شنبه / ۲۴ فروردین ۱۳۹۸ / ۱۷:۱۵
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۴۷۷۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

سرمایه گذاری در کشت گلخانه ای در 6 سال گذشته 2 برابر شد

مدیرکل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی گفت: برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در دولت های یازدهم و دوازدهم ( سال 92 تاکنون) جذب سرمایه گذاری در توسعه کشت گلخانه ای دو برابر و در گل و گیاه بیش از 40 درصد رشد یافت.

«غلامرضا تقوی» روز شنبه در حاشیه آخرین روز از برگزاری «چهارمین نمایشگاه بین المللی ایران سبز» افزود: در حال حاضر بیش از 15 هزار هکتار سطح گلخانه های ما در کشور است که بیش از 80 درصد زیرکشت محصولات گلخانه ای شامل سبزی و صیفی و 20 درصد در بخش گیاهان زینتی و سایر محصولات میوه ای است.
وی ادامه داد: طبق آمارها در سال 96 در سطح 13 هزار هکتار نزدیک به 2 میلیون و 200 هزار تن محصولات سبزی و صیفی تولید می شد که با احتساب سبزی و صیفی فضای باز و گوجه فرنگی بیش از 500 میلیون دلار صادرات داشته ایم.
مدیرکل دفتر امور گلخانه های وزارت جهاد کشاورزی افزود: در بخش گل و گیاه نیز با تولید دو میلیارد و 700 میلیون شاخه و گلدان از ابتدای سال 97 تا دی پارسال نزدیک 25 میلیون دلار صادرات شده است.
تقوی گفت: با وجود افزایش هزینه های تولید ناشی از نوسان نرخ ارز در سال های اخیر، در برنامه توسعه کشت گلخانه ای نه تنها تولید کنندگان این محصولات را از دست نداده ایم بلکه با رشد مناسب تقاضا در این بخش مواجه هستیم، زیرا امروز تولیدات گلخانه ای به ویژه سبزی و صیفی ما به دلیل کیفیت و استاندارد به بازارهای جهانی ورود پیدا کرده و این تولیدات از توجیه اقتصادی خوبی برخوردار است.
وی اظهار داشت: به طور میانگین در احداث و ایجاد یک واحد تولیدی اعم از سازه شیشه ای، پلاستیکی و سایبان واحدهای تولیدی دارای سازه بین 100 تا 150 درصد و در برخی دیگر بین 50 تا 70 درصد افزایش هزینه داشته اند که ناشی از نوسان ارزی بوده است.
مدیرکل دفتر امور گلخانه های وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: سال گذشته برنامه توسعه 2 هزار و 700 هکتار در دستور کار قرار گرفت که در حوزه صدور پروانه بیش از پنج هزار نفر متقاضی وجود داشت که عملیاتی شد.
تقوی ادامه داد: امسال نیز بیش از پنج هزار هکتار را توسعه خواهیم داد که امیدواریم با توجه به تحولات در حوزه صادرات و تقاضا بتوانیم این برنامه ها را محقق کنیم.
به گفته وی، به دلیل بازار خوب جهانی اکنون بخش عمده متقاضیان به دنبال تولید گوجه فرنگی، فلفل، بادمجان و محصولات زینتی هستند.
مدیرکل دفتر امور گلخانه های وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: طبق برنامه اقتصاد مقاومتی توسعه کشت ها در محیط های کنترل شده در صدر برنامه ها قرار دارد که بایستی بیش از 48 هزار هکتار در این زمینه کار توسعه ای صورت بگیرد.
وی یادآور شد: بنابراین لازم است که زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری در این زمینه فراهم شود که یکی از ابزارهای کمک کننده به این بخش، اطلاع رسانی و تبادل اطلاعات بین واحدهای تولیدی، جامعه هدف و متخصصین در حوزه بازار و صادرات است که برگزاری چنین نمایشگاه هایی به این موضوع کمک موثری می کند.
تقوی اضافه کرد: برگزاری نمایشگاه های بین المللی علاوه بر ابزار ترویجی می تواند محلی برای تبادل نظر، انتقال تجارب و ارتباط بین جامعه هدف، متخصصین و همه کسانی که در طول زنجیره اقتصادی تولید فعال هستند، باشد.
مدیرکل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی گفت: درحال حاضر نیاز داریم که علاوه بر ورود تولیدات ما به بازارهای جهانی، سرمایه گذاری بیشتری در این بخش داشته باشیم که به همین منظور علاوه بر تولید کنندگان گل و گیاه، سازندگان گلخانه و انجمن صنفی تولیدکنندگان قارچ خوراکی و سایر نهاده ها در این نمایشگاه بین المللی حضور پیدا کردند که این امر نشان می دهد که یک فضای جدیدی در حوزه توسعه تولید در محیط های کنترل شده فراهم شده است.
تقوی با بیان اینکه در حال حاضر در حوزه تولید گل و گیاه بیش از هفت هزار هکتار اراضی داریم، گفت: با تولید سالانه بیش از چهار میلیارد شاخه گل و گلدان برای بیش از 150 هزار اشتغالزایی ایجاد شده و در حوزه صادرات نیز بیش از 100 درصد از لحاظ وزنی و ارزش ریالی رشد داشته ایم.
وی به فعالیت پایانه صادراتی گل و گیاه تهران اشاره کرد و اظهارداشت: در سال 97 شاهد افتتاح بخشی از پایانه صادراتی گل و گیاه در تهران بودیم که با توجه به استقبال خوب از این بخش، انتظار می رود امسال صادرات در حوزه گل و گیاه افزایش پیدا کند.
به گفته مدیرکل دفتر امور گلخانه های وزارت جهاد کشاورزی در بخش بومی سازی اندام های تکثیری وارداتی نیز دستاوردهای خوبی بدست آوردیم تاجایی که با فراهم سازی زیرساخت های لازم، محصولاتی که پیش از این وارد می شد اکنون در داخل کشور تولید می شود.
تقوی افزود: به دلیل نوسان نرخ ارز نیز شاهد کاهش چشمگیر واردات هستیم که امیدواریم فضای جدیدی برای رونق تولید در سال 98 ایجاد شود.
** سیلاب کمترین خسارت را به محصولات گلخانه ای وارد کرد
مدیرکل دفتر امور گلخانه های وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه میزان کلی خسارت سیل به بخش کشاورزی هنوز قطعی نشده است، تصریح کرد: با توجه به وضعیت بارش های اخیر و بروز سیلاب ها در برخی استان های کشور گلخانه ها و تولیدات گلخانه ای کمترین خسارت ها را دیدند اما در نقاطی که با شدت سیلاب مواجه بودیم در کمتر از 10 هکتار خسارت وارد شده است.
تقوی اظهارداشت: بخش عمده این خسارت ها مربوط به فضای باز به ویژه در استان خوزستان در حوزه گل و گیاه بوده است که بخشی از گلخانه های چوبی آسیب دیدند.
وی اضافه کرد: یا باید این محصولات، تحت پوشش فضای گلخانه ای بروند و یا تمهیدات بیمه ای گسترده برای آنها در حوادث غیرمترقبه فراهم شود.
مدیرکل دفتر امور گلخانه های وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که خسارت کرمانشاه نیز حدود 3.4 هکتار گزارش شده است گفت: در استان گلستان به دلیل شرایط اقلیمی، گلخانه چندانی نداشتیم که دچار خسارت شود.
به گفته وی، تاکنون در حوزه گلخانه خسارت چشمگیری نداشته ایم مگر این که در جمع بندی کلی روزهای آتی موارد جدیدی اعلام شود.
چهارمین نمایشگاه بین‌المللی ایران سبز از 22 تا 24 فروردین ماه به مدت سه در محل دایمی نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد.
در حال حاضر 25 هزار واحد تولیدی گلخانه ای فعال در کشور فعال هستند.

(شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۸) ۱۷:۱۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها