چهارشنبه / ۱۴ فروردین ۱۳۹۸ / ۱۰:۱۱
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۸۴۵۳۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

تولید خاویار پرورشی با چالش هایی روبروست

قاسمی گفت:با توجه به شرایط کنونی اقتصاد و تحریم، دستیابی به تولید ۱۰ هزار تن گوشت خاویار و ۱.۵ تن خاویار پرورشی در سال ۹۸ با چالش‌هایی روبروست.

ارسلان قاسمی مدیر عامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان میزان تولید خاویار پرورشی در سال ۹۷ را ۱.۵ تن اعلام کرد و گفت: اگر گشایشی در شرایط اقتصادی و مبادلات بانکی حاصل نشود، دستیابی به تولید ۱۰ هزار تن گوشت خاویار و ۱.۵ تن خاویار پرورشی در سال ۹۸ با چالش‌های متعددی روبرو خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه سیستم بانکی کشور در عمل تعطیل است، افزود: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید و عدم حمایت دولت از پرورش دهندگان بدیهی است که میزان تولید محصولات کشاورزی از جمله شیلات کاهش یابد.
قاسمی از افزایش سرمایه در گردش پرورش دهندگان ماهی خبر داد و گفت: با توجه به بحث‌های خشکسالی، سرمازدگی، گرمازدگی و... حداقل نیاز سرمایه در گردش ۴ برابر سال گذشته است، در حالیکه میزان تخصیص به یک سوم کاهش یافته است.
مدیر عامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ادامه داد: با توجه به شرایط فعلی اقتصاد، حداقل سرمایه در گردش بخش آبزی پروری باید از سوی پرورش دهندگان و مساعدت دولت فراهم شود و در غیر این صورت بخش کشاورزی با مشکلات متعددی روبرو خواهد شد.
وی در ادامه افزود: با توجه به شرایط کنونی تحریم و اقتصاد نمی‌توان برآورد دقیقی از تولید محصولات شیلاتی داشت، اما به هر حال امیدوار هستیم که تولید به رقم یک میلیون و ۲۰۰ هزارتن سال ۹۷ برسد.
قاسمی مجموع صادرات محصولات شیلاتی در سال ۹۷ را حدود ۵۰۰ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: با توجه به آنکه موضوع سرمایه در گردش در بخش صادرات تاثیر بسزایی دارد، از این رو امیدواریم با رفع چالش‌های تولید، میزان صادرات کمتر از رقم سال ۹۷ نباشد.
این مقام مسئول در ادامه افزود: با وجود آنکه بخش شیلات جزو معدود بخش‌های کشاورزی است که از تراز تجاری مثبت برخوردار است، اما شرایط تحریم و اقتصاد میزان صادرات و مبادلات تجاری در تمامی بخش‌ها را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.
وی عمده کشور‌های خواهان خاویار ایرانی را بازار‌های اروپا و کره جنوبی اعلام کرد.
قاسمی با اشاره به اینکه مشکل بخش آبزی پروری تولید نیست، اظهار کرد: گران شدن تولید و مشکل در سیستم ارزی از جمله چالش‌های پیش روی تولید محصولات شیلاتی است.
مدیر عامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان در پایان تصریح کرد: با توجه به نوسان نرخ ارز، قیمت نهاده‌های دامی و هزینه کارگری دستخوش تغییر و تحولاتی قرار گرفته است که این امر درکنار سایر هزینه‌های سربار از جمله آب، برق، گاز و ... مشکلاتی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است.

(چهارشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۸) ۱۰:۱۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها