دوشنبه / ۱۲ فروردین ۱۳۹۸ / ۱۵:۳۷
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۴۵۲۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

اجرای کشاورزی صنعتی و مکانیزه امری مهم در تحقق شعار سال

ملک زاده گفت: حمایت‌ از سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی صنعتی و مکانیزه، تاثیر بسزایی در تحقق شعار سال دارد.

محمد شفیع ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به نامگذاری سال ۹۸ از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر رونق تولید اظهار کرد: طی سال‌های گذشته، علی رغم شعار‌های متعدد، آن گونه که انتظار می‌رفت به شعار سال عمل نمی‌شد، همانگونه که در سال حمایت از کالای ایرانی تا قبل از اختلالات ارزی واردات به سهولت انجام می‌شد.
وی افزود: با اختلالات ارزی، واردات محصولات کشاورزی و مواد غذایی کاهش یافت که این امر هیچ ارتباطی به حمایت از کالای ایرانی ندارد و تنها به سبب عدم صرفه اقتصادی واردات و کاهش سود واردکنندگان، واردات کاهش یافته است.
ملک زاده با اشاره به اینکه ایران سرشار از منابع و سرمایه‌های عظیم است، بیان کرد: با توجه به پتانسیل‌های بالای تولید، نه تنها قادر به تامین نیاز کشور خود هستیم بلکه در صورت اعمال حمایت‌های لازم، امکان تامین نیاز کشور‌های همسایه وجود دارد.
این مقام مسئول ادامه داد: با وجود آنکه بخش کشاورزی یکی از ستون‌های قوی و بزرگ اقتصادی محسوب می‌شود، از این رو به منظور حمایت از تمامی زیر بخش‌های کشاورزی باید سرمایه گذاری صورت گیرد تا شعار رونق تولید محقق شود.
وی با اشاره به اینکه شعار سال با کشاورزی مکانیزه و سنتی محقق نمی‌شود، بیان کرد: با توجه به آنکه برای اخذ مجوز‌های کشاورزی صنعتی و نیمه صنعتی باید هزینه‌های سنگینی پرداخت شود، از این رو بخش اعظم سرمایه گذاران، حاضر به سرمایه گذاری در این بخش نیستند که همین امر موجب شده تا کشاورزی به حالت سنتی و معیشتی پیش رود.
این مقام مسئول تحقق شعار رونق تولید در بخش کشاورزی را منوط به اجرای کشاورزی اقتصادی و مکانیزه دانست و گفت: کاهش بوروکراسی‌ها و هزینه‌های پیش روی سرمایه گذاران و اعطای تسهیلات کم بهره در بخش کشاورزی موجب شده تا سرمایه گذاران بتوانند اقدام به سرمایه گذاری در بخش کنند.
رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی ادامه داد: کشاورزان در بحث فروش محصولات کشاورزی به سبب کمبود صنایع تبدیلی و فرآوری، ذخیره و انبارکردن، سورتینگ و بسته بندی با مشکلاتی روبرو هستند از این رو انتظار می‌رود با اعمال حمایت‌های لازم، بازار مناسب فراهم شود تا تولیدکنندگان دغدغه‌ای نداشته باشند.
ملک زاده از تولید یک میلیون و ۲۲۰ هزار تن محصولات کشاورزی خبر داد و گفت: این در حالی است که کشاورزان به سبب مشکلات در فروش سود چندانی نمی‌برند که این امر در کنار مشکلاتی نظیر خشکسالی، سرمازدگی و عوامل قهری و خام فروشی بر زیان تولیدکنندگان دامن زده است. به عنوان مثال با وجود آنکه ایران بزرگترین تولیدکننده زعفران به شمار می‌رود، اما به سبب فروش فله‌ای و خام فروشی سود چندانی نمی‌برد در حالیکه کشور‌های اسپانیا، فرانسه و چین با خرید زعفران ایرانی و فرآوری محصول ۳ تا ۴ برابر قیمت می‌فروشند که در راستای تحقق شعار سال، باید اقدام به فرآوری زعفران کنیم.
رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در پایان تصریح کرد: اعطای تسهیلات ارزان قیمت برای فرآوری محصول در تحقق شعار سال، رغبت کشاورزان به تولید و افزایش تولید محصولات کشاورزی تاثیر بسزایی دارد.


(دوشنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۸) ۱۵:۳۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها