دوشنبه / ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ / ۱۲:۳۸
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۸۴۶۵۵
گزارشگر : ۳۵۱۶
تسنیم
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

6 پیشنهاد جبران خسارات سیل به پرورش دهندگان ماهی

مدیرعامل اتحادیه سراسری شرکت های تعاونی ماهیان سردابی کشور درباره خسارت ناشی از سیل برای تولیدات ماهی در کشور گفت:۶پیشنهاد برای جبران خسارت ارائه کردیم،امیدواریم مورد تأیید قرار گیرد.

روح‌الله فرهی، مدیرعامل اتحادیه سراسری شرکت های تعاونی تکثیر و پرورش ماهیان سردابی کشور با توجه به حادثه سیل درکشور و بخصوص در سه استان لرستان و چهارمحال بختیاری و کهکلویه و بویر احمد که از استانهای دارای تولیدات بالا قزل آلا کشور می باشد گفت: روش محاسبه و مبلغ در نظر گرفته شده برای  خسارت های وارد شده به مزارع و تولیدات  ماهی قزل آلا تسط مراجع ذیربط  مناسب صنعت تولید ماهی پرورشی قزل آلا ن نمی باشد و باید در این شیوه بازنگری گردد . برای محاسبه تولیدات معیار کیلو و تن بجای هکتار در نظر گرفته شود.  و برای سا زه های آنها که با بلوک و سیمان و تجهیزات برقی و الکتریکی برای برگشت  انتقال آب به همراه دستگاه ها و تجهیزات دیگرانجام میشود مد نظر قرار گیرد . با توجه به آسیب جدی ناشی از سیل در سه استان  لرستان و چهار محال بختیاری و کهکلویه و بویر احمد و توجه به اینکه این سه استان در ردیف 5 استان با تولیدات بالا و پر تولید کشور  می باشند ، خسارات وارده حجم زیادی از تولید ماهی قزل آلا کشور را تحت تاثیر قرار داده است . 

 وی ادامه داد: شیوه ای که در حال حاضر برای خسارت محاسبه می شود بر مبنای  هکتار است. در صورتی که تولید قزل آلا بر مبنای تن است. این تذکرتوسط اتحادیه  مطرح شده و قرار شده است تا موضوع بررسی شود. سازمان شیلات ایران در حال پیگیری و اصلاح موضوع ذکر شده می باشد و اتحادیه از مدیران استانی و ریاست ومعاونان و کارکنان  سازمان شیلات برای پیگیری و کمک رسانی به سیل زدگان تشکر مینماید .

فرهی گفت: با توجه اینکه  مزارع آسیب دیده در کنار رودخانه ها واقع شده و از آب رودخانه برای تولیداستفاده می نمایند و این روش تولید دارای قیمت تمام شده بالاتری از روش تولید با آب چاه و چشمه ها می باشد ، قیمت تمام شده تولید یک کیلو ماهی قزل آلا بیشتر از 25هزار تومان و در بعضی از مزارع حدود 28 هزار تومان میباشد .

اتحادیه  برای جبران این خسارات پیشنهاد آتی بشرح زیردر دو بخش جبران خسارت و پیشگیری ارائه میدهد . از  مدیران و مسئولان ذیربط سازمان شیلات ایران و وزارت کشور و ستاد بحران حادثه سیل و مجلس و دولت  تقاضا دارد مورد توجه قرار گیرد .  

  1. پرداخت بلاعوض هر کیلو 12 تا 14 هزار تومان برای تولیدات هر مزرعه خسارت دیده  . توجه به این موضوع مهم است که مزارع دارای انواع سایز بچه ماهی و ماهی پرواری بوده و هزینه تولید هر کیلو بچه ماهی تا بیش از دو برابر ماهی پرواری می باشد.
  2. ارائه وام های ارزان قیمت و مناسب به ازا هرکیلو 10 تا 12 هزار تومان . وام های تخصیص یافته برای اشتغال روستایی که در سال 1397 از محل صندوق ذخیره ارزی تعیین شده بود و به طور کامل جذب صنعت نگردیده است و این وام ها میتواند از این محل و  منابع جدید  پرداخت گردد .
  3. استمهال وام های مزارع خسارت دیده به مدت 5 سال .
  4. معافیت پرداخت اجاره بستر و حق آبه توسط وزارت نیرو  به مدت 5 سال .
  5. قبول تجدید وثایق به منظور استفاده برای دریافت وام های جدید توسط بانکها.
  6. در اختیار قرار دادن بچه ماهی رایگان برای شروع بکار مزارع .

مدیرعامل اتحادیه سراسری شرکت های تعاونی تکثیر و پرورش ماهیان سردابی کشوراظهار داشت: از مسئولین در دولت و مجلس تقاضا داریم دستور فرمایند کارگروهی متشکل از سازمان شیلات ایران و اتحادیه و  وزارت نیرو و سازمان نظام مهندسی و سازمان محیط زیست و صندوق بیمه محصولات کشاورزی برای بررسی  کارشناسی حادثه سیل و ارائه راهکارهای فنی و تخصصی برای پیشگیری حوادث طبیعی تنظیم و به صنعت برای ارائه گردد.

(دوشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۸) ۱۲:۳۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها