سه شنبه / ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ / ۱۷:۲۷
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۸۴۶۹۸
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

رونق تولید و مدیریت بهینه محصولات شیلات با تحقیقات میسر است

پور کاظمی گفت: تحقیقات یکی از عوامل موثر در رونق تولید و مدیریت بهینه محصولات شیلات به شمار می رود.

محمد پورکاظمی رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با اشاره به اینکه رونق تولید با اتکا بر اصول علمی و پایداری آن در عرصه‌های مختلف شیلاتی صورت خواهد گرفت، اظهار کرد: تحقیقات در علوم شیلاتی بر اساس ۲ محور  آبزی پروری و دیگری صید و صیادی صورت می گیرد.
وی افزود: انجام فعالیت‌های تحقیقاتی مربوط به اصلاح نژاد و معرفی سویه‌های سریع الرشد، افزایش راندمان تولید و معرفی گونه‌ها و عرصه‌های جدید مانند جلبک و گیاهان آبزی، صدف‌های خوراکی و خیار دریایی که کمتر به آن توجه شده از اولویت‌های موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور است که نقشی اثربخش در اقتصاد کلان آبزیان خواهد داشت.
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در خصوص با موضوع صید، بیان کرد: هم اکنون سیل عظیمی از صیادان در قالب تعاونی‌ها در شمال و جنوب فعالیت دارند که پایداری و نحوه صید آن‌ها به نتایج برآورد ذخایر و پروژه‌های تحقیقاتی وابسته است که توسط محققان علوم شیلاتی کشور انجام می‌شود. زیرا این پژوهشگران هستند که با تعیین میزان ذخایر، نقشی تعیین کننده در حفظ و احیای ذخایر ایفا می‌کنند و موجب می‌شوند که این پایداری در سال‌های آتی تداوم یابد.
 پورکاظمی ادامه داد: با توجه به ذخایری که هم اکنون در دریا‌ها وجود دارد، به نظر می‌رسد که امسال برای سقف تولید در آب‌های سرزمینی افزایش چندانی نداشته باشد، اما در برنامه‌ای که سازمان شیلات ایران در افق تولید تدارک دیده، صید و صیادی در آب‌های دور از ساحل و آب‌های بین المللی، در نظر گرفته شده که در صورت اجرایی شدن، سهم این زیربخش، در رونق تولید افزایش قابل توجهی خواهد یافت.
وی در ادامه افزود: گذشته از این‌ها در بخش تحقیقات می‌توان با مدیریت بهینه، ضایعات در قسمت‌های مختلف مانند حمل و نقل، نگهداری و استفاده از سیستم‌های برودتی را که به حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد می‌رسد، کاهش داد و به ازای آن درآمد صیادان و تولیدکنندگان را بالا برد. ضمن اینکه شناسایی ذخایر جدید مانند اعماق بالای ۳۰۰ متر در دریای عمان که تاکنون برداشتی از آن صورت نگرفته در دستور کار موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور قرار دارد و می‌تواند در افزایش سهم صیادی در رونق تولید بسیار تاثیرگذار باشد.
 پورکاظمی معتقد است که راه اندازی صنعت اکوتوریسم، در کنار صید متعارف از دریا‌ها می‌تواند به پایداری درآمد جامعه صیادی کمک کرده و افق جدیدی را در مسیر اشتغالزایی به روی بومیان مناطق ساحل نشین بگشاید.
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در پایان با تاکید بر اینکه این موسسه با سابقه‌ای ۱۰۰ ساله دارای ۱۱ پژوهشکده و مرکز است، گفت: با استفاده از ظرفیت علمی موجود در وزارت جهاد کشاورزی، دانشگاه ها، بخش خصوصی به ویژه شرکت‌های دانش بنیان، ارتباط موثر با مجامع بین المللی مانند فائو و دانشگاه واخنینگن هلند و یا موسسه تحقیقات شیلات مجارستان که در حال حاضر طرح‌هایی را به طور مشترک در دست اجرا داریم، همه و همه دست به دست هم داده و این موسسه را در راه رسیدن به اهداف خود یاری خواهد کرد. البته قبل از آغاز سال جدید، جلسات متعددی با روسای محترم پژوهشکده‌ها و مراکز تابع برگزار و برنامه‌های مربوط به هر مرکز به صورت جداگانه تدوین و ابلاغ شد که امید می‌رود تا پایان سال ۹۸ تمامی آن‌ها جامه عمل بپوشند.

(سه شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۸) ۱۷:۲۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها