شنبه / ۱۰ فروردین ۱۳۹۸ / ۱۷:۵۹
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۴۴۸۴
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

قاچاق پیاز زعفران به معنای از دست دادن منابع ملی است

حسینی گفت: با توجه به آنکه امکان جایگزینی برای پیاز زعفران وجود ندارد، قاچاق پیاز زعفران به معنای از دست دادن منابع ملی است.

علی حسینی، عضو شورای ملی زعفران با اشاره به دلایل قاچاق زعفران اظهارکرد: الزام صادرکنندگان در بازگشت ارز به سامانه نیما، مشکلات نقل و انتقال پول و بوروکراسی‌های پیچیده موجب شده تا رویکرد صادرکنندگان به صادرات تغییر کند.
وی افزود: در شرایط فعلی، مسئولان وزارت صمت و جهاد کشاورزی خود را جای صادرکنندگان بگذارند و راه حلی را برای بازگشت دلار به سامانه نیما در اختیار فعالان قرار دهند.
حسینی با اشاره به ضرورت جلوگیری از قاچاق زعفران بیان کرد: قاچاق زعفران معضلی است که دولت با ارائه راهکار‌های صحیح و منطقی باید از خروج آن جلوگیری کند چرا که الزام صادرکننده مبنی بر بازگشت ارز حاصل از صادرات به سامانخ نیما تجربه شکست خورده‌ای که مجدد نباید تکرار شود.
عضو شورای ملی زعفران ادامه داد: ارز حاصل از صادرات بدون بوروکراسی و کاغذ بازی باید در اختیار واردکنندگان قرار گیرد تا کالا‌های مورد نیاز وارد کشور شود چرا که سخت گیری صادرات، رشد قاچاق را در بر خواهد داشت.
وی درباره اینکه قاچاق زعفران ارتباطی به عرضه محصول با برند‌های جدید ندارد، گفت: عرضه زعفران ایرانی با برند دیگر کشور‌ها در بازار‌های هدف تنها مختص قاچاق نیست چرا که در صادرات رسمی محصول ممکن است این سودجویی‌ها اتفاق بیفتد.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه قاچاق پیاز زعفران به معنای از دست دادن منابع ملی است، بیان کرد: با توجه به آنکه امکان جایگزینی برای پیاز زعفران وجود ندارد، از این رو مسئولان ذی ربط تمامی تلاش خود را بر روی عدم خروج آن از مرز‌های کشور باید بگذارند.
حسینی پیاز زعفران را جز منابع تجدید ناپذیر اعلام کرد و گفت: اگر نتوانیم جلوی خروج غیر قانونی پیاز زعفران را بگیریم، بدون تردید در آینده‌ای نه چندان دور باید با کشت زعفران خداحافظی کرد.
عضو شورای ملی زعفران در پایان تصریح کرد: با وجود آنکه بسیاری از کشاورزان به سبب کم آب بر بودن زعفران اقدام به کشت این محصول می‌کنند، از این رو باید به دنبال حفظ منابع ملی باشیم چرا که با کشت زعفران از ماه‌های آتی بحث خروج غیر قانونی پیاز زعفران با تن آژ خای بالا از مرز‌های شرقی مطرح است.

(شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۸) ۱۷:۵۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها