها صادر می‌کنند، کمتر از ۵۰۰ شرکت، بالای ۱۰ میلیون دلار صادرات داشته که این عدد و رقم برای صادرات با ارزش بیش از ۵۰۰ میلیون دلار کمتر از ۵۰۰ شرکت و برای صادرات با ارزش یک میلیارد دلار به یکی دو شرکت خلاصه می‌شود.
به واقع این اعداد و ارقام نشان دهنده این واقعیت تلخ است که با وجود برخورداری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های گوناگون، در حوزه برند سازی، آنچنان که باید موفق عمل نکرده ایم در صورتی که با اتخاذ تدابیر هوشمندانه و تلاش برای برند سازی کالا‌ها و تولیدات داخلی، تحقق رونق تولید در کشور به مراتب سهل‌تر از گذشته امکان پذیر خواهد بود.
صادق اسماعیل زاده، یکی از فعالان صنعتی و تولیدی در تشریح اهمیت کالا‌ها و محصولات برند سازی شده در کشور و ضرورت رشد و توسعه هر چه بیشتر آن اظهار کرد:  هر آنچه بر میزان کالا‌های برند سازی شده در کشور افزوده شود به همان میزان سرعتِ رشد اقتصادی این مرز و بوم نیز بیشتر خواهد شد.
وی در پایان یادآوری کرد: به تعبیری، تعدد و تکثر کالا‌ها و محصولات برند در کشور، عیار و توانمندی تولید داخلی را به نمایش می‌گذارد و امید آن می‌رود امسال که تحت عنوان رونق تولید، نامگذاری شده است دایره و فراگیری کالا‌ها و محصولات برند سازی شده تولیدِ داخلی، با شعاع افزون تری همراه شود که قطع به یقین چنین توفیقی علاوه بر اینکه نشان دهنده رونق هر چه بیشتر تولید است باعث شکوفایی و طراوت هر چه بیشتر حوزه صنعتی و تولیدی کشور نیز خواهد شد و در این فرآیند تحقق شعار سال و تامین منویات مقام معظم رهبری در این عرصه به نحو مطلوب و شایسته تری انجام می‌پذیرد.

(پنج شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۸) ۰۷:۲۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها