یکشنبه / ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ / ۰۷:۲۰
سرویس : کسب و کار، برندینگ
کد خبر : ۸۴۶۱۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس کسب و کار، برندینگ

تبلیغات هوشمندانه، تسهیل و تسریع کننده "رونق تولید"

یکی از مولفه‌های اثرگذار در تسریع روند رونق تولید را، باید در تبلیغات هوشمندانه و هدفمند کالا‌ها و محصولات تولیدی جستجو کرد.

پیرو سلسله گزارش هایی که در خصوص الزامات، پیش نیاز‌ها و دستاورد‌های رونق در بخش تولیدی کشور تنظیم شده و زین پس نیز این روند با هدف تبیین و واکاوی هر چه دقیق‌تر آن استمرار خواهد داشت، در ذیل این گزارش تلاش می‌شود به نقش حائز اهمیت تبلیغات در تحقق این امر خطیر (رونق تولید) پرداخته شود.
بدون تردید، یکی از الزامات رونق تولید به بالا رفتن تقاضای منطقی برای خرید کالا‌ها و محصولات داخلی معطوف می‌شود و حصول این مهم در فقدان ناشناخته ماندن کالا‌های تولیدی امری ناممکن خواهد بود.
به واقع، تبلیغات در گام نخست، ابزاری برای معرفی و شناساندن کالای مورد نیاز جامعه، در عرصه‌ها و بخش‌های گوناگون محسوب می‌شود.
سعید حق وردی، یکی از فعالان حوزه تولیدی و صنعتی با اشاره به مغفول ماندن مولفه تبلیغات در حوزه صنعتی و اقتصادی کشور در طول سالیان و دهه‌های گذشته اظهار کرد: البته کم نیستند تولیدکنندگان، کارخانجات و شرکت‌هایی که با هدف نفوذ هر چه بیشتر کالای تولید شده و ارتقای جاذبه آن در میان مصرف کنندگان به تبلیغات مبادرت می‌ورزند و در این ارتباط هزینه‌های سنگینی را نیز مصروف می‌کنند، اما متاسفانه باید به تلخی این واقعیت اذعان داشت، اساسا فعالان حوزه تولیدی و صنعتی و حتی خدماتی، آنچنان که باید بصورت فراگیر به این امر توجه نمی‌کنند.
وی افزود: با نیم نگاهی به رویکرد و رویه کشور‌های غربی در حوزه تبلیغات، این واقعیت مسجل و مبرهن می‌شود که جوامع غربی جایگاه ویژه‌ای را برای عنصر تبلیغات قائل هستند و به مدد این ابزار، موفق شده اند نه تنها در کشور خود، بلکه در بازار‌های بین المللی نیز به موفقیت های برجسته و قابل توجهی در عرصه عرضه و فروش کالا نائل شوند.
این فعال حوزه صنعتی و تولیدی در ادامه بیان کرد: بعضا تبلیغات در کشور‌های مبداء (تولیدکننده کالا) در غرب با چنان ظرافت و پیچیدگی‌هایی همراه می‌شود که کشور‌های در حال توسعه  در سایه سنگین این تبلیغات، به جوامعی مصرف کننده تبدیل می‌شوند و با مطالعه علل و عوامل موثر در مصرف گرایی جوامع در حال توسعه این واقعیت محرز می‌شود که یکی از ریشه‌های این عادت و رویکرد غلط و ناصحیح، در تبلیغات سنگین، گسترده و فراگیر کمپانی‌های بزرگ تولید کننده کالا نهان شده است.
حق وردی گفت: اهمیت این امر به میزانی نافذ و تعیین کننده است که اساسا برای برند سازی کالا‌ها و محصولات تولیدی (که در آینده‌ای نزدیک به این امر نیز پرداخته خواهد شد) نیز نقش تبلیغات بسیار موثر به شمار می‌رود و در کنار دیگر مولفه‌های لازم برای برند سازی کالاها، توسل به تبلیغات نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
وی افزود: متاسفانه در نگاه و نگرش سنتی تولید کالا در کشور، تبلیغات نادیده انگاشته می‌شود و حداقل اینکه بصورتی ضعیف و محدود به این مقوله پرداخته می‌شود، و در شرایطی که یکی از اهداف اصلی ما در عرصه اقتصادی و صنعتی در سالجاری، به رونق تولید معطوف می‌شود، می‌طلبد در خصوص تبلیغات، بصورتی جدی تری تجدید نظر شود و با دقت و ظرافت هر چه بیشتری به این امر پرداخته شود.
گسترش تکنولوژی و فناوری ارتباطات، اهمیت تبلیغات را فزاینده ساخته است
عزیزا.. شاکری، یکی از فعالان عرصه تولید مواد غذایی در تشریح اهمیت و جایگاه تبلیغات در رونق تولید بیان کرد: رونق تولید، مستلزم مجموعه‌ای از اقدامات به هم پیوسته است که در این میان، تبلیغات از عناصر مهم و به تعبیری از پیش نیاز‌های برجسته تحقق این امر به شمار می‌رود.
وی افزود: متاسفانه برخی گمان می‌کنند تبلیغات هزینه‌ای است که نمی‌توان اولویت و ضرورت چندانی برای آن متصور بود، در صورتی که، در کشور‌ها و جوامع توسعه یافته، امر مذکور (تبلیغات) نوعی سرمایه گذاری محسوب می‌شود که در میان مدت و بلند مدت، ثمرات و مزایای بسیاری برای کارخانجات یا شرکت‌های تولید کننده کالا به همراه خواهد داشت.
این فعال صنعتی و تولیدی در ادامه تصریح کرد: اهمیت تبلیغات به میزانی بالاست که امروزه از آن تحت عنوان یک رسته شغلی و حتی در برخی مواقع صنعت یاد می‌شود که در قالب‌های سمعی، بصری، تبلیغات شهری، محیطی، رسانه‌ای و... نمود پیدا می‌کند.
شاکری در ادامه بیان کرد: در دنیای امروزی، که شاهد گسترش توسعه و فناوری ارتباطات هستیم، اهمیت تبلیغات به میزان چشمگیری فزاینده شده است و بدون تردید می‌باید به موازات تلاشی که برای ارتقای کمی و کیفی کالا‌ها و در دستور کار قرار دادن تکنیک‌ها و راهکار‌های مقتضی برای حصول رونق تولید مد نظر قرار می‌گیرد به امر تبلیغات نیز توجه ویژه‌ای شود.
وی افزود: البته در این میان لحاظ صداقت در تبلیغات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا در صورت ترویج  این ذهنیت که تبلیغات مطروحه در خصوص کالا‌ها و محصولات تولیدی، کذب و دروغین است و در معرفی مزیت‌ها و نکات برجسته کالایی که در ارتباط با آن تبلیغات می‌شود، غُلُو و بزرگنمایی می‌شود، تاثیرگذاری تبلیغات و اعتماد به تولیدات داخلی کمرنگ می‌شود و جامعه و فراتر از آن، نظام تولیدی و صنعتی کشور از مزایای این ابزار قدرتمند محروم خواهد شد، زیرا در چنین شرایطی، اعتماد جامعه به عنوان یک سرمایه اجتماعی ارزنده مخدوش و کمرنگ می‌شود.
ضرورت در نظر گرفتن تسهیلات و تخفیف‌های ویژه برای تبلیغ کالای ایرانی
شاکری (فعال صنعتی و تولیدی) در ادامه این گفت و گو و در تشریح دلایل بی توجهی به عنصر تبلیغات در میان بخش قابل توجهی از تولیدکنندگان ایرانی، گفت: در این میان، باید این نکته نیز مورد توجه قرار گیرد که صرفا با نَقادی و طرح اشکال نمی‌توان به توفیق چندانی در این راستا نائل شد و می‌طلبد برای برون رفت از این وضعیت (غفلت از ابزار قدرتمند تبلیغات)، راهکار‌های سازنده و مطلوبِ مقتضی را نیز ارائه داد.
وی افزود: به زعم بنده، در گام نخست باید در این خصوص فرهنگ سازی و اطلاع رسانی لازم از سوی دستگاه‌های ذی ربط و علی الخصوص رسانه‌های اثرگذار کشور انجام پذیرد.
این فعال صنعتی و تولیدی در ادامه بیان کرد: به واقع ابتدا به ساکن، باید اهمیت و اثرگذاری تبلیغات در اذهان و افکار عمومی برای جامعه صنعتی و تولیدی کشور تبیین و واکاوی شود تا به واسطه آن انگیزه لازم برای مبادرت ورزیدن به امر تبلیغات، به نحو مطلوب و شایسته‌ای تامین و فراهم شود.
شاکری گفت: یکی دیگر از مشکلات و نارسایی‌های موجود در این عرصه به کمبود نقدینگی واحد‌های تولیدی برای هزینه کرد در بخش تبلیغات باز می‌گردد، زیرا کم نیستند فعالانی که با علم به اهمیت تبلیغات، برای اجرایی ساختن آن با محدودیت مواجه هستند، زیرا قادر به تامین هزینه‌های سنگین آن نیستند.
وی افزود: البته هزینه‌های تبلیغات به فراخور کیفیت، نوع و فراگیری آن متفاوت است، اما برای انجام تبلیغات اثرگذار و نتیجه بخش باید هزینه‌های سنیگنی را متحمل شد.
این فعال صنعتی و تولیدی گفت: در نظر گرفتن تسهیلات مطلوب و کم سود برای این امر و البته قید این ضرورت که این تسهیلات از سوی متقاضیان باید صرفا در بخش تبلیغات هزینه شود و لحاظ کردن تخفیف‌ها و حتی ارائه سوبسید (به تولید کنندگانی که از حیث مالی قادر به تامین هزینه‌های تبلیغات نیستند) از نمونه راهکار‌هایی است که در گسترش و توسعه تبلیغات، نقش تعیین کننده‌ای ایفاء می‌کند.
وی افزود: طرح این موضوع به معنای نادیده انگاشتن منافع فعالان حوزه تبلیغاتی نیست، زیرا بخش قابل توجهی از فعالان حوزه تبلیغات، توسط بخش خصوصی اداره می‌شود که به هر ترتیب این رسته نیز به عنوان یک تخصص و صنف شغلی، نیازمند حمایت است، اما در خصوص تبلیغات محیطی که عموما متولی آن دستگاه‌های دولتی یا نیمه دولتی است، انتظار می‌رود دستگاه‌های مسئول و ذی ربط، ساز و کار‌هایی را لحاظ کنند که ضمن تامین منافع فعالان این حوزه (تبلیغات)، هزینه‌های کمتری به متقاضیان این امر متحمل شود.
تبلیغات در بالا بردن سطح آگاهی مصرف کننده و رقابتی‌تر شدن بازار موثر است
علی فروزفر، از اساتید دانشگاه در رشته ارتباطات در تشریح مزایا و ثمرات تبلیغات به رسانه‌ها می‌گوید: بالا رفتن سطح آگاهی جامعه مصرف کننده و رقابتی‌تر شدن بازار در سایه توسعه و افزایش تبلیغات، به نحو مطلوب و شایسته تری انجام می‌پذیرد.
وی می‌افزاید: بدون تردید، در چنین فضایی، ضریب کیفی تولیدات نیز ارتقاء پیدا می‌کند و اساسا با حصول رقابتی‌تر شدن فضای بازار، شاهد افزایش ضریب اشتغالزایی در کشور نیز خواهیم بود (زیرا خروجی تمامی موارد مذکور به رونق فزاینده‌تر تولید منتهی خواهد شد)
بالا رفتن سواد رسانه‌ای جامعه از دیگر ضروریاتی است که در ارتقای سطح دستاورد‌های تبلیغات مثمر خواهد بود و یقینا در چنین شرایطی تشخیص سره از ناسره و تبلیغات واقعی و حقیقی از تبلیغات کذب برای مخاطبان به نحو سهل تری ممکن خواهد شد که البته ارتقاء سواد رسانه‌ای جامعه در ابعاد دیگری نیز حامل و حاوی دستاورد‌هایی ارزنده خواهد بود که با عنایت با محوریت گزارش ذیل در ارتباط با نقش تبلیغات در رونق تولید، از طرح و بیان ابعاد دیگر این ضرورت، در این مجال اجتناب می‌کنیم.
به هر ترتیب امید آن می‌رود در شرایطی که شعار امسال از سوی مقام معظم رهبری به رونق تولید مزین شده است،  در تبلیغات و توسعه و ترویج هدفمند و هوشمندانه آن، گام‌های ارزنده تری برداشته شود، تبلیغاتی که بیش از گذشته معرف تولیدات، کالا‌ها و محصولات ایرانی باشد و قطعا با حصول این امر، دستیابی به اهداف مورد نظر در نامگذاری شعار سال نیز به نحو مطلوب تری فراهم خواهد شد.

(یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۸) ۰۷:۲۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها