چهارشنبه / ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ / ۰۸:۲۸
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۸۴۸۶۲
گزارشگر : ۳۵۱۴
باشگاه خبرنگاران جوان
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

آخرین جزئیات تلفات دام و طیور در استان‌های سیل خیز/ ۳ هزار رأس دام دفن بهداشتی شد

رفیعی پور گفت: براساس آمار بیش از ۲۴ هزار رأس دام سبک، ۱۲۰۰ رأس دام سنگین و ۸۵۰۰ قطعه طیور در استان‌های سیل خیز تلف شد.

علیرضا رفیعی پور، رئیس سازمان دامپزشکی کشور ، درباره آخرین جزئیات دفن بهداشتی دام و طیور ناشی از وقوع سیل اخیر اظهار کرد: براساس بازدید‌های میدانی از استان‌های سیل زده، میان دام‌های تلف شده با دفن بهداشتی دام و طیور تفاوت‌هایی وجود دارد چرا که به سبب آب گرفتگی امکان دسترسی به تمام مناطق وجود ندارد.
 
وی افزود: براساس آخرین آمار بیش از ۲۴ هزار رأس دام سبک، یک هزار و ۲۰۰ راس دام سنگین، بیش از ۵۰ هزار کلونی زنبور عسل، یک هزار و ۱۰۰ مرکز پرورش و تکثیر ماهی در استان‌های آبزی پروری و ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه طیور در استان‌های سیل خیز تلف شدند که در مجموع همکاران سازمان دامپزشکی ۳ هزار راس دام و بیش از ۵۰۰ هزار قطعه طیور را دفن بهداشتی کردند.
 
رفیعی پور با اشاره به اینکه فاجعه وقوع سیل در ۵ تا ۶ استان بسیار چشمگیر است، بیان کرد: با توجه به شدت وقوع سیل در برخی استان ها، اجازه ورود به همکاران برای برداشت لاشه، حمل و ضدعفونی تاجاییکه آب اجازه ورود می‌دهد، انجام شده است.
 
جزئیات میزان خسارت سیل و نحوه جبران آن در بخش کشاورزی کشور
 
رئیس سازمان دامپزشکی ادامه داد: تمامی مناطق خسارت دیده توسط همکاران با مواد ضد عفونی و سموم مختلف گندزدایی شدند، تا به محض فراهم شدن شرایط آواربرداری، لاشه‌های دام و طیور و آبزیان برای دفن بهداشتی به محل‌های مشخص انتقال داده شوند.
 
به گفته وی، مردم در بسیاری از مناطق روستایی و حاشیه شهر‌ها که طیور بومی بر اثر وقوع سیل اخیر تلف شدند با همکاران سازمان دامپزشکی به منظور دفن بهداشتی، ضد عفونی و سم پاشی منطقه تماس گرفتند که به این ترتیب اکیپ‌های دامپزشکی بلافاصله به محل اعزام می‌شوند.
 
رفیعی پور در ادامه افزود: براساس هشدار‌های سازمان هواشناسی و مدیریت بحران استان ها، همکاران دامپزشکی به دامداری‌های آن منطقه مراجعه می‌کنند و دام‌ها را قبل از اینکه در معرض سیل قرار گیرند به محل‌های امن انتقال می‌دهند و اقدامات بهداشتی نظیر واکسیناسیون، تزریق دارو‌های ضد انگل و غیره انجام می‌دهند.
 
این مقام مسئول با اشاره به اینکه اکیپ‌های واکنش سریع در ۵ منطقه کشور حضور دارند، اظهار کرد: هم اکنون اکیپ‌های واکنش سریع در مناطقی که در حالت آماده باش و هشدار هستند، اعزام شدند چرا که اکیپ‌های واکنش سریع دارای خودرو‌های ویژه با امکانات کامل در حوزه سم، واکسن و دارو‌های ضدعفونی هستند که پس از اعزام به منطقه نسبت به دفن بهداشتی طیور و سم پاشی منطقه اقدام می‌کنند.
 
وی در پایان تصریح کرد: سازمان دامپزشکی این آمادگی را دارد که به محض درخواست استان و شهرستان‌های سیل خیز که امکان دسترسی به مناطق سیل زده وجود دارد، بنا به نیاز استان اکیپ‌های واکنش سریع را از استان‌های معین اعزام کند.
(چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۸) ۰۸:۲۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها