شنبه / ۱۰ فروردین ۱۳۹۸ / ۰۸:۲۵
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۴۴۶۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

افزایش بهره‌وری مصرف آب مهم‌ترین هدف ایجاد گلخانه

منصوری گفت: با توجه به اهمیت توسعه گلخانه در بهره وری مصرف آب و توسعه صادرات، محدودیتی در اعطای تسهیلات بانکی وجود ندارد.

علی اشرف منصوری، مدیرعامل شرکت شهرک های کشاورزی  توسعه گلخانه ها را تنها راه علاج کشور از مشکلات کم آبی اعلام کرد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی با اهداف افزایش بهره وری مصرف آب، ایجاد اشتغال در استان‌ها و رویکرد توسعه صادرات ایجاد شهرک‌های کشاورزی در سطح کشور را به عنوان یکی از برنامه‌های اساسی و زیر بنایی خود قرار داده است.
وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی در قالب برنامه آمایش و استعداد یابی ایجاد شهرک‌های کشاورزی، ۲۷۳ هزار هکتار از اراضی کشور را مساعد ایجاد شهرک‌ها دید که پس از انجام کار مطالعات و طراحی در بسیاری از شهرک‌ها تاکنون ۵ هزار هکتار از اراضی را در اختیار سرمایه گذاران قرار داده است.
به گفته منصوری، شهرک‌های کشاورزی در حوزه ایجاد توسعه گلخانه‌ها و حوزه پرورش آبزیان، میگو و در حوزه محدود‌تر دام و طیور احداث می‌شود.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه سال ۹۷ بیش از ۸ برابر سه سال گذشته در برخی حوزه‌های شهرک‌ها فعالیت داشتیم، بیان کرد: میزان واگذاری‌ها گویای این عملکرد است.
وی با اشاره به اینکه محدودیتی در اعطای تسهیلات ایجاد گلخانه وجود ندارد، افزود: بانک کشاورزی به عنوان بانک عامل حداکثر مساعدت را برای توسعه گلخانه‌ها و ایجاد شهرک‌ها باید داشته باشد چرا که بارها وزیر جهاد کشاورزی در جلسات مختلف تاکید کرده که به سبب اهمیت توسعه گلخانه ها، باید تسهیلات مورد نیاز در اختیار بهره برداران قرار گیرد.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی ادامه داد: نرخ تسهیلات احداث واحد‌های گلخانه از صندوق توسعه ملی ۱۴ درصد و در استان‌های محروم کمتر از این میزان است.
به گفته این مقام مسئول، مسئولان دولتی به سبب بهره وری آب و افزایش صادرات توسعه تولید محصولات گلخانه‌ای را در دستور کار خود قرار داده اند.
منصوری با اشاره به تاثیر احداث گلخانه‌ها در بخش کشاورزی گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی در کشور، افزایش ۱۰ تا ۱۲ برابری بهره وری آب در فضای گلخانه نسبت به فضای آزاد، افزایش ۱۰ تا ۱۲ برابری تولید و همچنین ایجاد ۱۰ نفر اشتغال مستقیم و ۲۰ نفر غیر مستقیم به ازای هر هکتار از دیگر مزایای توسعه گلخانه‌ها به شمار می‌رود.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی در پایان با اشاره به اینکه محصولات گلخانه‌ای عمدتا قابلیت صادرات دارند، تصریح کرد: در بررسی‌های صورت گرفته، تقاضا برای دریافت محصولات گلخانه‌ای ایران از سوی تجار بازار‌های هدف افزایش یافته است که به همین خاطر وزارت جهاد کشاورزی رویکرد خود را بر مبنای صادرات محور بودن محصولات گلخانه‌ای قرار داده است.

(شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۸) ۰۸:۲۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها