سه شنبه / ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ / ۱۵:۵۲
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۸۴۶۹۵
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

اجازه افزایش قیمت گوشت را نمی‌دهیم/ شیوه تخصیص ارز کالاهای اساسی تغییر می‌کند

نوبخت اظهار داشت: مبنا برای مردم هنوز 4200 تومان است تنها شیوه تخصیص را تغییر می‌دهیم چون سال گذشته این ارز را به واردکنندگان دادیم و متاسفانه بیشتر آن به دست مردم نرسید

از ابتدای سال جاری و همزمان با نوسانات و التهابات بازار ارز، دولت در راستای حمایت از مصرف کنندگان تصمیم به استفاده از نرخ ارز ترجیحی با 4200 تومان برای کالاهای اساسی گرفت تا افزایش نرخ دلار و نوسانات بازار ارز کمترین تاثیر سوء در زندگی آحاد جامعه داشته باشد. اما با گذشت زمان و نزدیک شدن به اواخر سال 97 برخی از کارشناسان این سیاست را کم‌ اثر و عامل رانت و فساد دانستند از همین روی پیشنهاد حذف آن و واردات همین کالاها با نرخ نیمایی داده شد.
 
 از همین روی از روز گذشته با اعلام وزارت صمت ارز 4200 تومانی برای واردات گوشت منتفی شد. محمدرضا کلامی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تأمین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به واردات گوشت قرمز با ارز نیمایی، گفت: هدف این مصوبه هیأت وزیران، جلوگیری از کاهش تولید گوشت قرمز در داخل کشور و ایجاد انگیزه برای افزایش تولید از سوی تولیدکنندگان سنتی و صنعتی دام بود که رانت ناشی از اختلاف قیمت گوشت را از بین می‌برد.
 
محمد باقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه، صبح امروز در مراسم رونمایی از برنامه تولید و اشتغال و اصلاح ساختار بودجه هدف از این تصمیم را تنها تغییر شیوه تخصیص ارز ترجیحی دانست و افزود: ما در سال گذشته 13.5 میلیارد دلار برای کالاهای اساسی اختصاص داده‌ایم و امسال نیز 14 هزار میلیارد دلار در نظر گرفته‌ایم اما مساله این است که آیا تخصیص این نرخ به اهداف رسیده است؟ به نظر می‌رسد که بیشتر مردم از این شیوه بهره‌مند نشده‌اند. البته حذف نرخ 4200 تومانی از واردات گوشت نباید موجب افزایش قیمت شود و ما به شدت جلوی آن را خواهیم گرفت.
 
وی افزود: البته مبنا برای مردم هنوز 4200 تومان است تنها شیوه تخصیص را تغییر می‌دهیم چون سال گذشته این ارز را به واردکنندگان دادیم  و متاسفانه بیشتر آن به دست مردم نرسید، در ضمن اگر مابه‌التفاوتی در جریان این حذف ایجاد شد در بودجه صرف نمی‌شود.
(سه شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۸) ۱۵:۵۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها