شنبه / ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ / ۱۰:۲۸
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۸۴۵۷۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
مهر
سرویس تغذیه و سلامتی

مصرف کم غلات و میوه عامل مرگ میلیون ها نفر در جهان

طبق گزارش اخیر محققان، عدم مصرف میزان بهینه و مطلوب مواد خوراکی و مواد مغذی منجر به مرگ سالانه ۱۱ میلیون نفر در جهان می شود.

محققان دانشگاه واشنگتن آمریکا در مطالعه خود به بررسی داده‌های بدست آمده از ۱۹۵ کشور پرداخته و دریافتند یک مرگ از هر ۵ مرگ در جهان (معادل ۱۱ میلیون مرگ) با کمبود میزان بهینه مصرف مواد خوراکی و مغذی مرتبط است.
محققان دریافتند مصرف کم غلات کامل (کمتر از ۱۲۵ گرم در روز) فاکتور پرخطر اصلی ناشی از رژیم غذایی در رابطه با مرگ و بیماری در کشورهای هند، آمریکا، برزیل، پاکستان، نیجریه، روسیه، مصر، آلمان، ایران و ترکیه است.
در بنگلادش، مصرف کم میوه (کمتر از ۲۵۰ گرم در روز) فاکتور پرخطر اصلی ناشی از رژیم غذایی است.
در سال ۲۰۱۷، کشورهای دارای پایین‌ترین نرخ مرگ و میر ناشی از رژیم غذایی عبارت بودند از فرانسه، اسپانیا، ژاپن و آندورا.
یافته‌ها بر نیاز فوری به تلاش‌های هماهنگ جهانی در راستای بهبود رژیم غذایی از طریق همکاری با بخش‌های مختلف سیستم غذایی تاکید دارد.
«اشکان افشین»، استادیار دانشگاه و سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «خطرات ناشی از تغذیه بر طیف وسیعی از افراد در هر سن، جنسیت و وضعیت اقتصادی تأثیر می‌گذارد.»
درحالیکه رژیم غذایی ضعیف عامل مرگ حدود ۱۱ میلیون نفر در جهان است، رژیم غذایی مملو از سدیم، میزان کم غلات کامل و میزان کم میوه عامل مرگ بیش از ۵ میلیون نفر در سال ۲۰۱۷ در جهان بوده است.
علل این مرگ‌ها شامل ۱۰ میلیون مرگ به علات بیماری قلبی-عروقی، ۹۱۳ هزار مرگ مرتبط با سرطان و حدود ۳۳۹ هزار مرگ ناشی از دیابت نوع۲ بوده است.
طبق این گزارش، مرگ و میر ناشی از رژیم غذایی از ۸ میلیون نفر در سال ۱۹۹۰ افزایش یافته که ناشی از افزایش در نرخ جمعیت و افزایش سن جمعیت است.

(شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۸) ۱۰:۲۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها