یکشنبه / ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ / ۰۹:۵۹
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۸۴۷۹۲
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

موافقت‌نامه همکاری بین اتاق‌های ایران و بلغارستان امضا می‌شود

سفیر بلغارستان در تهران با معاون امور بین‌الملل اتاق ایران دیدار کرد.

در این نشست لازمه‌های توسعه روابط و راه‌های افزایش حجم همکاری‌های مشترک علی‌رغم وجود تحریم‌ها بررسی شد. همچنین پولنداکف، سفیر بلغارستان از امضای موافقت‌نامه همکاری بین اتاق ایران و بلغارستان طی هفته جاری خبر داد.
 
سفیر بلغارستان در تهران و معاون بین‌الملل اتاق ایران با یکدیگر دیدار کردند و ضمن بررسی راه‌های توسعه همکاری‌های مشترک، گردشگری را با توجه به شرایط تحریمی حاکم بر ایران به عنوان راهکاری برای تداوم روابط بین دو کشور عنوان کردند.
 
پولنداکف سفیر بلغارستان اظهار امیدواری کرد که کمیته مشترک بازرگانی ایران و بلغارستان به‌زودی به اتاق مشترک تبدیل شود.
 
وی با بیان این مطلب که این کشور آماده پذیرش هیأت تجاری اتاق ایران و هماهنگی‌های لازم برای برگزاری نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و بلغارستان است، تصریح کرد: هماهنگی‌های لازم برای تسهیل صدور روادید برای این هیأت انجام خواهد شد.
 
سفیر بلغارستان در تهران همچنین به مشکلات بانکی در ارتباط با ایران اشاره و تأکید کرد: این کشور از آنجا که عضو اتحادیه اروپا است منتظر تصمیم اتحادیه در این رابطه بوده و در عین حال تلاش می‌کند بسترهای لازم برای تداوم همکاری‌ها مهیا شود. در همین راستا نمایندگان بانک توسعه بلغارستان و مؤسسات سرمایه‌گذاری در همایش ایران و بلغارستان شرکت خواهند کرد.
 
پولنداکف، همکاری در زمینه حمل‌ونقل میان دو کشور را مورد توجه قرار داد و گفت: کریدور متصل‌کننده دریای خزر به دریای سیاه که بخشی از طرح یک کمربند- یک‌راه است، در دست بررسی قرار دارد و امیدواریم این مسیر راهی برای همکاری میان دو کشور باشد.
 
وی تأکید کرد: بلغارستان خواهان پرداخت عوارض کمتر برای تردد کامیون‌های خود در داخل ایران است. در این رابطه وزارت داخلی بلغارستان و ستاد مبارزه با مواد مخدر و قاچاق ایران درباره امنیت جاده‌ای بین دو کشور در حال رایزنی هستند.
 
بر اساس اظهارات سفیر بلغارستان در تهران اقتصاد دو کشور مکمل هم بوده و می‌توانند در رفع نیازها به یکدیگر کمک کنند، هرچند مشکل ایران سوء تبلیغات رسانه‌های جمعی در مورد این کشور است. به همین دلیل، ایران باید تلاش بیشتری برای معرفی پتانسیل‌های خود انجام دهد.
 
پولنداکف، تشریح کرد: بسیاری از محصولات بلغارستان مانند نخ، پشم و روغن آفتابگردان به صورت غیرمستقیم از ترکیه به ایران وارد می‌شود. در بلغارستان محصولات مدرن با استانداردهای اروپایی تولید می‌شود هرچند به دلیل در اختیار داشتن نیروی کار ارزان قیمت این کالاها نسبت به دیگر کشورها رقابتی است.
 
سفیر بلغارستان در تهران با اشاره به این مطلب که در حوزه گردشگری تحریمی وجود ندارد، پیشنهاد داد دو کشور در این مورد با یکدیگر همکاری کنند.
 
وی ادامه داد: همکاری بین استان‌های دو کشور در دستورکار ما قرار دارد. در نظر داریم در شهرهای ایران که فرودگاه بین‌المللی و دفاتر وزارت امور خارجه فعال هستند، دفاتر کنسولگری بلغارستان تأسیس شود.
 
بر اساس اظهارات پولنداکف موافقت‌نامه همکاری بین اتاق‌های ایران و بلغارستان، جمعه 30 فروردین به امضا خواهد رسید.
 
در ادامه محمدرضا کرباسی، معاون امور بین‌الملل اتاق ایران یکی از مشکلات اصلی تجارت را نبود روابط بانکی بین دو کشور دانست و تصریح کرد: هیأت تجاری اتاق ایران در سفر به بلغارستان به سرپرستی حسین سلاح ورزی، نایب‌رئیس اتاق ایران که سه‌شنبه 27 فروردین‌ماه انجام می‌شود، بازدیدهایی از مناطق صنعتی خواهند داشت. همچنین با رئیس اتاق بلغارستان نیز دیدار می‌کنند.
 
وی با بیان این نکته که حجم روابط بین دو کشور با توجه به ظرفیت بالا در سطح پایینی قرار دارد، پیشنهاد داد: به منظور انجام فعالیت‌های تجاری، شرکت‌های حمل‌ونقل مشترک بین دو کشور ایجاد شود. همچنین پرواز مستقیم بین ایران و بلغارستان یکی از راهکارهای توسعه همکاری‌ها است.
 
(یکشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۸) ۰۹:۵۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها