یکشنبه / ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ / ۱۸:۱۰
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۸۴۶۳۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس اقتصاد

آمادگی اتاق ایران جهت بازسازی بخش‌های صنعتی عراق

بخش خصوصی خواهان همکاری توسعه روابط تجاری یا کشور همسایه است شافعی از آمادگی بخش خصوصی جهت بازسازی زیرساخت‌ها و بخش‌های صنعتی و معدنی عراق و سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه‌های مختلف عمرانی خبر داد.

غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران در همایش تجاری ایران و عراق که با حضور جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و نخست وزیر عراق امروز در اتاق ایران برگزار شد گفت: بخش خصوصی ایران توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشور‌های همسایه را در دستور کار خود قرار داده است که در این میان کشور دوست و برادر عراق از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.
شافعی در ادامه تصریح کرد: دو ملت بزرگ ایران و عراق با وجود مشترکات تاریخی و فرهنگی و گسترش روابط در سطوح مختلف بیشتر از هر کشور دیگری شایسته برخورداری از بالاترین سطح همکاری درهم‌تنیده اقتصادی و تجاری هستند.
رئیس اتاق بازرگانی یادآوری کرد: ایران و عراق دو کشور مهم و تأثیرگذار در منطقه با ظرفیت‌های اقتصادی بالا، توانمندی‌ها و امکانات بالقوه می‌توانند مکمل یکدیگر باشند، لذا باید از ظرفیت‌های موجود در جهت توسعه و گسترش روابط اقتصادی و ایجاد رفاه و آبادانی برای ملت‌های دو کشور به نحو شایسته بهره‌گیری شود.
وی گفت: سفر رئیس جمهور اسلامی ایران به عراق و مذاکرات انجام‌گرفته رهاورد‌های بسیار ارزشمندی داشت که بعضی از تفاهمات به سرعت اجرایی شد که از این بابت بخش خصوصی برای تلاش‌های بیشتر بسیار امیدوار است.
وی اذعان کرد: آمار‌ها نشان می‌دهد حجم مراودات تجاری دو کشور در سال ۲۰۱۸ افزایش داشته است، اما سوال اساسی این است که آیا این حجم روابط در خور ظرفیت‌های اقتصادی و توانایی‌های دو کشور است.
این مقام مسئول گفت: عدم وجود روابط بانکی و مبادلات پولی و پوشش‌های بیمه‌ای، مشکلات حمل و نقل، روادید، گمرکی و استاندارد از جمله عمده موانعی است که موجب کُندی در مبادلات اقتصادی فی مابین شده است و حل این مشکلات جزو مطالبات فعالان اقتصادی بخش‌های خصوصی از دولتمردان دو کشور است. در عین حال انتظار می‌رود با تسهیل تردد تجار و یکسان‌سازی تعرفه‌های گمرکی زمینه برای تجارت آسان و روان میان فعالان اقتصادی بیشتر فراهم شود.
شافعی همچنین از آمادگی بخش خصوصی جمهوری اسلامی ایران در قالب اتحادیه‌ها، انجمن‌ها و تشکل‌های تخصصی وابسته به اتاق ایران جهت بازسازی زیرساخت‌ها و بخش‌های صنعتی و معدنی عراق و همچنین ارائه خدمات فنی و مهندسی و سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه‌های مختلف عمرانی کشور عراق خبر داد و گفت: فعالان اقتصادی ایران آمادگی همکاری با عراق در زمینه ساخت و ساز فرودگاه، جاده‌سازی، سدسازی، کشاورزی، صنایع غذایی، گردشگری زیارتی، توریسم‌درمانی و تولید مشترک در زمینه لوازم خانگی، نساجی و سایر فرآورده‌های لبنی و مصالح ساختمانی را دارند.
شافعی  به ساماندهی و گسترش روابط بانکی میان دو کشور به منظور تسهیلات مراودات تجاری بخش خصوصی ایران و عراق اشاره کرد و گفت: از محدودیت‌های بانک مرکزی عراق مطلع هستیم، ولی می‌توان راهکار‌هایی برای عملیات بانکی ارائه کرد که منتظر ارائه پیشنهاد‌ات در این زمینه هستیم.
رئیس اتاق بازرگانی بیان کرد: با ایجاد سازوکار‌های لازم برای حضور گسترده شرکت‌های صدور خدمات فنی و مهندسی ایران در پروژه‌های عمرانی عراق از جمله راهسازی، ساخت و ساز و پرداخت مطالبات شرکت‌های فنی و مهندسی ایران که در عراق پروژه‌های متعدد اجرا کرده‌اند یا در حال اجرا هستند می‌تواند به توسعه همکاری روابط تجاری بین دو کشور کمک کرد.

(یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۸) ۱۸:۱۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها