شنبه / ۲۴ فروردین ۱۳۹۸ / ۱۷:۱۳
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۸۴۷۷۸
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

12مرکز خرید گندم برای اسکان سیلزدگان خوزستان آماده سازی شد

رییس سازمان تعاون روستایی کشور گفت: 12مرکز خرید گندم با هماهنگی مدیریت بحران استانداری خوزستان ، برای اسکان موقت ساکنان روستاهای سیلزده مناطق غربی و مرکزی خوزستان آماده سازی و تجهیز شده است.

حسین شیرزاد روز شنبه در بازدید از مناطق سیلزده اهواز و حمیدیه ، با ابراز همدردی با حادثه دیدگان سیلاب ، دستور تداوم حمایت و کمک رسانی به سیلزدگان با استفاده از تجهیزات و امکانات را به مدیریت تعاون روستایی خوزستان صادر کرد.
خوزستان دارای 85 مرکز خرید گندم زیر نظر تعاون روستایی است.
وی بیان کرد: مجموعه شبکه تعاون روستایی خوزستان از شروع بحران سیل با امداد رسانی به ساکنان سیلزده ، اقدام به توزیع مواد غذایی و لوازم بهداشتی و در اختیار قراردادن خودروهای سبک و سنگین برای استحکام بخشیدن به سیل بندها و جابجایی گرفتاران در سیل ، برای کاهش آلام سیلزدگان اقدام کرده است.
شیرزاد افزود:عملیات کمک رسانی به روستاهای درگیر سیلاب در خوزستان تا بازگشت زندگی عادی آنان ادامه خواهد داشت.
** خوزستان بیشترین میزان محصولات کشاورزی کشور را تولید می کند
رییس سازمان تعاون روستایی کشور گفت: خوزستان تاکنون بیشترین میزان محصولات کشاورزی مورد نیاز کشور را تولید کرده که امیدواریم با عبور از بحران فعلی بتوانیم کار خرید محصولات کشاورزی (گندم و کلزا) را شروع کنیم.
وی در نشست کاری با مدیران تعاون روستایی خوزستان در اهواز ، هدف از سفر به خوزستان را تسهیل در فرآیند کمک رسانی به ساکنان روستایی خوزستان که در جریان سیلاب اخیر آسیب دیده اند و حمایت از اعضای شبکه های تعاونی روستایی و کشاورزان خوزستان بیان کرد.
شیرزاد با اشاره به اینکه خوزستان به چهار بخش برای خرید گندم و کلزا شامل جنوب ، مرکز و غرب ، شمال و شرق تقسیم شده ابراز امیدواری کرد با توجه به تجارب به دست آمده شاهد خرید مناسب گندم و کلزا در خوزستان با توجه به بحران سیلاب در خوزستان باشیم.
برداشت گندم در خوزستان به صورت معمول همه ساله در نیمه دوم فروردین در مناطق جنوبی خوزستان شروع و تا اواخر خرداد ادامه داشت ولی امسال به دلیل شرایط خاص در منطقه و آبگرفتگی بخش های وسیعی از خوزستان به تعویق افتاده است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه سازمان تعاون روستایی در حال کوچک سازی و بالندگی و بازسازی است افزود: انتظار این است مدیران شهرستان ها ظرفیت های مغفول مانده در شبکه تعاون روستایی را که دچار مشکل در سیل شده اند مطرح کنند تا برای بازسازی و یا واگذاری آنها برنامه ریزی مناسبی صورت گیرد.
 تعاون روستایی در اسفند 1397 پیش بینی کرده بود در سال زراعی 1398- 1397 حدود 1.5 میلیون تن گندم مازاد برنیاز کشاورزی به نرخ تضمینی خریداری کند ولی به نظر می رسد به دلیل آبگرفتگی بیش از 100هزار هکتار از زمین های آماده برداشت حاشیه رودخانه های کرخه ، دز و کارون ، این میزان خرید محقق نشود.
در سال زراعی گذشته حدود یک میلیون و 113 هزار تن گندم به نرخ تضمینی از کشاورزان خوزستانی خریداری شده بود.
بروز سیلاب و طغیان رودخانه های کرخه ، دز ، کارون سبب آبگرفتگی و در معرض سیلاب قرار گرفتن هفت شهر و بیش از 250روستای خوزستان و قرار گرفتن بیش از400هزار نفر در خطر سیلاب شده است.
به گفته غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در فروردین امسال حدود 10میلیارد متر مکعب سیلاب وارد خوزستان شده است.
تاکنون بیش از 113هزار نفر از ساکنان مناطق سیلزده شمال ، مرکز و غرب خوزستان در 67 اردوگاه موقت اسکان یافته اند.

(شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۸) ۱۷:۱۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها